Creeper

måndag, april 21, 2008

Ny adress, samma sida

Ett telefonsamtal avbröt exjobbsknapprandet på tangenterna till förmån för lite bloggsupport. Frågan handlade om DNS-inställningar för en helt annan blogg, och hur man omdirigerade ett domännamn till en blogspotadress. När jag letade bland inställningarna för hur man skulle göra i det specifika fallet, bestämde jag mig för att ändra den här adressen till blog.frihetfildelningfeminism.se istället för det gamla johannanylander.blogspot.com. Blogspot/google kör med CNAME, och min domännamnsvärd vill bara koppla subdomäner till CNAME vilket gör att "blog" får föregå domänadressen.

Om någon kan lära en n00b på området hur man slipper det, och bara pekar om adresserna ändå, får den personen gärna lämna en kommentar. Alternativ tips om en domänvärd som tillåter det.

Blogspot vidarebefodrar alla gamla länkar till den nya adressen. Språknörden i mig vill för övrigt sätta två g i blogg, men av någon anledning så kändes det mer naturligt med ett i webbadressen. Vad tycker ni?

---

Uppdatering, 22:29: Språknörden vann. Det är numera två g i adressen (blogg.frihetfildelningfeminism.se)

Etiketter:

13 Kommentarer:

Anonymous Fredrik Adolvsson sa...

Svensk blogg på svenskt språk och med adress på svenska, därför två g i subdomänen. Det känns mer naturligt för mig. Spröknörd vinner.

21 april, 2008 15:15  
OpenID andol sa...

Enligt gällande DNS-standard kan CNAMEs bara skapas för subdomäner. Att få frihetfildelningfeminism.se som ett CNAME är sålunda inte möjligt.

Lutar förövrigt att att blogg. gör sig bäst i sammanhanget.

21 april, 2008 17:50  
Blogger Johanna sa...

Fredrik, Men det där med dubbelkonsonanter används ofta inkonsekvent i språk som behandlar digitala förhållanden. För om man använder två g i blogg, borde det också vara två b i webb, och även om språknörden i mig vill hävda att det borde vara korrekt, så är det långt i från alla som håller med mig.

Andol, Skönt att veta att det inte bara är jag som snurrat bort mig i DNS-djungeln, utan att jag inte löste för att det inte gick att lösa :)

21 april, 2008 18:03  
Blogger Rick Falkvinge (pp) sa...

Johanna, du kan visserligen inte använda ett CNAME för den nakna domänen (det kallas så), men däremot A-records. Du kan kopiera Blogspot/Googles A-records och skriva dina egna likadant.

Det skapar nu en sårbar länk i det att om de uppdaterar sina IP-adresser så följer inte dina med, utan du är tvungen att upptäcka det på temat "varför pekar min blogg ut i tomma världsrymden?", men min gissning är att det inte händer speciellt ofta, om någonsin.

21 april, 2008 18:36  
Anonymous Anonym sa...

Antar att du kan be dom använda ett DNAME istället för ett CNAME, men jag är inte hundra på att det heller är tillåtet.

21 april, 2008 21:06  
Blogger Lady A sa...

hmm... du har ändrat till blog.frihetfildelningfeminism.se, istället för johannanylander.blogspot.com, det intressanta är att jag nog aldrig använt annan adress än http://www.frihetfildelningfeminism.se/ för att komma till din blog. Och uppenbarligen fungerar det fortfarande :)

21 april, 2008 21:51  
Blogger Johanna sa...

Rick, det låter ju smidigt, men var hittar jag dem?

Lady A, www.frihetfildelningfeminism.se kommer alltid att funka, och har gjort det sedan våren 2006. Innan hade jag bara blogspotadressen. Anledningen till bytet nu är att länkarna till de enskilda inläggen blir snyggare.

21 april, 2008 22:34  
Blogger Rick Falkvinge (pp) sa...

Johanna, om du har Windows kör du "nslookup [adressen du vill peka till]" från en prompt, och så får du en lista med IP-adresser den har.

Så här hittar jag t.ex. Googles IP-adresser:

Windows+R (fönster öppnas) "cmd" Enter (svart ruta öppnas)

"nslookup www.google.com" Enter

Svar:

Server: blackbird.internal.falkvinge.net
Address: 192.168.0.5

Non-authoritative answer:
Name: www.l.google.com
Addresses: 64.233.183.104, 64.233.183.147, 64.233.183.99
Aliases: www.google.com

Och där ser man Googles tre IP-adresser. Du vill förmodligen peka till något med Blogspot.

22 april, 2008 01:33  
Blogger Rick Falkvinge (pp) sa...

Kan f.ö. vara värt att veta att bytet till två G bröt de RSS-prenumerationer du hade, jag fick gå in och ändra i min.

22 april, 2008 01:35  
Blogger Johanna sa...

Tack! ska titta på det, men kanske avvaktar med att ändra mer, om det är fler som bytt adresser i rss-feeden. Annars ska den gamla feeden fungera lika bra fortfarande (johannanylander.blogspot.com/rssnånting), men det hjälper förståss inte om man kör med kommentarsfeed.

Jag har lärt mig en massa om dns:er under eftermiddagen i alla fall. Alltid något. Någon dags ska jag flytta från blogspot också, men det får bli ett framtidsprojekt.

22 april, 2008 01:43  
Blogger Martin sa...

Skriver man webb med ett b borde man skriva jobb med ett b också. Och det gör man inte.

Angående DNS-problematiken antar jag att blogspot inte skulle gilla om du pekade frihetfildelningfeminism.se till deras IP-adress(er) (A-record) eftersom de då inte får med johannanylander.blogspot.com i http-begäran och därmed inte vet vilken blogg de ska servera?

Om det är problemet kanske det "enklaste" är om din DNS-värd kan vidarebefordra http-anrop och inte bara agera "vanlig" DNS? Alltså, vidarebefordra http://frihetfildelningfeminism.se till http://johannanylander.blogspot.com, eller hur du nu vill ha det (utan att adressen i besökarens adressfält ändras).

Jag använder Loopia till bland annat detta. De är bra och kostar inget.

22 april, 2008 11:12  
Anonymous chall sa...

Jag tänker mest på webb när jag skriver webbaserad och då är det ju bara två b:n eftersom man skriver så.

jobb, blogg, webb och mobb...

01 maj, 2008 00:45  
Anonymous SixDays sa...

Det är på tiden att du byter blogleverantör tycker jag.

Blogger är verkligen bara så dålig.

13 maj, 2008 12:31  

Skicka en kommentar

<< Home