Creeper

lördag, augusti 11, 2007

Luf har tagit ställning för fildelning

...och det ordentligt. Jag trodde, efter några mindre lyckade debatter om upphovsrätt att luf skulle förlora fildelningsfrågan till vänstern. Efter en lång debatt, med flera nyare medlemmar, och engagerade personer, så beslutade vi att ha den kvar, och det med en tydligare lydelse.

Luf har nu tagit ställning för att fildelning för icke-kommersiellt bruk skall vara laglig. Den liberala kampen för fildelning har inte varit förgäves, och det är en skarp markering mot att folkpartiet har fel i frågan.

Det lär bli en lång natt, men det finns fortfarande hopp för luf!

Etiketter: ,

11 Kommentarer:

Anonymous 666 sa...

Inte imponerande. Man visar bara att man inte vet ett jävla skit om teknik samt att man inte bryr sig om frågan.

Vad det handlar om är populism, nu när även moderaterna verkar vara för...

11 augusti, 2007 04:19  
Blogger Stefan Flod sa...

intressant, kul. :)

Nu gäller det bara att få Folkpartiet att ta samma ställning.

Visst menar ni med "fildelning" upp och ner laddning av filer? ;)

11 augusti, 2007 08:16  
Anonymous Anonym sa...

Länk till det beslutade ställningstagandet?

11 augusti, 2007 10:14  
Anonymous Nils, Växjö sa...

Om vi antar att det är Johannas egna motion som har godkänts har man nu ändrat punkt 90 i handlingprogrammet till "All fildelning för icke-kommersiellt bruk skall vara laglig." Innan löd den "Förbudet mot nedladdning ska avskaffas. Den
riskerar att få negativa rättseffekter och är
alltför resurskrävande sett till de resultat den
ger.
"

Lite roligt är det att LUF har 193 motioner att gå igenom. Och då är LUF bara ett förbund som ingen kan rösta på i något val. Till vilken nytta?

11 augusti, 2007 13:59  
Anonymous Anonym sa...

Tror du verkligen att ungdomsförbund har någon verklig makt Johanna? Retorisk fråga naturligtvis och lyckligtvis har de ej det, men ni kan för all del fortsätta leka politik. Vi behöver mer humor i landet.

11 augusti, 2007 17:48  
Blogger Urban Sundström sa...

Hej !

Nu har jag lagt in denna nyhet i sju svenska digg-kloner. Du när länkarna via min blgg nedan. Rösta på de nyheter du tycker är bra !

Hälsn. Urban stolt piratpartist

Urbans blogg

12 augusti, 2007 18:59  
Blogger Johanna sa...

Nils, att ifrågasätta ungdomsförbundens existensberättigande är helt klart relevant. I synnerhet när moderpartierna bryr sig minimalt om människor under 35 alls.

Dock så kommer många av partiernas politiker i från ungdomsförbunden, och tar ofta med sig lite av de visioner och ideer som väcks där, så här är det lite en fingervisning om vilka förslag som kan vara aktuella i folkpartiet om kanske 10 år.

Stefan Flod, en korrekt defintition hade väl varit "kopiering av upphovsrättskyddat material" i stället, men problemet med det är att lite för få har koll på vad det menar...

13 augusti, 2007 09:58  
Anonymous Nils, Växjö sa...

Johanna, jag som har fått för mig att när man blir stor och får en plats i det riktiga partiet rättar man in sig i ledet och tycker så som partiet vill. Eller iallfall röstar. Men jag kan ha fel. EOD

13 augusti, 2007 16:13  
Anonymous Jox sa...

Ang fildening och allt vad det innebär…

Hej!
Jag är pirat…. Kanske inte alltid stolt över det, men faktum kvarstår: Jag är PIRAT..
Vad innebär nu detta: Jo som ni alla vet vid det här laget innebär ”att vara pirat” på 2000-talet att man stjäl upphovsrättsskyddat material via olika sidor på Internet.

