Creeper

lördag, mars 15, 2008

Ajj löööve Youuuråååp

Eftersom jag har en sån fantastisk fascination över melodifestivalen, så kommer här den obligatoriska bloggposten om schlagern.

Charlotte Perrelli- Hero. Smålänskan och den forna eurovisionvinnaren har en riktigt stark låt. I min tv-soffa handlade diskussionen främst om huruvida den svartvita effekten i början berodde på ljussättning, eller pålagt filter i kamera/dator. Classy, men det finns en risk att hennes tidigare schlagervinst talar emot henne. Svenska folket röstade ut Carola, men kanske kan Charlottes förhållande till sin tro passa svenska folket lite bättre. Trots allt så gillar vi divor, i alla fall när divorna står med fötterna på jorden och inte uppe bland molnen.

Sibel - That is were I'll go. Forna Idoldeltagaren har även hon en av kvällens starkaste låtar. Med fördel att ha sjungit låten fler gånger än resten (deltagandet i andra chansen behöver inte vara dåligt), tävlar hon främst mot Charlotte och Sanna. Dessutom är det fascinerande att se hur en så liten person kan ha en så stark röst. Var kommer alltifrån?

Rongedal - Just a minute. Jag hade aldrig hört talas om bröderna före melodifestivalen, men tittar heller inte på "Så ska det låta". Tydligen gör resten av svenska folket det, och har tagit Rongedal till sina hjärtan. Jag tyckte faktiskt inte att det var vare sig så bra, eller särskilt unikt. Musikaliskt så låter det lite som att Ola Salo skulle sjunga krogshow, men det har ju uppenbarligen gått hem, så de kanske har en chans ändå. Jag har ingen aning.

Linda Bengtzing - Hur svårt kan det va? Första året jag bodde i Skövde drog en av mina vänner med mig till det lokala köpcentret för att se Linda mima till två av hennes hitlåtar. Det var fullproppat med folk och funkade sådär. Sen kan man ju fråga sig hur svårt det kan va att vinna melodifestivalen, och Lindas låt är trots allt en av de få som både är en riktig gladschlagerlåt och ändå lyssningsbar. Antingen är det Lindas tur nu, eller så riskerar hon att göra en Magnus Carlsson och blir den eviga tvåan. På vägen hoppas jag att hon får göra många konserter och tjäna lite pengar på resan.

Christer Sjögren - I love Europe. Sorry, men här är kvällens vinnare. Det enda som kan hindra det, är ifall juryn och svenska folket kommer ha fundamentalt olika smaker, men jag tror inte det. Skickar vi Christer till Serbien så kommer han vinna där. Lite som de danska Olsen Brothers och "Fly on the wings of love". Det är en låt som sätter sig hårdare än superlim, och hur mycket alla hatar den (och kommer avsky den innan året är slut), så finns det ingen annan låt som har den lim-effekten. Den som tvivlar bör se den här videon.

Amy Diamond - Thank you. En bra låt, men Amy kan betydligt bättre än det här. Troligen kommer hon få några röster för sin unga ålder, och några för att hon är en bra artist. Jag tror att Amy är för bra för schlagern.

Sanna Nielsen - Empty room. Ytterligare en riktigt stark låt. Dessvärre så kommer denna kämpa om samma röster som Charlotte och Sibel, vilket troligen resulterar i att det inte kommer gå så bra för någon av dem. Låten i sig är dock det bästa Sanna gjort i melodifestivalen, och känns vuxet på något sätt.

Nordman - I lågornas sken. Whitetrashhårdrock på svenska. Fantastiska verser, men kan Nordman gå ur festivalen med heder i behåll när refrängen innehåller ett "woohoo"? Jag tippar på en placering någonstans i mitten.

Frida feat. Headline - Upp och hoppa. Gladpop från skåne. En av våra första sommarplågor, men knappast en schlagervinnare, även om Frida troligen skulle bli en av de genuint gladaste vinnarna. Pluspoäng för att hon köper scenkläder på H&M. Känns skönt bland alla divorna.

BWO - Lay your love on me. Martin är fantastiskt snygg. BWO är alltid bra, och det funkar som schlagerkoncept. Tyvärr så har de försvunnit lite bland alla andra. Jag vill fortfarande skicka BWO till eurovision, men jag tror inte resten av melodifestivaltittarna håller med mig. Tyvärr.

---

Och, bara för att jag skriver att Christer Sjögren kommer vinna, så kommer han inte göra det, eftersom jag alltid har fel i sånt här. Så se det som en bloggpost i preventivt syfte, och tacka mig när han kommer sist. Har jag däremot rätt, så är det inte mitt fel.

Etiketter:

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home