Creeper

onsdag, april 16, 2008

Ifpi och rättigheterna

Ifpi drar tillbaka en av målsägarangivelserna i det stundande piratebay-åtalet då det visat sig att det rör sig om en artist de inte företräder.

Det är nästan ironiskt och skrattretande när en rättighetsorganisation inte har koll på regelverket om det de företräder. Dessvärre är det inte första gången Ifpi är ute och cyklar. Att det inte ens är rättstavade namn på artisterna i stämningsansökan visar ju dessutom på hur lite tid man lagt på att faktagrunda sina egna argument.

Nu har Ifpi visserligen bett Max Peezay om ursäkt för det inträffade, men då kommer frågan; Hur många av de artister som inte äger sina egna kommersiella upphovsrättigheter står egentligen bakom anmälan mot piratebay?

---

Och jo, bloggen går fortfarande på lågvarv med fokus på exjobbet. I morgon kommer jag dock ta mig från Skövde till Göteborg och prata "Medier, upphovsrätt och fildelning" på årsmötet för journalistförbundets västra distrikt. Har lagt in min twitterfeed i högerspalten om någon funderar på om jag fortfarande lever. Den är av betydligt mer privat karaktär, så får se hur länge jag behåller den som den är.

Etiketter: ,

2 Kommentarer:

Anonymous Death Zone 2000 sa...

Vad är det för skitsnack, artister som sålt sina rättigheter har fan ingenting att säga till om. Har man ingått ett avtal ska man inte komma i efterhand och låtsas att man egentligen är emot de onda skivbolagen och inte alls stödjer deras metoder.

Och jag svär så jävla mycket jag vill, för jäsicken.

08 maj, 2008 12:21  
Blogger Johanna sa...

Nu handlade ju om en snubbe som inte hade sålt sina rättigheter. Om du läst inlägget ordentligt hade du sett det.

14 maj, 2008 08:23  

Skicka en kommentar

<< Home