Det är löjligt enkelt att lära sig hur man ska göra.. Själv fick jag tips av media när jag gick från att små-använda DC++ till att bli en fullfjädrad pirat.
Allt jag behövde veta för att börja fanns precis framför ögonen på mig, vilket borde innebära att media är medskyldiga, eller???

Detsamma gäller min ISP, de tillhandahåller den bandbredd och hastighet jag behöver för att relativt snabbt kunna ladda ner t ex en film.
Är de också medskyldiga till de brott jag begår? De är ju faktiskt de enda idag som tjänar pengar på fildelning… ”Scenen” tjänar inga pengar, folk på DC++ och andra alternativ tjänar inga pengar, möjligtvis kan man säga att vi pirater sparar pengar. Men gör vi det då?
Det är ju faktiskt så att många av oss är samma personer som ”ett par månader” senare köper filmen/skivan/spelet för att vi vill ha originalet!
Personligen har jag lagt åtskilliga tio-tusentals kronor, kanske över hundra tusen kronor, genom åren på att köpa upphovsrättsskyddat material på laglig väg, trots att jag månader tidigare har sett en dassig vhs-kopia från nåt öststats land, där någon har varit inne å filmat på en biograf för att senare sprida detta vidare via, på den tiden, posten ut i ”hela världen”.

Vad är det då som har ändrat sig sedan jag var en knapp tonåring som sålde piratkopierade kassettband med commodore 64-spel till vänner och bekanta mot dagens debatt: För det första är det ingen som tjänar pengar på piratkopiering längre och för det andra har tillgängligheten ökat. Alla som har en dator, ett bredband och kan läsa är potentiella pirater…

Jag kommer ihåg en av de första filmerna som damp ner i brevlådan på ett vhs-band:
Det var Point Break, kvaliteten var allt utom bra, men jag var nästan först med att ha sett den i skolan. Så var det på den tiden, trots att Point Break från 1991 inte var den första filmen som jag fick innan biograf-premiären i Sverige, inte heller den sista.

Kvaliteten förbättrades genom åren, och företag som Hobbex försåg oss med de material vi behövde för att piratkopiera hyrvhs:er , ända tills Laserdiscen trädde in…
Det blev svårare, men efter ett tag var det någon som kom på att det fungerade finfint att kopiera Laser-discar till VHS om man bara skaffade en ”världsvideo”,vilket också några gjorde… Alltså kunde man nu se piratmaterial med bra kvalitet innan premiärdatumen på biograferna.
Slutade jag att gå på bio för att jag redan sett de flesta filmerna?? Svaret är enkelt: Nej!
Jag gick faktiskt oftare på bio, samtidigt som bredden i det man såg ökade. Filmer som aldrig skulle ha fångat mitt intresse, blev nu självklara val att se.
Har jag slutat köpa original filmer och cd-skivor bara för att jag enkelt kan ladda hem dem? Svaret är fortfarande: Nej!





Men jag förstår problemet i att ”folk” laddar ner olagligt material via Internet.
Skiv / film och spel -producenter hävdar att de förlorar pengar, men gör de det?
Kanske är mitt svar. Det är klart att skivaffärer slår igen eftersom köparna sviker, men gör köparna verkligen det? Kan det inte vara så att köparna väljer andra alternativ än den lokala skivaffären? Samhället har krympt något enormt sedan jag var tonåring. Det är enkelt att hitta kläder/skor/skivor/film osv billigare än i den lokala butiken. Allt som krävs är tillgång till en dator och en uppkoppling till Internet.

