Creeper

söndag, februari 08, 2009

Bjurwald och Bratz-dockan

Lisa Bjurwald lackar i dag på Bratz-dockorna och kommersiella skönhetsideal. Bjurwald menar att flickorna som leker med dockorna kan fara illa, och jag kan inte annat än att hålla med.

Vem vet, den 4-8:åriga flickan som leker med dockorna kanske blir inspirerad och utvecklar ett intresse för bilar eller motorcyklar:Eller varför inte, ser upp till storasystern med datorn som viktigaste accessoar? Det vore ju hemskt om fler kvinnor skapade sig en karriär OCH bar kort-kort och läppstift.
Fast, bratz-pojkarna visar ju i alla fall sunda ideal för en åttaåring:
Kamouflagebyxor är långt bättre än rosa.
Eller är det kanske de androgyna bratzpojkarna som står för de osunda idealen?
Eller vilar ansvaret på den som väljer dockan?

---

Uppdatering; jag hittade det inte förän Dennis påminde, Bratz kan defintivt vara farligt för unga flickors självbild.

Etiketter: ,

3 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

söta,,, jag köper sådana till mina barnbarn om jag får några..../
mamma

08 februari, 2009 20:26  
Blogger Mikael M sa...

Storasyster-Kusinen, kanske den hemliga mamman BARBIE fyller 50. Den första plastprylen man firar?
Kan faktiskt inte komma på något annat.

09 februari, 2009 15:14  
Anonymous Anonym sa...

Intressant citat i Bjurwalds artikel:
Leksaksproduktionen följer samhällsutvecklingen, även när den tar sjukliga vändningar.

Vem avgör vad som är sjukligt?

11 februari, 2009 18:44  

Skicka en kommentar

<< Home