Creeper

tisdag, december 18, 2007

Ron Paul och svensk media

Notera Ron Paul-knappen. Går att beställa här. Jag fick den under min Washingtonresa. Betydligt snyggare än vanligt parti-val-material. Fotot är taget av Johan Hjelmstrand.

Den svenska bevakningen av valet i USA är rätt intressant. För det mesta handlar det om kampen mellan Hillary och Obama, och då och då petas Edwards in i diskussionen, men nämns oftast sporadiskt.

Därför är det rätt intressant att läsa om vad Aftonbladet skriver om Ron Paul. Inte ett ord om den republikanska abortmotståndaren, utan nämner bara Pauls enorma insamlade pengasumma från nätet. Lite intressant med tanke på att Paul är libertarian i de allra flesta frågor, motsätter sig större inflytande från statligt håll, utan tycker att det allra mesta borde klara ut sig på delstatsnivå.

Ron Paul är lite av en outsider. Han kommer inte ha en chans att faktiskt bli president i USA, men eftersom att jag inte kommer ha en chans att få rösta i det amerikanska presidentvalet, så kan jag få gilla Paul bättre än Giuliani (som väl är den bättre bland de som har en chans) hur mycket jag vill, utan att för den sakens skull vara politiskt inkorrekt.

För även om Paul har helt fel åsikter när det gäller aborter och invandring, så har han ett starkt rättspatos och skulle vara en föregångare i minimaliserandet av stat. Paul är motståndare till både Irak-kriget, "the patriot act" och alla former av ökad övervakning för vanliga amerikaner. Den typen av politiker som det skulle behövas fler av även i Europa.

Även om hans ihopsamlade pengar inte har mötts av något särskilt växande opinionsstöd, så har han lyckats med att dra ihop lite av en folkrörelse i de grupper han har stöd. Många unga finns i hans supporterskara, vilka republikanerna annars har fått allt svårare att få stöd från.

Tredje januari är första nomineringsmötet, både för demokraterna och republikanerna. Mycket kan hända tills dess, men visst hade det varit trevligt om svensk media fylls med mer än Obama och Hillary fram tills dess...

Mer om Ron Paul kan du läsa av Bylund och Svansbo.

Etiketter: ,

4 Kommentarer:

Anonymous RonPaul sa...

"Ron Paul kommer inte ha en chans att vinna!" Det får vi höra nästan dagligen i Amerikansk media här borta i USA. Sanningen är att Ron Pauls chanser att vinna ökar dagligen. Media här borta är snevridet och försöker tysta ner Ron Paul Re[love]ution. Varför kan man undra? Tja, Ron Paul exponerar dom multi-nationella företagen som äter upp världen, bit för bit (Sverige inräknat). Han exponerar regeringens slöseri med skatte betalarnas pengar (en en gång, kolla upp vad vår egen regering i Sverige sysslar med, dom kanske skulle kunna lära sig något av Ron Paul). Som sagt, allt detta ock mycket mer gör att etablisemanget (världen över) skulle kunna göra vad som helst för att inte Ron Paul ska komma till makten. Det rycktas redan om att inom dom högre politiska krestasarna i USA att en assasination av Ron Paul disskuteras! Skullle dom disskutera något sådant om han har en chans att vinna, knappast. Media och etablisemangets försök till nersvärtning och idiot förklaring av Ron Paul och hans supportrar är ett tecken på att han håller på att vinna. Ron Paul är livsfarlig för dessa giriga och penga kåta individer som styr våran värld!

Nu vill jag bemöta det du säger om invandringen och abort frågan. Vi kan börja med abort frågan.