Men åter till problemet ”Fildelning”:
Det är fel att fildela! Det är olagligt att fildela! Om vi fortsätter att fildela kommer snart strömmen av nytt material att sina!
Den typen av påståenden matas vi dagligen med, precis som vi på 80-talet fick information om att kassettband och videobandspelare skulle fördärva hela marknaden för film och musik, men är marknaden fördärvad? Både ja och nej…. Inte på det sättet som bolagsfolket försökte få fram saken.
Priserna har stigit på film och musik, samtidigt som vinsten har ökat för bolagen (och vissa ”stora” skådespelare/artister).
Strömmen av nytt material är lika stark nu som den alltid har varit.
Men det som hänt är att ”småband”, vissa independent -filmer osv har fått en möjlighet att skapa sig ett namn (snabbare och enklare) tack vare fildelning, samtidigt som jättarna gapar om mindre vinst, för det är väl det allt handlar om egentligen?? Pengar får de fortfarande in, via biljettintäkter, merchandise försäljning och produktplacering, men mycket vill ha mer.
Samtidigt kan jag förstå dem, de är ju inte volontärer som producerar för att vara snälla…
Men vari ligger vitsen med att skådespelare tjänar mer per film än vissa småländer har i BNP?
Överdrivet i viss mån men betänk detta påstående en liten stund: Är det rimligt att en skådespelare (man eller kvinna) får flera hundra miljoner för att spela in en film? Har de verkligen behov av så mycket pengar? Å andra sidan så skapas vissa behov av tillgången till pengar, så vad vet jag…

Det jag försöker få fram är att det finns flera sidor till problemet ”fildening” och därför borde det också finnas flera lösningar, men jag har inte hört någon allmänt vedertagen lösning än…

Det känns som att debatten barkar åt ett moment-22…
Om Pontén och hans uppdragsgivare får som de vill, kommer alla fildelare att jagas med blåslampa och stämmas på hutlösa belopp i böter… Vem ska betala de böterna, undrar jag?
Vad händer om tyglarna stramas åt? Om jakten intensifieras?
Jag tror att det skulle kunna bli lite åt det här hålet:
ISP:erna kommer att förlora kunder eftersom de blir tvingade att hjälpa anti-piraterna.
Vem behöver snabbt bredband om man inte kan dela filer med det? Inte så många som idag är kunder i alla fall… Alltså finns det en risk att det blir massflykt från de snabbaste abonnemangen, vilket i sin tur innebär kraftigt sänkt vinst för ISP:erna. Hur ska de tackla detta: Antagligen genom att höja priserna på de ”mindre” linorna och sparka överflödig personal.
En hel massa människor kommer att få genomgå rättegången, där bevis ska framläggas, sedan kommer de kanske att tilldömas böter, och kanske värre fängelsestraff. Till detta kommer kostnaden för rättegångarna. Återigen: hur ska någon kunna betala detta inom överskådlig framtid? Vad händer då med dessa ”kriminella”: Antagligen hamnar de i fogdens register, utmäts och blir ordentligt skuldsatta. Följden blir att de för svårare att hitta arbete och kanske tvingas att leva på bidrag för att klara vardagen, steget därifrån till ”riktig kriminalitet” är inte stor…


Jag har ingen vetenskaplig grund i mina tankar men detta skulle kunna bli ett verkligt scenario om ingen bättre lösning tas fram.

Som jag inledningsvis skrev så är jag pirat, aktiv pirat.
Detta betyder inte enbart att jag laddar ner upphovsrättsskyddat material från nätet, det innebär också att jag skriver i forum och är delaktig på andra sätt.
Debatten kring fildelning ”rasar” givetvis även på dessa ställen, men trots vad vissa tror så finns det sunda tankar och åsikter även här.

