Creeper

måndag, mars 17, 2008

Tibet, datorlicens och bloggmarknadsföring

Några lästips såhär på måndagskvällen:

- Blogge ger en nyanserad bild av Tibet-frågan. Världen är inte svart eller vit, och när man inte är insatt själv, är det upplyftande att kunna läsa om mer än en sida av en fråga.

- Eva Hamilton uppgav i lördagens ekot att hon vill utöka tv-licensen att även gälla datorer med internetuppkoppling. Totalt orimligt att införa licens på ytterligare en teknisk produkt. Och vad definierar egentligen en dator? Men kanske är det en öppning i att ha tv-licensen på skattesedeln istället, och låta människor få betala proportionerligt mycket.

- Ingerö diskuterar vad som egentligen är reklam, och att marknadsföringslagen är förlegad. Produktplacering är knappast någonting nytt, och om en bloggare får betalt för att skriva om någonting, borde det inte finnas något fel i det. Väldigt få bloggare har utgett sig för att vara oberoende, och så länge man inte ljuger om något, så tror jag läsarkretsen kan tackla det.

För om all reklam skall gå att identifiera, så borde vi genast ta itu med alla gråzoner. Var hamnar positiva bloggposter om företaget bloggaren arbetar på? Är det reklam? Även om ersättningen kanske inte är direkt uppenbar? Recensionsexemplar av böcker, kläder eller skor? Var ligger skillnaden där? Politiska partiers anställda ombudsmän som uppdaterar bloggen på arbetstid?

Jonas Morian är av en annan åsikt.

Etiketter: , ,

1 Kommentarer:

Anonymous stefan hallgren sa...

Det där med TV-licens för dator med internetuppkoppling är ungefär som att säga att om du har brevlåda, och någon stoppar en tidning i den, som du inte har beställt, så är du ändå skyldig att betala för den.

20 mars, 2008 01:09  

Skicka en kommentar

<< Home