Creeper

torsdag, maj 14, 2009

Tjejerna i piratpartiet

Johannes Forsberg har en bra krönika i dagens Expressen om mansdominansen i Piratpartiet. För även om det bland piratpartisterna finns fler kvinnliga medlemmar än vad Miljöpartiet har, är männen i dominans, vilket inte minst har speglats i opinionsundersökningarna. Det är inte bara fler män som engagerar sig, utan också färre kvinnor som kan tänka sig rösta på piratpartiet.

Själv är jag inte med i piratpartiet, men jag har följt dem ända sedan starten i januari 2006, och min bild av partiets ledning är att det är ett gäng som mer än gärna välkomnar kvinnor till partiet, engagerar dem i politiken och låter dem ta plats - även om de är gapiga eller råkar tycka emot någon högre upp i kedjan.

Tyvärr är pp:s största målgrupp teknik och it-intresserade, en grupp det finns få tjejer i. De tjejer som finns ser sig sällan som särskilt "tjejiga" och står redan utanför normen för de allra flesta unga (och äldre) kvinnor ser sig tillhöra. Jag tror faktiskt att pp går hem rätt bra hos kategorin geek-girls.

Hur ska ett parti som piratpartiet göra då, för att locka till sig fler onördiga kvinnor (och män också för den delen)? Jag tänkte bygga på Christophers lista med ett par konkreta förslag. Kanske inte lösningar för en fullständig utjämning, men ett par tips på vägen värda att försöka.

5. Skippa alla facktermer, förkortningar och tekniska ord. Orwell, Hayek och direktivimplementeringar i all ära, men vad hände med saker som integritet, frihet och antiövervakning? Mer känslor och vardagsnära påverkan i stället för tekniska termer helt enkelt! Notera dessutom att tjejer generellt är bättre än killar på sociala medier och mobiltelefoni.

6. Strunta i kampanjtröjorna. Visst, man syns bättre om man delar ut flygblad, men det är en smula, hrm... nördigt på ett dåligt sätt. Låt folk se snygga ut med en knapp på bröstet, i stället för en lila tröja. Att kunna identifiera sig med den man röstar på eller de man vill engagera sig med, är en stor faktor när folk väl väljer. I synnerhet när det gäller tjejer. Om tjejer väljer bort spel för att de inte kan spela en kvinnlig karaktär, lär de också välja bort ett parti om det bara är män som syns. Och ja, jag vet att listan till EU har en bra blandning med kvinnor, men ärligt talat vet jag inte om det finns någon som t.ex. min mamma skulle kunna identfiera sig med.

7. Resonera mera. Absoluta dogmer och principer funkar bara i teorin. Det är bra att ha ett tydligt ideologiskt spår att arbeta efter, men världen, och synnerhet politiken fungerar pragmatiskt. Jag hadet.ex. helst sett ett totalförbud för övervakningskameror på offentliga platser, men får nog reellt nöja mig med principen att det bör finnas så få kameror som möjligt på offentliga platser, och att de som finns skall motiveras ordentligt.

8. Glöd är bra, men allt står faktiskt inte och faller med piratpartiet. Visst, politiken är sjukt viktig, men vi blir inte en diktatur den 8 juni om pp inte kommer in i europaparlamentet. Att engagera folk är viktigt, men för mycket "kamp" kommer utesluta de som inte känner för att dela ut flygblad en hel lördagseftermiddag, eller inte är förtjusta i grupptänkande. Dessutom är flygbladsutdelning en av de tråkigaste partipolitiska sysslorna som finns.

9. Alla väljare kommer inte gå med i partiet. Se till att tilltala de som bara vill lägga en röst utan att engagera sig i politiken. Berit 68 som är arg på FRA-lagen borde vara en potentiell väljare, liksom Frida 35 som är arg på skivbolagens monopolfasoner. Synliggör väljare och inte bara partimedlemmar.

Till sist vill jag slå ett slag för piratpartiets andranamn Amelia. En sjukt smart tjej med integritet värd att betro sin röst åt.

Etiketter: , , ,

17 Kommentarer:

Anonymous Kålan sa...

Jag är förvisso inte medlem i PP, men jag pushar allt jag kan för dem. Jag håller med till 90%, de andra 10%:en skall jag fundera på imorgon.

Oavsett om jag blir övertygad om resterande 10%, så tror jag att det var bra att du skrev det här, det väger tungt.

