Creeper

tisdag, februari 03, 2009

Hjärta tv-serier

Det finns inte så mycket att göra med influensa förutom att krypa ner under en filt och tycka synd om sig själva, och förtränga alla saker som helt plötsligt borde vara klart samma dag man blir frisk. Apatiskhet i horisontellt läge botas bäst med tv-serier, en efterlysning om vad som är bra, och nyutforskning av okända världar på tjugo- eller förtiominutersbasis.

Via twitter haglade förslagen in. Californication såg jag första säsongen av, blev frälst, men tyckte inte att det höll i säsong två. Någon har nämnt att den blivit bättre, men jag har inte orkat ta tag i den. The West Wing, Weeds och Entourage är alla serier jag börjat på men inte orkat avsluta. Den första är fantastisk men fick ändrad tidtablå i public service. I dag är det lite av ett jätteprojekt att se klart. Tack vare West Wing fick jag upp ögonen på Mary-Louise Parker i Weeds som också föll ur sanden. Bäst är Parker i Angels in America, som fortfarande är en av de bästa mini-serier som någonsin har gjorts.

En av de första tv-serierna jag följde själv var Star Trek: Voyager. Ett par säsonger och sen fick jag nog, ungefär där jag tyckte att serien borde tagit slut. För det är där många serier brister, att de blir långkörare som tappar fotfästet - som Scrubs, eller får sluta alldeles för tidigt, som Twin Peaks. Den senare såg jag bara för något tag sedan, och jag kommer alltid se Agent Cooper som en maskerad Orson Hodge, i stället för det motsatta. Mrs Hodge, eller Bree, är för övrigt en av de bästa karaktärerna i Desperate Housewife, en chick-serie som är ett måste, liksom klassiska Sex and the City och mer aktuella Lipstick Jungle. Absolutley Fabulous kommer dock alltid ha en särskild plats i mitt tv-serie-hjärta.

Nip/Tuck är en serie som borde ta slut snart, men som än så länge fortfarande håller i bra. Brothers and Sisters leder snabba-smarta-lättsamma-repliker-ligan, och ger lite Flockhart-glam till politiken. Å andra sidan ville jag också bli advokat när jag var tolv och Ally McBeal-eran rådde. Bättre det än gangster a´la Sopranos, som liksom Six Feet Under nu är en begravd med lysande serie.

Kostymdramaromantikern i mig älskade Rome och är fortfarande kär i Henrik den åttondes kavajer under första säsongen av the Tudors. Nörden i mig väntar på nästa säsong av True Blood, och sörjer Battlestar Galacticas stundande bortgång.

Jag skrattar åt amerikanska tecknade serier. Gärna 20-minutare som har en patriotisk familj i fokus och en rolig fisk, bebis eller arg miljardär i perfirin. Big Bang Theory är en av de bättre sitcomsen som gjorts på senaste år, annars krävs det något extra för att formatet skall funka.

Min efterlysning av bra serier resulterade i en att-se-lista. Kanske borde något strykas, kanske saknas något. Tack vare Tobias Björkgren fick jag upp ögonen för Damages, som hitintills verkar vara riktigt bra.

Mad Men
Chuck
IT Crowd
30 Rock
Studio 60 on Sunset Strip
Green Wing
Life
Firefly
Star Trek: Enterprise
Stargate: Atlantis
John Adams
Fullmetal Alchemist
Death Note

Becker

Vad är sevärt, vad är inte?

Etiketter:

22 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Inte sett alla som nämns men..
Gillar starkt IT Crowd(3 säsonger) och Firefly(bara en säsong.. dumma fox som cancla)
Var har du Dexter någonstans? Första säsongen var grym! Andra höll inte riktigt samma kvalité men håller tummarna inför 3dje.

/Mamma Mu

03 februari, 2009 22:44  
OpenID onasut sa...

Sent påtänkt men jag trodde att du redan skulle ha fått dem som förslag. Några ytterligare som jag tycker är värda att nämnas:

House MD

Coupling

Shark

Black Books

03 februari, 2009 22:53  
Anonymous Blogge Bloggelito sa...

Stargate Atlantis slår an hos mig.