1973 beslutade den Amerikanska domstolen , med fallet Roe Vs Wade, att abort frågan skulle lösas på en federal nivå. Beslutet blev att abort skulle vara tillåten i all delstater. Visst, det låter bra och visst, kvinnan ska ha rätt att få bestämma över sin egen kropp. Låter ju fortfarande helt ok. Så varför är då Ron Paul mot abort? Först och främst, det är viktigt att veta att han har arbetat med att förlösa bebisar i princip hela sitt vuxna liv (han har förlöst +4000). Ron Paul menar att det är upp till delstaterna att bestämma abortfrågan och inte på den federala nivån. Undersökningar har gjorts och man uppskattar att över 44 av dom 50 delstaterna skulle tillåta abort (dom resterande skulle förmodligen ha hårda restriktioner på att göra en abort! ) om fallet Roe Vs Wade skulle lyftas. USA är idag ett av det lättaste länderna i världen att göra en abort i(Finland ska t ex ska höra till ett av dom svåraste). Roe Vs Wade's beslut resulterade i att en kvinna kan göra en abort under HELA graviditeten, det finns ingen åldersgräns för abort heller, kvinnan behöver inte ett skriftligt deltaganden av sina föräldrar (igen åldersgräns där heller). Det finns heller ingen riktig restriktion om vem som kan utföra aborten. Tillägas ska också att aborter gjorda pga våltäkt och incest i USA är lägre en 1%! Roe Vs Wade delade också upp USA i två läger: för och emot. Dom har bråkat med varandra allt sedan fallet gick igenom på mer eller mindre destruktiva sätt. Om nu Ron Paul kommer till makten så kommer förmodligen Roe Vs Wade tas bort och delstaterna kommer så ledes kunna välja sina egna abortlagar. Detta betyder att du som en person boendes i specifik delstat väljer. Det är också det som 10th Amendment säger:"Regeringen ska ut ur så många beslut som möjligt och låta folket bestämma". Genom beslutet av Roe Vs Wade så bröt domstolen mot 10th Amendment. Detta är också en stor del av varför Ron Paul inte gillar beslutet. Ron Paul är emot abort, men säger att vi, folket får bestämma, delstat för delstat. Så säga att Ron Paul har fel om sina aborter är ju att förenkla och snevrida frågan en aning. Och Ron Paul har upprepade gånger sagt att: "Jag behöver inte gilla vad du gör eller delta i vad du gör med din frihet, men det är din frihet och jag som individ har ingen rätt att förbjuda dig". Dett är också en grunläggande libertansk filosofi. Låter inte det underbart. Vi, folket för ta ansvar för våra egna liv och inte tillåta regeringen att ta hand om oss. Se på Sverige igen vad leder det oss när regeringen tar över. Bidragsberoende, arbetslöshet, skatter som är #1 ett på listan av dom högsta skatterna i världen. Nej tack! Det är dags att folk tar sitt ansvar. Och betänk nu att USA inte ens har så otroligt många och korkade bidrag som Sverige och ändå vill man att ta ansvar för sina egna liv. Så, att summera abort frågan skulle vara att med Ron Paul som president för du kvinna bestämma tillsammans med dom som bor i din delstat vad som ska hända med abortfrågan. Låter fair tycker jag.

Nu till indvandringen. Efter att ha bott här i USA i snart 4,5 år så kan jag säga att indvandrigen (specifict så handlar det ju om den illegala indvandrigen från Mexico) är ett stort problem här borta. När du var på din USA resa så gick du säkert ut och åt någongång. Med störst säkerhet så var det Mexikanare så sedan skjölde av din tallrik ute i köket för typ 2 dollar i timmen! Bästa ord jag kommer att tänka på är slaveri. Sedan har vi dom mexikaner som efterdom har korsat gränsen illegalt tas om hand och hamnar på diverse bidrag och blir beroenda av regeringen. Man har räknat på att ca 12 milijoner illegala indvandrare befinner sig i USA just nu. Personligen tror jag antalet kan vara högre. Eftersom dom är illegala så finns dom flesta inte på kartan så att säga, och just dom tar dessa 2 dollar i timmen jobben eller andra skit jobb. Så, vi ponerar att Ron Paul lyfter dom flesta av dom här bidragen och tightar till gränsen (till Mexico). och göra arbets givaren ansvarig för att ha illegala indvandrare jobbades hos dom. Vad skulle då hända? Först och främst skulle han som får 2 dollar i timmen en lön få en mänsklig lön. Amerikanernas ekonomi skulle förbättras, vilket indirekt skulle resultera i att Mexikanarns status skulle höjas. Rasismen skulle minska. Och inte minst, om du kommer till USA den legalla vägen så skulle din självkänsla öka. Emot invandring politiken forfarande?
Nej, det är det ända rätta. Se vad som händer med Europa, bra eller dåligt? Dom flesta mexikanska indvandrare som nu är legalla håller faktiskt med allt detta jag just räknat upp, och många av dom kommer faktiskt att rösta på Ron Paul! Det han vill är att vi ska inte uppmuntra att bryta lagen från början, utan uppmuntar legal indvandring. Jag ser inget fel i det.

