Creeper

fredag, maj 15, 2009

FFF-vänliga kryss till EU

Det börjar ju dra ihop sig till EU-val, och i EU finns det faktiskt stora poänger i att kryssa en kandidat. Partipiskan viner inte lika högt i parlamentet som i riksdagen, och med få svenska parlamentariker är personer ofta viktigare än parti. Här följer ett gäng starka kandidater från olika partier, utvalda efter kriteriet "mest värda röst".

Centerpartiet är inte så profilerade i EU-frågor alls. I dag sitter Lena Ek på partiets enda mandat, och har väl inte gjort så mycket väsen av sig alls. På partiets lista finns Marie Wickberg som potentiellt spännande namn, som troligen skulle rösta med den mest liberala delen i den liberala gruppen. Dessutom är Wickberg mer CUF-are än centerpartist, någon som gör att hon bara för den sakens skull förtjänar platser mer än de tre personer som står över henne. Chanserna att hon faktiskt kommer in är dessvärre små, men om du nödvändigtvis skall rösta på centerpartiet - kryssa Wickberg.

Folkpartiets lista toppas av Marit. Hon må vara världens bästa kruttant för mat och jordbruksfrågorna, men i hennes skugga finns Olle. Han drar inte förbi svensk media som en arg tornado, utan kan lätt misstas för en tråkig gubbe som suttit i parlamentet alldeles för länge. Det kunde inte vara mer fel än så. Olle Schmidt tillhör den sällsynta skaran politiker som lyssnar, svarar på mail och kan omvärdera sina ställningstaganden (han gjorde tex. ett hästjobb med telekompaketet). Schmidt lär dessutom behöva alla kryss han kan få, då han hotas både av att folkpartiet bara tar ett mandat, och att trean på listan - Cecilia Wikström kryssar sig förbi. Personer som står på folkpartiets lista med mindre chans att komma in, men som ändå är värda att nämnas är Anders Ekberg och Catrine Norrgård, den senare den enda av liberala kvinnors kandidater som nämner personlig integritet som viktig eu-fråga.

Miljöpartiet har egentligen bara en enda kandidat värd att rösta på, och det är Zaida. Jag håller inte med henne i allt, men hon har hjärtat på rätt ställe, integritet och en sån där politiker som aldrig skulle rösta emot sin egen övertygelse. Det tycker jag är oerhört viktigt, och hoppas på att alla som röstar på miljöpartiet också sätter sitt kryss på Zaida.

Moderaterna har gjort mycket i EU, inte minst tack vare parlamentarikerna Gunnar Hökmark och Christoffer Fjellner. Den senare behöver kryss för att säkra sin plats, och oavsett vad han tycker om inrikespolitik, är det en kandidat som har en liberal kompass som kämpar för att EU skall syssla med rätt saker (fast han behöver hjälp med att netbook-anpassa sin valwebb). Ett annat spännande namn på moderaternas EU-lista är Pia Kinhult.

Piratpartiet har både toppnamnet Christian Engström och andranamnet Amelia Andersdotter som intressanta kandidater. Jag har tidigare puffat för Amelia, som visserligen är rätt mycket mer vänster än mig, men har hjärtat på rätt ställe. Christian är å andra sidan en liberal självklarhet, och vem av dem du än föredrar - sätt ett kryss.

När de gäller de andra partierna har jag svårt att hitta bra kandidater. På sossarnas lista står Evin Cetin rätt långt ner på listan, men jag är smått förälskad i hennes kampanj. Bland kristdemokraterna har jag svårt att hitta ett enda namn som sticker ut från det konservativa paketet (även om Ella kan vara oerhört sympatisk ibland) och hos vänstern tror jag Eva-Britt Svensson förtjänar en mandatperiod till är Erik Josefsson ett självklart kryss. Men ni får gärna föreslå bra kryss-kandidater i kommentarsfältet.

Etiketter: , ,

9 Kommentarer:

Blogger projO sa...

Zaida som vill exportera fiaskot sexköpslagen? Jag hoppas hon gräver ner sig nånstans och lägger ner allt vad politiskt aktivism heter. Hon låter som en fundamentalist när hon argumenterar med snömos-argument där hon rör ihop slavhandel och frivilligt sexköp som om det vore samma sak. Hon är en moralist av rang och inte liberal för fem öre.

15 maj, 2009 13:18  
Anonymous Johanna Sjödin sa...

Efter att ha sett Catalan och Wagenius debattera skulle jag aldrig kryssa den förstnämnda.

Känslomässiga politiker har vi lite för många av.

Gärna känslor i politiken men låt med inte slå ut logiken.

(Bra rimmare jag är!)

15 maj, 2009 21:21  
Blogger Jerker Montelius sa...

Det finns faktiskt en vänsterpartist som är värd att ta på stort allvar
http://www.erikjosefsson.eu/
Jag vet inte på vilken plats han står men han är den klart skarpaste på vänsterkanten.

15 maj, 2009 23:15  
Blogger Johanna sa...

ProjO och Sjödin, jag håller inte med Zaida i sexköpsfrågan, men hon är desto bättre när det rör de flesta andra områden, och bland de vettigare miljöpartisterna överlag.

Jerker, ja! det är klart. Honom totalmissade jag när jag skrev listan. Ändrar nu!

16 maj, 2009 11:15  
Anonymous Anonym sa...

Man måste ju rösta på Piratpartiet. Det finns ju inget val eftersom alla de stora partierna verkar rörande överens om att förvandla Sverige till en Sovjet-diktatur.

17 maj, 2009 18:05  
Blogger Johannes sa...

Ibland snubblar man över guldtackor när man vandrar på internet!

Du äger! Tycker du borde ställa upp i EU-valet. Hade definitvt röstat på dig ;)

Det är en rejäl brist på liberala, kvinnliga kandidater i detta valet. Har snart vänt upp och ner på hela internet och inte hittat en enda.

Dock är nog inte Fjellner nått bra alternativ, för han är positiv till IPRED har jag läst.

18 maj, 2009 16:34  
Anonymous Anonym sa...

Hupp. Värt att notera är kanske att politik nere i EU bestäms av plånbok och vad som råkar hamna i den utöver övertygelsen som du analyserar!

/ Gastlind

18 maj, 2009 20:13  
Anonymous Mikael Ståldal sa...

Hur man som liberal kan tänka sig att kryssa någon som är involverad i Attac till Europaparlamentet är för mig en gåta.

19 maj, 2009 21:03  
OpenID veronicasvard sa...

Vill man ha frihet, fildelning och feminism, tycker jag att man ska lägga sin röst på Schyman. EU-valet måste handla om mänskliga rättigheter och jämställdhet. Tycker jag.

21 maj, 2009 17:53  

Skicka en kommentar

<< Home