14 maj, 2009 22:51  
Blogger Björn sa...

"Dessutom är flygbladsutdelning en av de tråkigaste partipolitiska sysslorna som finns."

Jag blir djupt kränkt av detta uttalande då jag anser att det är något av det roligaste som finns! :)

14 maj, 2009 23:01  
Anonymous Anonym sa...

Nämen!!!! Vad är nu detta???
Trodde jag skulle slippa könspolitik,o "skitprat!!!
Är vi inte människor alla?
Kvinnor, Skärp er!!! Ni är precis lika bra som männen!! Gör inte samma misstag, som de har gjort sedan urminnes tider!!
Var stolta o överseende!
Jag är en "gumma", f. 50. Fött upp 4 barn, varav ett handikappat.
3 pojkar o 1 flicka, inte har jag sett någon skillnad på dem?!
Är så glad, att jag äntligen hittat ett parti(genom en av mina söner) att lita på. tråkigt att se, att det är samma "könspolitik snack", som i övriga pariter! Nä, skärp er tjejer! Vi behöver inte vara rädda för "gubbarna"!
KRAM till alla!

14 maj, 2009 23:20  
Anonymous ankhi sa...

Glömde en sak! Flygblads utdelning, är väl inte tråkigt!Det är nödvändigt!!!
Vem har sagt, att allt nödvändigt arbete måste vara "roligt"???
Skäms på er, som inte vill göra något som stöder det ni tror på, eller gör ni???
Ni behövs inte, stöd något parti, där ni bara får göra,det ni tycker är kul, o när ni själva har lust, utan ansvar!!!!!
Ankhi!!

14 maj, 2009 23:27  
Anonymous Anonym sa...

#9 är fel. Samma fel som alla gammelpartier gör. Det rätta är givetvis att alla som röstar för ett parti är så pass pålästa och engagerade att de även kan tänka sig att vara med i partiet. Det är sjukt dåligt att ha 54000 medlemmar och 35% av rösterna. Det är inte demokrati när de 54000 personerna sätter agendan och effektivt motar bort en mille eller vad det kan vara.

15 maj, 2009 00:07  
Anonymous Mattias sa...

Håller helt med om det där med tröjorna.

15 maj, 2009 00:35  
Blogger Shaun sa...

Hon säger ju bara att tona ner grabbigheten skulle vara bra på vissa ställen.
Tycker ni överdriver, alternativt inte läst ordentligt.
Som jag läser det, har hon inga problem med vare sig grabbiga killar eller spacklandes tjejer.

Hon försöker hjälpa till.
Med några, som jag tycker, vettiga punkter.

Inget som kräver massa utropstecken eller frågetecken. Det gör snarare texten mindre läsvärd.

Kommer f ö rösta pp.

15 maj, 2009 01:16  
Anonymous Kristoffer nolgren sa...

Nyfiken på varför du inte är med i partiet, det verkar passa din profil ganska bra. Du kanske inte ser dig själv som en "geek girl".

Jag skulle vilja lägga till en sak till till din lista, som jag och det är att inte förutsätta ett datorbaserat beteende för att kunna engagera sig. Att bygga upp allting kring chattar och bloggar funkar ju bra om man bara riktar sig mot folk som inte har ett problem med att sitta framför en dator större delen av dygnet, men om piratpartiet har ambitioner att bli bredare som parti måste andra alternativ fram.

Å andra sidan är den tekniska organisationen ganska effektiv. Ett alternativ är ju att behålla det med datanördar (oavsett kön) som kärna i partiet och bara se till att bredda sin kommunikation och profilering i marknadsföringen.

15 maj, 2009 07:26  
Anonymous Ravenna sa...

Det finns andra sätt att göra någonting "piratigt" än att stå på stan i fula t-shirtar och dela ut flygblad.

Jag kommer att ge ut en bok online. Den har absolut ingenting med pirater att göra (nåja, det är inte riktigt sant, uppföljaren har en jättesexig kvinnlig pirat som är fräck som tusan), men poängen är att jag ger ut den online och jag ska även låta spela in den som ljudbok.

Tjejer som skapar... ni kan träda fram nu. Ni behöver inte vänta på någons godkännande.

Att själva ta steg för att publicera era texter, bilder, sånger eller dikter, det är att göra någonting så gott som något.

