Creeper

tisdag, april 08, 2008

Öppenhet eller miss hos vänsterpartiet?

Läser Gudmundssons ledare i SvD om de motioner (han har fått se dem) som inkommit till vänsterpartiets kongress och blev intresserad av hur det där fildelningsförslaget ser ut egentligen.

Trodde att jag skulle kunna hitta det sådär, år 2008, på vänsterpartiets hemsida. Det är ju trots allt ett parti som sitter i riksdagen, och som vanlig medborgare tycker jag att man borde kunna få någon sorts insyn även i partiernas egna åsiktsarbete.

Uppenbarligen inte. Inga motioner ligger ute. Bara förslaget till partiprogram (som inte innehåller något om fildelning). Måste man vara journalist för att faktiskt få se information som rör en så stor sak som ett partis kongress?

---

Om motionerna nu ligger ute någonstans på vänsterpartiets webb, så får den som vet var man kan hitta dem, gärna skriva en kommentar om det.

---

Uppdatering: Enligt kommentar i kommentarsfältet har inte ens vänsterpartisterna själva fått motionerna än, och de kommer komma upp på nätet. Journalisterna fick de bara först.

Etiketter: ,

3 Kommentarer:

Blogger Patrik Renfors sa...

Medlemmarna och kongressombuden har inte ens fått tillgång till dem ännu. Du är bara för tidigt ute. Vänsterpartiet är ett öppet parti med direktsänd kongress och sedvanlig kongresshemsida som snart dyker upp. Visserligen borde motionerna också dyka upp snart tycker man, när kongressen är i början av juni.

09 april, 2008 13:05  
Blogger Johanna sa...

Tack för svaret!

Jag reagerade över att journalisterna fått se dem, men att de inte ens verkade finnas ute på nätet. Om jag hade varit vanlig medlem i vänsterpartiet hade jag nog blivit rätt sur på att Per Gudmundsson fick läsa motionerna (flera dagar) före mig...

09 april, 2008 13:14  
Blogger Patrik Renfors sa...

för visso är inte poströstningsvalen till kongressombud klara i mitt distrikt, så ombuden kanske skulle få dem om det var fallet. Men jag såg nyss att motionerna och motionssvaren nu var upplagda på hemsidan.

Jag Reagerade som du, fast säkert starkare eftersom att jag är medlem i v att varför får journaister tillgång till motionerna innan mig.

http://www.vansterpartiet.se/content/view/1220/1/

10 april, 2008 11:19  

Skicka en kommentar

<< Home