Tyvärr har puckona på TV6 ändrat tiden till 17.00, så numera kan jag inte se den efter jobbet. Reprisen går också på jobbtid, nämligen klockan 8.55.

Det är annars det enda jag ser på TV.

03 februari, 2009 22:54  
Blogger Martin sa...

Firefly är klart sevärd.

04 februari, 2009 00:24  
Blogger Thommie sa...

Det är väldigt bra serier du räknar upp, de flesta iallafall.

Andra bra serier jag kan rekommendera är:
The Riches. Dramakomedi med Eddie Izzard. Det tar ett par avsnitt innan man kommer in i den, men sen är den väldigt bra. Gick dock bara i två säsonger.

Spaced. Halvgammal komedi med Simon Pegg och Nick Frost. Gillar man dem så är denna ett måste.

Arrested Developement. Sjukt bra komediserie som gick i tre säsonger. Denna kan man se om flera gånger och den blir bara bättre och bättre.

Cheers(Skål). Troligtvis tidernas bästa sitcom. Behöver nog ingen närmare presentation.


Nu ska jag bara få tummen ur och kolla på Absolutely Fabulous.

04 februari, 2009 00:50  
Anonymous David Remahl sa...

Jag trodde du hade sett den, men ser den inte nämnd, så: The Office (US och UK).

04 februari, 2009 02:19  
Anonymous isecore sa...

Själv tycker jag bra om Farscape.

Sure, fjärde säsongen blev lite rumphuggen iom att den slutar i en cliffhanger (och sen lades serien ner) men man får en tv-film som plåster på såren. I två delar dessutom. The Peacekeeper Wars heter den.

En underskattad serie anser jag.

04 februari, 2009 02:41  
Blogger Daniel M sa...

Skall du kolla på Star Trek så är ju The Next Generation väldigt mycket bättre än både Voyager och Enterprise, rekommenderas skarpt!

04 februari, 2009 07:30  
Anonymous Kalle sa...

30 Rock är den smartaste komedin på tv. Tina Fey är fantastisk. Jag är också svag för My Name is Earl.

04 februari, 2009 09:57  
Blogger batztoutai sa...

en fantastiskt rolig och varm/ärlig serie är kanadensiska "Trailer park boys".. som med de flesta serier får man ge den 2-3 avsnitt innan känslan börjar sätta sig, men den är verkligen verkligen värd det (har hjälpt många vänner över tröskeln till deras nu stora glädje).

vill du se något experimentellt så rekommenderar jag "Welcome to the scene", främst säsong 1. serien utspelar sig i stort sett helt i den digitala sfären, och finns lagligt/gratis att ladda ner på welcometothescene.com

04 februari, 2009 11:14  
Blogger gustav sa...

Måste också hissa Firefly, bland det bästa som producerats :)

Sen tycker jag att Deep Space Nine är den man skall se av Star Trek-serierna, den känns lite djupare än de andra även om alla är bra.

04 februari, 2009 14:13  
Anonymous Augustsson sa...

dexter s1
fantastisk, fast den är nog sedd...
Being human, kanske, om man gillar sci-fi..

Brideshead, moll Flanders
Sen tycker jag om: I, Claudius; Gunpowder, Treason And Plot.
komedi: Black books! åtminstone säsong ett.

Kry på sig!

04 februari, 2009 14:57  
Blogger Johanna sa...

Mamma Mu, nja Dexter har jag försökt mig på. Funkar som slöunderhållning, men jag lyckades inte fastna riktigt.

Onasut, House och Coupling har jag sett båda två. House med fördelen att ha lite avslutning i avsnitten vilket gör att man inte behöver se alla avsnitten och ändå tycka den är bra. När det gäller Coupling finns den en fantastisk scen där en naken Gena Bellman byter bort sin trenchcoat mot en barbieklänning :)

Blogge, piratebay!

---

Arrested Development är det fler som tipsat om, och Buffy borde funnits med i listan över minnesvärda serier. Firefly ligger högt på att-se-listan. The Guild är småcharmig och jag gillar grejen med att den finns att dra hem på xboxlive. Sen borde jag skrivit något om de första x-files-säsongerna också...

