Creeper

måndag, februari 15, 2010

Stora upptäcka-Malmö-posten

För någon dag sedan postade jag en efterlysning på twitter om vad för guldkorn jag missat i Malmö. Jag har bott här i snart ett och ett halvt år, och jag känner mig fortfarande rätt ny i stan. Visst, det är lätt att bli hemmablind, men jag tänker mig att vi alla har några malmöguldkorn att dela med sig av. Jag kan till exempel tycka att den malmöbon som missat skånes konstförenings öppna scen, högskolans öppna skiftesföreläsningar på måndagkvällar, att operan säljer hundrakronorsbiljetter till de flesta föreställningar, och inte har smakat Lilly Ahns alldeles för billiga helgrätter, har fler saker att upptäcka i stan.

Därför tänkte jag fortsätta efterlysningen nu och utnämna detta till den stora "upptäcka-malmö-tråden". Vad kan du dela med dig av?

På twitter tipsade PSW om fårspett och kebab på St. Knuts väg, och hallonpajen på Claras Café. Tove listade favorit-närutflykter: Kalkbrottet, Beijers park, musikgropen, piren på ön, terrariet, och jag ska definitivt ta och besöka terrariet vid tillfälle. Men, sen tog det stopp, och det måste väl finnas fler malmöguldkorn än så?

Etiketter:

5 Kommentarer:

Blogger Daniel M sa...

Kanske inte speciellt Malmöspecifikt, men pubquiz är alltid skoj, på Pickwick onsdagar (tror jag) och Fagans torsdagar. Kom i tid, det är ofta fullt!

15 februari, 2010 14:22  
Blogger gudmundson sa...

De få gånger jag varit i Malmö har jag glatts av den vackra baren i gamla hotel Savoy - som nu heter Café Rasoir; av sextiotalsinredningen på stekhuset Mando; och av prisvärda franska klassikern La Couronne.

15 februari, 2010 14:36  
Blogger Erik S. sa...

Köpenhamn. :)

Nä, men en promenad i Bokskogen (utanför stan, vid Bara) de första vårdagarna är svårslagen! (Lite närmre ligger Bulltofta rekreationsområde.)

Likaså grillning ute vid "sjungande kullen" vid strandpromenaden, Västra Hamnen.

Atmosfär på Fersens väg ska man inte missa, även om det var ett tag sedan jag själv åt där.

15 februari, 2010 15:13  
Anonymous Veronique sa...

Vilken fin blogg du har! Ta gärna en titt på min med, om du har tid :)

28 februari, 2010 00:51  
Blogger Arlav sa...

Varför inte besöka Kulturens Hemort i Sverige, Rosengård?
Där de som ska lyfta oss ur "barbariet" och lära och andra "icke-töntiga" seder bor?
Går gärna dit en lördagskväll, ensam, så lär du upptäcka en ny värld!

23 mars, 2010 09:42  

Skicka en kommentar

<< Home