Creeper

tisdag, oktober 23, 2007

Dagens arbete och kvinnorna

"Det var ett misstag. Vi borde ha skickat ut den även till kvinnor men det blev för dyrt."
sa chefredaktören på Dagens Arbete till Svenska Dagbladet efter det att Dagens arbete valt att skicka ut en motorbilaga enbart till manliga prenumeranter av den fackliga tidningen.

Ytterligare en anledning till att jag inte är med i facket. Tydligen hade jag varit för dyr.

175000 exemplar av en tidning (antalet motorbilagor som skickades ut), kostar väl exakt lika mycket oavsett om det är män eller kvinnor som står som mottagare? Eller hur räknar Dagens arbete?

Etiketter: ,

10 Kommentarer:

Blogger Anders Eriksson sa...

För hederlighetens skull, kan ju noteras att Dagens Arbete själva redan igår lade upp en artikel om just detta. Och där de skriver att reaktionerna kommit just från de egna medlemmarna. Men om du vill använda detta som ett argument mot "facket" får det stå dig fritt. Inte för att jag tror att din inställning till facklig organisering varit annorlunda om alla fått bilagan.

23 oktober, 2007 16:03  
Anonymous Anonym sa...

Om du inte är med i facket pga att du anser att de diskriminerar kvinnor skulle jag önska att jag slapp vara med i samhället eftersom de diskriminerar män. Ett av skälen är pappors avsaknad av aborträtt. En rätt vi saknar pga vårt kön. Vilket är olagligt, men helt ok för de flesta. Att uppröras över en bilaga när män systematiskt och konsekvent diskrimineras, av staten(!), i egenskap av föräldrar är minst sagt märkligt. Om man nu inte har ett strikt kvinnorperspektiv och fullkomligt struntar i jämlikhet./kalle

23 oktober, 2007 17:10  
Anonymous Rasmus Kaj sa...

Att de inser att de beter sig uselt ändrar ju inte på att de beter sig uselt ...

"Facket" (som kollektivt begrepp) finns till för att förbättra samhället. Om 10% av "facket" i stället cementerar uttjänta könsroller så har "facket" som helhet gjort mer skada än nytta (eftersom det är större verkningsgrad på skadan än på nyttan, som mest består av goda intentioner utan några större effekter).

23 oktober, 2007 17:11  
Anonymous dovewithgun sa...

Åh vad du INTE hade läst den tidningen om den så kommit i din brevlåda. Typiskt feminism. Man gnäller på saker som man egentligen inte retar sig på. Kanske därför ingen egentligen gillar er? Välj ditt gnäll med större omsorg, så lyssnar folk mer.

24 oktober, 2007 00:20  
Blogger Johanna sa...

Dovewithgun, Nu är det ju så att jag har ett motorintresse. Inte gigantiskt, men tillräckligt för att då och då köpa till motorbilagan om jag köper en kvällstidning (och den finns kvar). Så om jag nu hade varit med i facket och fått tidningen, så hade jag garanterat läst den.

Fördomar?

24 oktober, 2007 12:51  
Anonymous Anonym sa...

Vänsternissar med fördomar och artonhundratalsmässig världsbild? Say it ain't so!

24 oktober, 2007 17:24  
Anonymous MrM sa...

I en mening i artikeln i SVD så nämndes att kvinnor i den aktuella tidningen fick någon slags rabattkupong på bestick. Förlåt, jag ville bara säga det, men åter till ämnet som var att män fått en extra bilaga. Gör som alla andra: strunta i att kvinnorna fick någon kvinnorabatt, prata om att männen fick något för att dom är män.

26 oktober, 2007 00:12  
Blogger Johanna sa...

mrm, Det var synd att det inte framgick mer av det, men du har rätt i att jag borde nämnt det. Självklart borde alla män också få det (eller ett slumpvis urval av både män och kvinnor, om de inte hade råd att skicka ut bestickerbjudandet till alla).

26 oktober, 2007 07:59  
Anonymous Anonym sa...

Varför fick inte alla män en rabattkupong?

29 oktober, 2007 02:47  
Anonymous MrM sa...

Själv är jag medlem i Kommunal och jag har ifrågasatt deras policy att erbjuda kvinnliga medlemmar som misshandlats terapihjälp. Själva terapigrejen tycker jag är jättebra, men jag fattar inte att det bara ska gälla kvinnliga medlemmar. Hjälpen till kvinnor bekostas fifty-fifty av Kommunal och Folksam och gäller bara dom som har tecknat hemförsäkring via Kommunal/Folksam.

När det gäller försäkringar så är det tillåtet med könsdiskriminering, och fackföreningar får könsdiskriminera om det är för att öka jämställdheten. Kommunal kallar att erbjuda bara människor med ett visst kön hjälp ifall dom blivit misshandlade som ett sätt att öka jämställdheten. Det är möjligt att Kommunal juridiskt kan slingra sig undan här. Dom trixar och ligger på gränsen för vad som är lagligt och det vore väldigt intressant att få det här provat i domstol. Någon som vill stå för mina rättegångskostnader ifall jag förlorar? ;)

Ur någon slags moralisk och etisk synpunkt så får väl Kommunal leva med sitt samvete och på domens dag så får dom väl stå till svars inför någon slags högre makt, vad vet jag. Det är ju inte direkt någon merit att könsdiskriminera misshandlade människor även om det formellt är lagligt, menar jag.

Bestickfrågan: företag får inte könsdiskriminera sina kunder. Att ge bara kvinnor rabatt är alltså inte tillåtet. Men den här typen av brott räknas som så ringa att JämO (som är den som driver en sådan här process) helt enkelt inte bryr sig. Så i praktiken får företag könsdiskriminera sina kunder (tjejtaxa hos taxi, "hon 18 han 20" på krogen osv är förbjudet men i praktiken tillåtet).

29 oktober, 2007 09:17  

Skicka en kommentar

<< Home