En fråga som b la jag har skrivit en del om är den så kallade ”bredbandsskatten” ,ett förslag som inte låter så vansinnigt dumt.
Tänk om man kunde ladda ner material från nätet utan att känna sig som en kriminell buse, genom att ISP:erna tar ut en extraavgift på ?:-/månad, det är inte många som skulle bråka om detta…
Faktum är att det är en av de lösningar som enklast skulle gå att genomföra:
ISP:en skickar ett brev till de kunder som har ett bredbandsabonnemang över en viss hastighet och upplyser dem om att det from nu kommer att kosta tex 50:- mer i månaden, börjar ta ut den avgiften och vidaresänder den (utan avdrag) direkt till Pontén och resten av gänget.
Jag ska ge mig på ett enkelt matematiskt exempel: Det sägs att det finns uppskattningsvis 1 miljon pirater enbart i Sverige , vilket borde göra att det finns ca 800.000 unika abonnemang som används för piratverksamhet. Om varje abonnemang betalar 50:- / månad skulle detta inbringa 480.000 000 :- per år och detta bara i Sverige…. Var är deras förluster då?
Lägg sedan till de intäkter som de har via de lagliga alternativen och problemet är löst.

Jag tror att de flesta pirater skulle kunna tänka sig att betala en mindre summa pengar varje månad för att fortsätta ladda ner material från nätet och ISP:erna borde kunna tänka sig att göra så här också (annars förstår jag inte hur de tänker).

Men en fråga kvarstår: Varför är JAG pirat?
På grund av ett stort intresse för film och tv-serier. Jag vill se filmen NU, inte om X månader. Jag vill kunna sitta hemma i lugn och ro och bedöma materialet, för att sedan bestämma mig för om jag vill köpa det eller inte. Lite tvetydigt jag vet…. Det är däri det svåra ligger: jag tycker ju givetvis att de som producerar materialet ska få betalt för sitt arbete så de kan producera nytt material, men inte de summorna som det idag kostar (innan jag vet om det är värt det eller inte) Så därför är valet enkelt för mig: Inför en speciell ”bredbandsavgift” som tillfaller de olika organen, resten av pengarna kommer de ändå att få in, precis som förut!

Samtidigt ser jag svårigheterna i en ”bredbandsavgift”… Hur ska den fördelas osv Detta är ingen enkel lösning, men det är ett steg i rätt riktning.
De som idag fildelar gör det inte enbart av ekonomiska skäl, det finns andra sidor även här…. Faktum är att den ekonomiska aspekten (tror jag) är ytterst liten, istället finns bakomliggande motiv, som snabb åtkomst, som är avsevärt mycket större. De flesta jag har pratat med fildelar för att det är bekvämt och riktigt kul, inte för att spara pengar… Som jag tidigare skrev: ”VI” står för en stor del av de lagliga inköpen också… Flera pirater som laddar ner tex spel har en sund inställning: Är spelet kul så köper man det, om man räknar ut priset per spelad timmeså blir det ganska lågt…
Vad som mer behövs för att rå på problemet är att ”bolagen” inser vilket århundrade vi lever i… Det funkar inte att ta hutlöst betalt för en film som är ”gammal” redan när den släpps på dvd med svensk text… Hitta alternativ där vi, mot en avgift i propotion till vad som laddas ner, snabbt och enkelt kan ladda ner det senaste avsnittet av en viss tv-serie eller en ”screener” av en film (screener= ”tittkopia” som vanligtvis går ut till paneler osv. Brukar ha störande textremsor el dyl). Bygg vidare på de teknikalternativen som finns, istället för att lägga ner pengar på att jaga flera miljoner människor eller skapa nya vägar.
Starta en FTP där medlemmarna kan välja vilken storlek av abonnemang de själva vill ha, utefter de behov de har… Tänk er ett exempel där jag kan, på laglig väg, ladda ner de senaste filmerna eller skivorna och ha ett utrymme på 50 GB/månad för 100:- överskrider jag min kvot hoppar jag automatiskt upp till nästa storlek och får därför betala för det större abonnemanget.
Om jag sedan vill ha filmen som original köper jag den givetvis i närmsta affär…

Det finns positiva aspekter med fildelning också!
Små okända band och artister får upp ögonen på potentiella fans, utan att behöva plöja ner massa pengar på promotion.
Independentfilmer hittar ny publik.
Filmer som annars inte skulle kommit till vårt avlånga land, översätts och releasas på grund av att det funnits ett intresse på Internet.


