Creeper

måndag, augusti 13, 2007

Efter luf-kongressen

Liberala ungdomsförbundets kongress avslutades igår, och det är inte bara jag som är besviken. För att tydliggöra varför, så tänkte jag göra en uppföljning av det blogginlägg jag skrev i april, där jag listade de motionsförslag jag hade del i.

  • Patentförbud på gener
    - Blev en jämkning som gick ut på att man ska få ta patent på genetiska uppfinningar, men inte på något befintligt genetiskt material.

  • Restriktivare användning av DNA-prover
    - Avslogs. Luf tycker fortfarande att DNA ska kunna jämföras med fingeravtryck.

  • Ett helt avskaffande av public service
    - Avslogs. Luf tror inte att marknaden kan producera kvalitativ tv, så då ska staten göra det i stället.

  • Tydligare formulering för fildelning
    - Bifölls. En av de få motioner jag stod bakom som också gick igenom. "All fildelning för icke-kommersiellt bruk skall vara laglig" är den nya formuleringen istället för flum om nedladdningslag och att upphovsrätt är bra.

  • Lagstadgad öppning av källkod efter en femårsperiod
    - Avslogs. En gammal motion som jag helt enkelt återanvände, mest för att kunna formulera någonting annat på punkten. Jag lyfte inte frågan under kongressen.

  • Möjlighet att lämna staten
    - Avslogs. Argumenten mot i talarstolen handlade om att det var "timbro-höger", "nyliberalism" och att jag var anarkist. Själv tycker jag att ungdomsförbund ska pyssla med ideologi och visionära idéer i stället för att tro att man är lagstiftare. Kanske så kan diskussionen ha fått en och annan att tänka till lite. Men det är tveksamt.

  • Metoder för att förebygga lönediskriminering
    - Bifölls. Luf vill att arbetsgivare själva ska kontrollera om det förekommer osaklig lönediskriminering, redovisa kontrollen, och betala ut mellanskillnaden (med ränta), till den som är diskriminerad.

  • Ändringar i sexualbrottslagen
    - Bifölls. Luf vill att oaktsam våldtäkt ska bli brottsligt, samt att det fortfarande ska vara ett samtyckeskrav som ska råda.

  • Positivt om microlån
    - Missade debatten, men är nästan helt säker att den bifölls.

  • Feministisk perspektiv på biståndsutdelande
    - Bifölls. Bistånd skall i minsta möjliga mån stödja patriarkala strukturer och delas ut så att både kvinnor och män gynnas.

  • Vapenlicens till relationsvåldsutsatta personer
    - Avslogs. Argument från talarstolen var att; det var en falsk trygghet, att gärningsmannen skulle övermanna vapnet och använda det emot den licensinnehavande personen och att statens våldsmonopol skulle skyddas. Inte lika mycket om att personer utsatta för relationsvåld behövde skyddas. Ett förslag om att det skulle gälla alla hotade (tex. av organiserad brottslighet) personer väcktes också, men även det röstades ner. En mening om att gärningsmännen skulle dömas till att få fotboja bifölls i stället.

  • Jämställdhetsbonus för utbildningar som förbättrar jämställdheten
    - Avslogs. Inte ett ord om hur man förändrar saker och ting heller.

  • Liberalare blodgivningsregler
    - Bifölls. Karenstider i stället för riskgrupper som få vet om man tillhör ska vara det som gäller vid blodgivning. Blodbristen behöver lösas.

  • Konstaterande att kapitalism och feminism hör ihop
    - Tror det var ett jämkningsförslag som gick igenom. Någon påpekade klokt redan tidigare under en kapitalistdebatt att den korrekta benämningen av kapitalism är ägare av kapital. Eftersom att luf är rätt så fattiga, så försvann det begreppet rätt snabbt i debatterna.

  • Anmälningsplikt för trafficking
    - Bifölls. I kombination med att man ska få vara anonym.

  • Avskaffande av sexköpslagen
    - Avslogs. I stället ska vi arbeta för att exportera den till hela Europa.

  • Avskaffande av äktenskapslagen
    - Bifölls med nån språklig ändring. En samlevnadsbalk skall införas och varken kön eller antal skall ha någon betydelse. Vilket även kommer innebära att personer som ingår i mindre frivilliga och arrangerade mångäktenskap (som förekommer i dag, men inte på pappret) faktiskt kommer få lite rättigheter.

