Creeper

lördag, augusti 25, 2007

Sexiga rumpor i en rätt kass kampanj

Eftersom att Sloggis nya kampanj inte tilltalar mig det minsta, eller får mig att köpa fler trosor av dem (senaste paret gick sönder efter ett par tvättar), så tänkte jag från början inte skriva om dem alls. Det känns lite som ytterligare en kampanj för kvinnliga underkläder, som egentligen riktar sig till män. Lite av den där logiken att det är män som har pengar, män köper snygga underkläder till fruar/flickvänner, och att man därför gör reklamen mer tilltalande för män än för kvinnor.

Lite uttjatat, men det fungerar. Fredrik Ljungbergs kalsongreklamer är väl lite av en motsvarighet, som faktiskt tilltalar kvinnor. Inte så många proteströster hördes om exploatering och objektifiering då.

Problemet med kritiken kring sloggis kampanj, är att kvinnor tydligen helst inte ska få vara sexiga alls. Det finns ett problem kring att det säkert är ett antal av de uppladdade bilderna som inte är riktigt genomtänkta. En och annan tjej eller kille som finns på sidan, kanske ångrar det efteråt, i synnerhet om bilderna sprids.

Det är dock knappast Sloggis fel. Bättre vore om alla, inklusive SvD-skribenter utgick från att folk är smarta, och klarar av att fatta egna beslut. Även om folk innebär tjejer, och även om tjejerna råkar vara snygga, och har en snygg bakdel man känner för att vara stolt över.

I stället så verkar man utgå från att tjejer (i synnerhet unga tjejer som ser bra ut) är dumma, och inte klarar av att ta ett beslut om att ladda upp en bild på en sida eller inte. Det om något är tråkigt, och för knappast den feministiska debatten framåt.

För övrigt hade jag verkligen velat se en liknande kampanj för killar. Manliga rumpor är faktiskt riktigt underskattade.

---

Mer på ämnet.

Etiketter: , ,

5 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Alltså, Sloggikampanjen vänder sig till både killar och tjejer.

25 augusti, 2007 17:02  
Anonymous Anonym sa...

Inte bara det, utan 1:a, 3:e och 4:e plats tillhör för tillfället killar. :D

25 augusti, 2007 19:01  
Blogger Josef Boberg sa...

Hejsan,

Jag har gjort en blogg om det här att det inte är socialt OK att kvinnor lever som kvinnor också. Jag har kallat den för "Häxprocesser då och nu". Webbadressen är http://wwwbobergnl.blogspot.com

Ha det...
vännen Josef

25 augusti, 2007 19:21  
Anonymous JohanR sa...

Det är lite sent och jag är trött, så, bear with me here...

Jag vet inte riktigt vilken kritik du syftar på mot kampanjen, så jag kan inte svara för den, men jag har egen..

Kampanjen tillhör de som bygger (vidare) på objektifieringen av människokroppen. Det tycker jag är ett problem generellt, och har ingenting med kön att göra. Det blir ett problem när man ser och hanterar människokroppar utan att ta hänsyn till innehållet. Tendensen är objektivt dålig för sammhället i stort.

Objektivt dåligt på samma sätt som t.ex. Eurovision Song Contest, som reducerar musik till varor att köpa och sälja, helt utan övrigt värde.

Men kommersialismen, och kapitalismen, bygger väl på att alla värden utom de som mäts i pengar reduceras bort, så jag antar att det här skulle kunna vara en höger-vänster-fråga.

Det handlar inte om huruvida tjejen (eller killen) uppfattas som dum eller smart. Om det ändå vore så väl. Det man ser är inte en person, utan en rumpa. Ett objekt att hantera, titta på, upphetsas av, köpa eller sälja, som inte i folks medvetande är kopplat till en person. Det blir ett problem för oss alla, inte minst när det handlar om människohandel. Därför spelar det underordnad roll om personen i fråga "vet vad den gör". Tet gör hon/han säkert, på ett individualistiskt och kortsiktigt plan, men det är inte där problemen finns. Den finns i strukturen.

26 augusti, 2007 02:53  
Anonymous isabelle sa...

Näej, men om man mår illa av objektifieringen i kampanjen då? jag tycker den subjektiva känslan är viktig. vilken mentalitet som sprids.

29 augusti, 2007 12:02  

Skicka en kommentar

<< Home