Så för att sammanfatta:
Piraterna vet att det är fel att fildela, men de kommer inte att sluta förrän det finns BRA lagliga alternativ.
Piraterna inser att det måste komma in pengar till bolagen/artisterna för att nytt material ska komma fram, så återigen: Hitta Bra lagliga alternativ. Ett alternativ kan ju vara att de finns möjlighet att donera på artisternas hemsidor, att man kan abonnera på GB hos filmbolagen osv

ISP:erna är medskyldiga!!! De är idag de enda som tjänar pengar på fildelning!
Ponte´n och övriga antipirater kostar också pengar, indirekt tjänar de också på fildelning… :D
Lägg de pengarna på att hitta bra lagliga alternativ istället för att jaga piraterna som också är era kunder…

Det är svårt att peka på rätt och fel i den här debatten… Klart är att det är fel att stjäla, men vi pirater ser det från en annan synvinkel: Vi tar tillbaka en del av de pengar som vi plöjt ner i bolagschefernas fickor i årtionden. Men återigen, vi hjälper till att fylla på dem också!

15 augusti, 2007 10:58  
Blogger JorgenL sa...

Jox, mycket av det du säger är klokt och genomtänkt, men det är ett par saker som jag tycker du ser på helt fel sätt.

För det första: Copyright har ALDRIG varit till för att skydda upphovsmännen, det har alltid i första hand skyddat distributörer och förlag, och ingen av dem vare sig gör musik eller skriver böcker. Vi lever i en tid med fler musiker och författare än nånsin innan, "content" är inte en bristvara, den smala sektorn för de allra flesta är att lyckas bli publicerade. Det är alltså ingen större risk att vi blir utan musik eller böcker... Storfilmerna spelar in sin budget första helgen dom går upp, så kan dom bara acceptera att vinsterna blir en aning mindre så kommer dom att kunna fortsätta både med biofilm och sälj-DSD, bara dom sänker priserna lite, så är folk beredda att betala en slant för att för filmen i snyggt fodral och med alla extramaterial.

För det andra: "Bredbandsskatt" är en befängd ide, jag använder lika mycket bandbredd när jag jobbar hemifrån som ifall jag laddar film, varför i hela friden ska Per Gessle ha betalt för det, och hur ska man kunna mäta vem som fildelas? Enda sättet är att installera avlyssningstrojaner på varenda dator, för väl ute i nätet så går det inte att se vilka ettor och nollor som är vad. Annars kommer dessutom enda effekten bli att pengarna går till de redan etablerade artisterna som klarar sig bra på konsertinkomster eftersom det är de som får pengar från STIM eftersom fördelningen baseras på radiospelningar.

För det tredje: Varför ska vi skydda vinsterna i en industri, musikdistribution, som inte behövs längre? Det vore som att lägga skatt på elektroniska räknedosor för att skydda mekaniska räknemaskiner.

Eftersom det finns musiker och folk som är beredda att betala för att lyssna på musik så gäller det ju bara att hitta nya affärsmodeller. Varför sätter inte banden upp en website där man kan bidra med en slant för att försörja sina favoritmusiker så att dom får tid att producera nya låtar som dom sen kan lägga ut gratis på nätet? Jag är övertygad om att många av dem skulle tjäna mer på det sättet än dom ynka procenten dom får på skivförsäljningen, typ i snitt en tia per såld CD. Jag kan alltså stödja 15 band med en tia var istället för att köpa en CD och göda feta skivbolag...

Tänk i nya banor!

16 augusti, 2007 00:23  
Anonymous Anonym sa...

vad kul då kan vi ju skicka word-filer till varandra utan att åka fast...

ironisk..

02 april, 2008 08:57  

Skicka en kommentar

<< Home