Creeper

onsdag, december 19, 2007

Nikotin, köttfärs och vatikanen

Nikotinläkemedel skall äntligen kunna bli lika tillgängligt som tobak. Ett välkommet beslut av riksdagen. Nu längtar jag bara tills den dagen jag kan gå till min lokala kvartersbutik för att köpa receptfria läkemedel som botar huvudvärk, förkylning och mensvärk också. Frågan är väl om det inte är ett för radikalt förslag för att regeringen verkligen skall genomföra det innan mandatperioden är slut.

---

Vatikanen attackerar Philip Pullman och Guldkompassen. Det behöver inte ens kommenteras.

---

I Sverige fortsätter man uppröra sig om köttfärsen på Ica. Som ensamboende och rätt liten i maten, skulle jag aldrig handla köttfärs med bara en dags tillgodo innan bäst-före. Sen måste jag ju tycka att det är onekligen korkat av de handlare som bara ett par dagar efter skandalen fortsätta med att märka om köttfärsen.

Varför säljer man den bara inte till halva priset dan innan den går ut? Det är ärligt och mer ekonomiskt än att slänga (plus att det sparar resurser, vilket är nåt man borde tänka på såhär i miljötider).

7 Kommentarer:

Blogger Blissing sa...

"Varför säljer man den bara inte till halva priset dan innan den går ut?"

Av den enkla anledningen till att butikspackad köttfärs får samma bäst-föredatum som packdatum.

19 december, 2007 21:55  
Blogger Johanna sa...

Nja, det brukar väl vara en dags marginal? och man får ju fortfarande sälja en vara samma dag den är bäst före...

19 december, 2007 21:58  
Anonymous Matte sa...

Johanna har du någon gång handlat? Alla affärer kör halva priset på sådant som håller på att gå ut, det är standard sedan 1800 talet. Problemet här är ju att ICA's datumstämplar inte går/gick att lita på!

21 december, 2007 13:29  
Anonymous Gunnar sa...

matte:
Har handlat på Ica 1-7 ggr i veckan de senaste tio åren och mig veteligen inte sett just köttfärs "reas ut" - däremot massor av andra matvaror.

21 december, 2007 14:42  
Anonymous Matte sa...

Gunnar: Då borde du genast köpa ett par glasögon. Tips: Titta efter ett stort rött klistermärke med texten "1/2 priset" på.

21 december, 2007 15:05  
Blogger Johanna sa...

Matte, Ingen av de Ica-handlarna jag handlar på ibland sänker priset på just köttfärs, även om andra varor får prissänkning. Det skiljer säkerligen mellan butikerna, men man kan ju tycka att det borde vara en smartare väg att gå om man inte vill slänga/fuskomärka färsen när den väl har gått ut i datum...

21 december, 2007 15:25  
Blogger Gunnar sa...

Matte:
Åh, vilken finessfylld dryghet naturen utrustat dig med!

Jag är snål och har letat som en hök efter just såna där halva priset-lappar. De har funnits på mjölk, ost, köttbitar och mycket annat - dock aldrig på köttfärs. Det kanske varierar mellan olika butiker och olika delar av landet, vad vet jag.

23 december, 2007 10:53  

Skicka en kommentar

<< Home