04 februari, 2009 14:58  
Anonymous Anonym sa...

Boston Legal - amerikansk advokatserie med en gnutta humor och satir. tämligen aktuella politiska händelser reflekteras över i nutid om man följer serien då den visats i USA.

Jekyll - modern tappning av dr Jekyll and mr Hyde historien, mycket intressant vinkling av hela historien. Även lite extra aktuellt iom delen upphovsrätt som blandas in i serien. bara 6-7 delar á 45min.


Normala komediserier:
Black books
How I met your mother
Out of Practice
Two and a half men
Big Bang Theory


hoppas du fastnar för någon av dem!


// Meega

04 februari, 2009 16:01  
Blogger Thaumiel sa...

Firefly, definitivt Firefly. Trevlig underhållande Sci/fi med mixat asiatiskt/western-tema.

Supernatural är Buffy + 5 år på tjack emellanåt. Lättsmällt underhållning med några hejdlöst klassiska ögonblick, bland annat en jättelik EMO-teddybjörn med självmordstankar och en perfekt amerikansk 50-talsfamilj som ägnar sig åt hedna-offer av det våldsammare slaget.

Men kan du få tag på serien (säger serien, inte filmen) Dead Like Me, så SE DEN FÖR FAEN. Den mörka humorn är oöverträffad i TV-historien.

04 februari, 2009 16:44  
Anonymous Anonym sa...

Chuck, Studio 60 och Firefly är de bästa på den listan. Det tidigare tipset How I Met Your Mother måste också ses, lite speciell och fantastisk humor. Undvik däremot Supernatural, den är okej första säsongen, men rasar sedan snabbt.

Men allvarligt, The West Wing är ett måste. Den tappar en hel del under femte och sjätte säsongen, men är bästa serien ever under första tre-fyra säsongerna, och värd att ta sig igenom bara för att få njuta av Obama/McCain/Emanuel-liknelserna under sista säsongen. Själv är jag inne på femte vändan av säsongen. Dags att skaffa sig en hobby... ;-)

/Daniel

Ps. Det har nämnts ett par Whedon-produktioner bland kommentarerna. Ta dig en titt på "Dr. Horrible". 45-minutersopera av det mest udda slaget.

04 februari, 2009 17:06  
Blogger RagFrid sa...

Veronica Mars, om inte annat så för musiken...

04 februari, 2009 18:13  
OpenID blog sa...

Firefly är ett måste, men var beredd på frustration när allt slits ifrån dig innan du fått alla (några) svar. Star Trek: Enterprise är dock inget att ha, efter att ha sett hela serien slutade jag när det fanns 2 avsnitt kvar, det fanns liksom inga obesvarade frågor värda att lägga 90 minuter på... Star Trek TNG och DS9 är däremot bra grejer!

04 februari, 2009 19:59  
Anonymous Bjorn sa...

Finns en BBC-serie som jag börjat kolla på som heter Primeval som verkar vara rätt bra.

Går på BBC entertainment tisdagar 22:00 även om du väl nu har missat typ de tre första avsnitten. Bör dock gå att få tag på via andra källor hyffast lätt.

05 februari, 2009 10:55  
Anonymous Ylva sa...

DEXTER!!!!!

05 februari, 2009 15:53  
Anonymous Zeroc sa...

Stargate: Atlantis är helt klart värd och se och där vet du redan när den tar slut. Dock ska det komma yttligare en straget serie till sommaren om ja minns rätt. Och självklart stargate SG-1 är en sevärdserie.

07 februari, 2009 19:02  
OpenID Robin sa...

Jag säger också Firefly, och sedan alla JJ Abrams serier (typ som Alias, Lost och Fringe). Gillar man en utav dem så gillar man resten då de kretsar kring ungefär samma saker. Sedan att de dessutom är kors mediala upplevelser (som finns både online och i tv-serie form) borde ju tilltala dig.

Säsong 1 utav Veronica Mars bara för att hon är en sådan cool karaktär.

Fullmetal Alchemist är bra, men obehaglig :). Se dem med någon annan så att ni kan prata om det sen ;)!

19 februari, 2009 08:36  

Skicka en kommentar

<< Home