Creeper

torsdag, november 01, 2007

Dags att lämna svenska kyrkan

Nu är det dags att gå ur svenska kyrkan. Om din pastorsexpedition får din utgångsansökan senast idag, så behöver du inte betala kyrkskatt nästa år. Uturkyran.se har samlat en hel del information om det.

Personligen så tycker jag att om man inte ställer sig bakom svenska kyrkans syn på livet, troende eller inte, så finns det en hel del andra bättre saker att lägga de där procenten av sin inkomst på. Antingen genom att gå med i en församling som bättre håller med om din uppfattning, eller blir helt kyrklös. Kvinnojourer, barncancerfonder, amnesty... ja listan på organisationer som sysslar med bra saker är rätt lång, och gör en minst lika god gärning som svenska kyrkan. Så varför inte lägga de där procenten på något sånt istället?

Medmänsklighet är bra, och vill man vara med i svenska kyrkan, så ska man vara det. Om man däremot bara slentrianmässigt inte orkat gå ur, fast man egentligen inte delar svenska kyrkans livsåskådning, så borde man ta sig i kragen, skicka in det där urgångsbrevet, och lägga kyrkskattspengarna (och gärna mer) på någonting man tycker är vettigt istället.

Etiketter: ,

8 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Vilket religiöst förbund tillhör du Johanna?
Mvh
Matte, som gick ur religionen och med i humanisterna.

01 november, 2007 10:55  
Anonymous Anonym sa...

Varför skrev du inte det här igår istället? Om jag postar idag så hinner ju inte pastorexpeditionen få det idag, utan jag blir EN dag sen och måste ändå betala skatt. Jättebra att du skrev om det, men eeeen dag tidigare hade varit bättre :)

01 november, 2007 12:02  
Blogger Johanna sa...

Matte, inget alls för tillfället.

anonym, dessvärre så slog det mig inte förän idag, annars hade jag skrivit om det tidigare... får bli bättre på det nästa år :)

01 november, 2007 14:19  
Anonymous Anonym sa...

Priset är betalt!
Enligt Luther så blir en människa rättfärdiggjord, dvs får det rätt ställt med Gud och evigt livsom en gåva, av nåd, dvs gratis. Detta tack vare att Jesus med sitt liv betalde min skuld på Golgata kors.
En människa kommer inte till himlen genom avlatsbrev, läs kyrkoskatt. Utan genom omvändelse från synd och tro på Herren Jesus.
Hade vi genom goda gärningar och genom avgift kunnat komma till himlen så hade Jesus inte behövt dö, eller hur?!

01 november, 2007 22:33  
Anonymous Anonym sa...

Varför uppmanar du folk att gå ur kyrkan? Jag jobbar på en församlingsexpedition i Stockholm. Jag är chockad över antalet utträden vi fått ta emot i år. Visst jag förstår att studenter och pensionärer kan ha svårt att få ihop ekonomin att räcka till kyrkavgiften men när det kommer in unga tjejer som har halsdukar, jackor, solglasögon och handväskor värda flera årsavgifter så bli man ledsen.

02 november, 2007 00:33  
Anonymous Mind sa...

Anonym:
Det handlar väl kanske inte om pengarna i första hand utan snarare om vad man är beredd att stödja. Så länge man betalar för något signalerar man att man stödjer det. Om man inte kan stå för kyrkans åsikter bör man inte vara med heller, oavsett hur mycket pengar man har.

02 november, 2007 00:59  
Anonymous Anonym sa...

Jag ångrar att jag inte gick ut ur kyrkan tidigare. Religioner har några positiva sidor för en del människor. Men rent generellt har religionerna alltför många miljoner döda på sitt samvete, fast dom förnekar det.

VEM har gett religösa ledare rätten att diktera andra människors levnadssätt??

Följ svenska lag och FN's deklaration om dom mänskliga rättigheterna. Punkt.

04 november, 2007 18:47  
Blogger Joakim sa...

Jag kommer troligtvisst lämna kyrkan innan näst år, jag tycker det är konstigt att de får hjälp att dra in sin medlemsavgift av skatteverket (via skattesedeln).

07 november, 2007 17:35  

Skicka en kommentar

<< Home