Hoppsan, det blev ett långt svar. Ja, som du förstår så vill jag att Dr Paul ska vinna 2008 President val. Jag tror personligen att det skulle inte bara rädda USA från att falla sönder, men också att världen skulle bli en mycket trevligare plats utan krig, multi nationella jätteföretag som dödar all induvilitet (stavning?), och ge makten tillbaka till länderna och folket. Se på EU, en mardröm! Först när länder kan ta hand om sig själva kan dom ta hand om andra. Ron Paul har rätt. Se på världen, den håller ju på att falla sönder!
I januari ska jag för första gången i mitt liv gå ut och knacka dörr för att spridda Ron Paul's budskap om frihet och fred. Jag har hela mitt liv tyckt politiker snackar skit och dom är aldrig rättfram eller så vänder dom kappan efter vinden. Ron Paul är den ända politiker i världen just nu som är riktig. Missa inte hans budskap för att du inte håller med honom i ett par frågor. Ron Pauls budskap är så mycket, mycket mer. Han själv säger ju att det handlar inte om honnom det handlar om hans budskap. Gå till YouTube och kolla vad han säger ocj tycker om saker och ting
Vi all behöver Ron Paul idag. Ärligt talat så behövde vi honnom igår!!



Hälsningar, en Svensk som bor i USA......

22 december, 2007 13:10  
Blogger Johanna sa...

Riktigt kul att läsa din kommentar. Jag gillar verkligen Ron Paul, och kan köpa hans åsikter i abortfrågan just för att han kommer lämna den åt delstaterna, precis som du skriver.

När det gäller invandringsfrågan så tycker jag dock att han är helt fel ute. Det borde vara lättare att bli legal invandrare, och finnas en väg för de illegala invandrare som redan lever i usa att bli legala. Med ett Ron Pauliskt samhälle så borde det vara fullt möjligt, och som liberal/libertarian har jag svårt att förstå varför någon som vill ha färre regleringar, vill reglera invandring och stänga gränserna så mycket som han trots allt vill.

Det är dock den enda frågan jag inte håller med honom (vad jag har koll på i dagsläget i alla fall), och skulle verkligen vilja att han lyckades. Ingen trodde han skulle ha en chans att få ihop så mycket pengar, så kanske har han en liten chans att bli republikansk kandidat trots allt...

Tyvärr så är den nog minimal.

22 december, 2007 15:04  
Anonymous Mikael sa...

Aldrig får man väl vara riktigt glad... :-/
Angry White Man
Typiskt! som Nalle Puh brukar säga.

09 januari, 2008 00:12  
Blogger dgren sa...

Jag brukar alldrig vara mycket åt politiker och deras snack.Men detta är ett bra budksap.Och jag fattar inte varför alla medier ska hålla honom inlåst utanför usa? skumt kan man tycka, men politiker är alltid rädda. och jag har frågat många här i svergie om dom vet vem Ron paul är......Ingen har alldrig hört tallas om han. Sen så att staten vill göra sig av med honom. det är skumt. Jasg tror personligen att fler människor i världen måste höra Ron pauls budskap. så vad gör vi? man får sammarbeta på internet youtube bloggar allt allt som man kan komma på. fan att det inte finns någon somhan här i EU eller svergie som jag kunde rösta på..Men men här är vi ju ganska hjärn tvättade med våra ''moraliska principer'' som politikerna vill. och inte låter folk bestämma själva hur man vill leva, vissa väljer hur dom vill leva sinna liv..det är väl inget fel med det?

17 januari, 2008 22:09  

Skicka en kommentar

<< Home