Läs http://ravennasblogg.blogspot.com/2009/05/att-leva-som-piraten-lar_14.html om bokprojektet och läs särskilt kommentarerna! Så många positiva svar fick jag på en ganska okänd blogg på bara en enda dag.

Hjälp varandra, och våga ta steget!

15 maj, 2009 08:07  
Blogger Johanna sa...

Björn, det är väl tur att det finns personer som gillar det, med tanke på att det är en rätt vanligt förekommande händelse :)

Ankhi, jag tror inte man behöver göra förändringar för att locka enbart tjejer, utan för att locka o-nördiga personer i allmänhet, och då skadar det inte att vara öppen för allt engagemang, eller stöd utan engagemang också för den delen.

Kristoffer, jag ser mig definitivt som en geekgirl, och kan identifiera mig med många piratpartister. Däremot trivs jag med att inte vara medlem i något parti (och tycker att punkt 9 är extra viktig), utan tycker det skall räcka med att vara vanlig väljare. Sen hör jag till dem som tycker att andra frågor är viktiga också, och hade gärna sett att pp hade gett sina ep-kandidater större frihet i frågorna som pp inte har någon åsikt om. Typ som junilistan gjorde, så man hade kunnat kryssa en liberal-pirat eller en vänster-pirat.

15 maj, 2009 08:50  
OpenID infallsvinkel sa...

Mycket intressanta synpunkter. Jag tror på alla dina förslag. Möjligen att "strunta i kampanjtröjorna" är lite drastiskt. Det kan väl vara frivilligt.

Tack för inlänken till mitt senaste blogginlägg!

http://infallsvinkel.wordpress.com/2009/05/14/piratpartiet-lockar-kvinnor-i-tusental/

15 maj, 2009 09:29  
Blogger Jah Hollis sa...

En lite mer genomtänkt politik kanske? Jag hörde PP:s partiordförande (eller vad de nu kallar sin högste företrädare) Rick Falkvinge på Lördagsintervjun i P1 i dag (16 maj) och han hade i stort sett inga åsikter om någonting annat än det lilla som står i PP:s partiprogram. Han kunde tänka sig samarbeta med fan själv om det gagnar PP. En eventuellt hotande klimatkatastrof ryckte han på axlarna åt. Var glad att det är få tjejer som attraheras av det.

16 maj, 2009 16:28  
Anonymous Hans J sa...

@Jah Trollis:

Bra att du gör reklam för den - helt perfekt!

-> Lyssna på Rick Falkvinge i Lördagsintervjun <-.

Så att alla andra också kan njuta!
Politiken är ju exakt avpassad för att ge oss alla lite frihet i detta övervakningsvansinne!

16 maj, 2009 16:56  
Anonymous Anonym sa...

"Notera dessutom att tjejer generellt är bättre än killar sociala medier och mobiltelefoni."

Hur kan man vara bra (eller bättre) på mobiltelefoni undrar jag... är det att man tjatar mer i mobilen då?

17 maj, 2009 21:58  
Anonymous Anonym sa...

"nördigt på ett dåligt sätt"

Tyvärr, all nördighet är bra nördighet.

22 maj, 2009 15:36  
Blogger Eric sa...

Hej Johanna!

Alltid varit roligt att debattera med dig.

Jag skulle bara vilja lägga till ett stort "OCKSÅ".

Med det menar jag att dom fula tröjorna både gör nytta och fyller sin funktion i vissa lägen samtidigt som dom tvärtom säkert är helt fel i andra lägen. Vi kan helt enkelt använda tröjorna ibland, också.

Jag skrev mer om det här i en kommentar till Falkvinges blogginlägg "Färdigskriket", här:
http://rickfalkvinge.se/2009/05/30/fardigskriket-isobel-har-ratt/#comment-28645

31 maj, 2009 01:53  
Blogger Ssargon sa...

Det vore trist med mer sexism i Piratpartiet. jag hoppas vi slipper varje uns utav särbehandling där. Jag avskyr grupptänk och särskiljning utav människor pga yttre omständigheter.

Att kvinnor inte går med är inget problem i sig. Lyssnar dom inte eller tycker att det är för jobbigt att gå med i ett parti där dom själv får styra vad dom ska göra så är det trist men det är absolut inget vi ska fixa genom att lägga ut en röd matta för dom. Sexism och särbehandling är aldrig okay!

31 maj, 2009 02:36  

Skicka en kommentar

<< Home