Creeper

torsdag, november 24, 2005

Vart försvann killarna i debatten?

Det är synd om alla killar. Jag skrev för ett tag sen ett inlägg med rubriken "Jag borde varit man". För det är bättre att vara man i dagens samhälle, men defintivt inte bättre att vara kille. Kanske säger det något om hur ojämställd världen är när det är den där gränsen mellan kille och man som avgör hur framgångsrik man kommer bli.

Killarna är det ju synd om. Det är killarna som blir kvar i förorten eller hemma i landsbygdshålan, medan de ambitiösa tjejerna flyttar in till stan. Det var killar som gjorde uppror i Paris förorter, medan tjejerna inte ville gå ut och mest kände sig otrygga. Killar är fortfarande överrepresenterade i landets fängelser.

Var finns åtgärderna för att ändra på det här? När kommer projekt "pojke" (Projekt "flicka" var ju som bekant nyligen)?

På dreamhack, där jag befinner mig nu är andelen killar överrepresenterade. Värre kommer det bli imorgon bitti då över femtusen människor till kommer hit, de flesta killar. För ett år sedan var andelen tjejer 2.5%, och trots att många av killarna är underbara människor som jag tycker bra om, så är andelen med bristande social kompetens och persionifierande av nörden anmärkningsvärt hög.

För om många kvinnor skulle behöva bete sig mer som män ute i arbetslivet och i löneförhandlingar, så borde många killar lära sig att bete sig lite mer som tjejer.

5 Kommentarer:

Anonymous Albert sa...

Jag anar att du är lite skämtsam i ditt inlägg, men jag förstår inte riktigt hur du menar att det är synd om "killar". Du får gärna utveckla detta, även om jag är en lite äldre kille kanske jag ändå kan ha nytta av att skjuta fram bördan av det manliga könet på de äldre. :)

Skämt åsido, jag ser inte riktigt poängen med att särskilja så som du gör. Alltså att ta unga män som en speciell subgrupp som (förutom att den definitivt inte är enhetlig) inte har något mer gemensamt än ålder och kön. Jag skulle nog hellre vilja säga att det är synd att ungdomar (som hela världen verkar kretsa runt i media) tyvärr har alldeles för lite reell demokratisk makt i vårt samhälle.

Det är synd om många grupperingar i samhället, mer eller mindre. Låginkomstagare, utslagna, ensamstående mödrar, invandrare... och så vidare... men killar?

24 november, 2005 02:17  
Blogger Johanna Nylander sa...

Faktum är ju att i debatten så utmålas tjejer ofta som offer. Tjejer måste ta för sig mer, och det är tjejerna som måste ändra på sig. Att de största problemgrupperna i samhället faktiskt oftast består av killar/män, fokuseras det inte lika mycket på.

Skillanden mellan just killar och män drog jag eftersom det under skolåldern (dvs. då männen fortfarande är killar) är killar som lyckas sämst, medan det i arbetslivet är männen som lyckas bäst.

24 november, 2005 06:23  
Blogger z999 sa...

Först, artikeln som du hänvisar till handlar om att vissa elever flyttar från det mångkulturellt belastade skärholmen i Stockholm. Jag citerar från artikeln:
"Jag förstår att det finns familjer som vill åt en "svenskhet" som vi saknar."

Det är alltså vissa invandrare, men framförallt svenskar som flyttar därifrån.

"Det var killar som gjorde uppror i Paris förorter, medan tjejerna inte ville gå ut och mest kände sig otrygga. Killar är fortfarande överrepresenterade i landets fängelser."

Uppror var ju en förskönande omskrivning. Uppror betyder att det finns ett mål, inte bara att vissa känner en gemenskap mellan sig som är större än gemenskapen mot ett samhälle som man hatar.

Sen är det invandrare som är överrepresenterade i fängelserna. Det är inte speciellt juste att först tala för en fortsatt massinvandring till Sverige för att sedan anklaga svenska män/killar för problemen som uppstår efteråt. Ungefär som att hälla i sig en massa sprit och sedan gå och skälla ut systembolaget för att man är bakis.

"För ett år sedan var andelen tjejer 2.5%, och trots att många av killarna är underbara människor som jag tycker bra om, så är andelen med bristande social kompetens och persionifierande av nörden anmärkningsvärt hög."

Tragiskt. Du har en mission att fylla där och även om det "bara" handlar om dataspel så speglar det något som är skevt i samhället. Detsamma gäller förståss även inom idrotten som fortfarande ses som något självklart mansdominerat.

Observera att även om jag nämner invandring och invandrarproblem i det här inlägget så tillhör jag inte längre sverigedemokraterna.

24 november, 2005 19:06  
Anonymous albert sa...

z999, det vore trevligt om invandrarfientliga element, som du ändå verkar representera, började acceptera att vi lever på en planet med människor som har en uppsjö olika geografisk bakgrund. Människor är trots allt människor var än de råkar komma ifrån. Det finns inget inneboende annorlunda hos en person från Iran jämfört med en person från Falun.

Men jag får väl hoppas på en framtid där de kulturella barriärerna suddats ut och vi alla har en eller annan koppling till varandra. Jag är ett bra exempel, med farfar från Finland, farmor från Skåne, mormor från Thailand och morfar från Laos.

26 november, 2005 22:24  
Blogger z999 sa...

Albert:
"z999, det vore trevligt om invandrarfientliga element, som du ändå verkar representera, började acceptera att vi lever på en planet med människor som har en uppsjö olika geografisk bakgrund."

Jag känner mig inte fientlig mot invandrare, det är liksom inte dom som bestämmer Sveriges invandringspolitik. Inte ännu i alla fall. Jag känner fientlighet mot de som vill ha den nuvarande massinvandringen till Sverige och framförallt mot de som beslutat om det.

"Människor är trots allt människor var än de råkar komma ifrån. Det finns inget inneboende annorlunda hos en person från Iran jämfört med en person från Falun."

Friska människor (de flesta alltså) tar intryck från där de växer upp och utvecklar en kultur (=synsätt) samt en identitet. Det är detta som skapar skillnaden mellan folk, tror jag. Eventuella inneboende skillnader är för små för att påverka det första jag skrev, även om dessa skillnader finns.

"Men jag får väl hoppas på en framtid där de kulturella barriärerna suddats ut och vi alla har en eller annan koppling till varandra."

Kopplingar kan vi ha. Jag ser det som att vi lever i ett socialt sammanhang med de som lever i samma land och ett globalt sammanhang med de i andra länder och att dessa sammanhang aldrig kan bli lika. Det gloabala sammanhanget innefattar bara att vi inte startar krig mot andra länder, anser jag. Och det vore en trisst värld i mina ögon om alla kulturella barriärer suddades ut. Dessutom skulle det då inte finnas kvar någon utifrån att ta intryck från. Fast så kommer nog inte världen att utvecklas någonsin.

"Jag är ett bra exempel, med farfar från Finland, farmor från Skåne, mormor från Thailand och morfar från Laos."

Det var en brokig blandning, även om jag ser skåne som svenskt.
Thailand har en intressant syn på det hela. I Thailand får bara infödda thailändare köpa mark och även om du flyttar utomlands och byter medborgarskap så ses du ändå som fullvärdig medborgare. Intressant alltså, jag menar inte att man ska apa efter.

29 november, 2005 11:54  

Skicka en kommentar

<< Home