  • Myndighetsbeslut skall vara neutrala i frågan om sexuell läggning
    - Osäker om utfallet men tror den bifölls.
En liten korrigering om mjukvarupatent skall göras. Luf tycker nu ingenting i frågan, i stället för att vara tydligt emot. Det å andra sidan öppnar för att förbundsstyrelsen (som beslutar i frågor där vi inte har en kongressbestämd åsikt) ska bli för mjukvarupatent, eftersom det var det som uttrycktes i förbundsstyrelsens motionssvar. Nu har vi å andra sidan en ny förbundsstyrelse, som jag hoppas tar reda på lite mer om det, innan man bestämmer sig för att faktiskt vara för.

Så här i efterhand av kongressen är jag bitter. Det har gått okej i frågorna som rörde feminism och vi kommer få en rätt okej skrivelse i narkotikafrågan (bruk skall inte straffas, och missbruk skall leda till vård), men där vi i de feministiska frågorna skulle kunna vara radikala, som om sexköpslagen eller vapenlicensfrågan, har vi inte kommit någonstans. I stället har det varit någon sorts politiskt korrekt konsensusdiskussion.

I de mer tekniska frågorna så är jag besviken på att förbundsstyrelsen inte riktigt orkade ta reda på mer. Carl Nettelblad må vara smart, och argumentera väl, men i de upphovsrättsliga frågorna så har han helt enkelt fel. Den liberala kritiken mot upphovsrätten som en inskränkning av äganderätten har varit nästintill obefintlig i debatten.

Sen måste jag säga att luf faktiskt blivit sossiga. När jag gick med för dryga fem år sedan, så var det just för de radikala åsikterna. Livstilsfrågorna var prioriterade, det fanns en tro på individen, både dens frihet och förmåga att fatta egna beslut. I dag tycker luf till och med att systembolaget är bra.

Etiketter: , ,

19 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

"Konstaterande att kapitalism och feminism hör ihop."
Hahahahahahaha hahahahahahahaha
Vem behöver lyckopiller när LUF finns :)

13 augusti, 2007 10:19  
Anonymous Erik Jonsson-Glans sa...

Jag måste hålla med dig Johanna om att beslutet om systembolaget är väldigt sossigt. Tyvärr så klantade alla som var emot systembolaget (inklsive mig själv) till det rejält. Beslutet togs sent på ett kvällspass och flera var inte ens där och de som var det missade att begära ordet eller att yrka på avslag. Detta ledde tyvärr till att det inte ens blev en debatt om frågan.

Att så många dessutom har en bristande tilltro till marknaden i frågan om public service förvånar mig. Jag trodde vi var liberaler!? Nä, mindre sosseri och mer radikalism tack!

13 augusti, 2007 11:52  
Blogger rebecca sa...

Jag beklagar verligen att jag åkte hem redan på fredag kväll. Hade velat delta i fler debatter. Synd att LUF inte våga vara mer liberala i visionära, vi är nästan mer sossiga än fp. Att vara för monopol bör inte ett liberalt förbund vara.

13 augusti, 2007 12:13  
Anonymous Clara sa...

Vad jag inte hänger med på i narkotikaställningstagandet: hur ska man veta vem som brukar och vem som missbrukar?

Sedan är det synd att det alltid är samma frågor som aldrig kommer någon vart i luf, och de är dessvärre alltid de mest kontroversiella. Blir svårt att driva desa frågor då, oavsett vilken åsikt man kommit fram till att ha.

13 augusti, 2007 13:16  
Blogger Johan Folin sa...

Clara: hur vet man om någon missbrukar alkohol eller spel? Det är inte svårare att veta vem som missbrukar narkotika.

Johanna: Jag slutade vara aktiv i LUF för några år sedan (jag var aldrig riktigt aktiv, men jag slutade att betala medlemsavgiften också) och gick med i CUF i början av förra året. CUF är oerhört mycket mer liberalt än vad LUF har varit åtminstone de senaste 7-8 åren. Varför inte komma över till oss?
:)

13 augusti, 2007 13:27  
Blogger Saga Rosén sa...

kill me now. glad att man slipper företräda åsikterna numera. nästa steg är väl att luf blir ett distrikt i SSU..?

13 augusti, 2007 14:09  
Anonymous Calle sa...

Hej!

Jag var också på kongressen, Calle från Örebro! Dock var jag inte ombud, utan deltagare, och jag är en ny, oinsatt medlem i LUF (gick med i juni), så jag var inte uppe någonting i talarstolen...

Men din motion om att gå ut ur staten var absolut en av de häftigaste under hela kongressen, synd att den inte gick igenom.

Jag var tidigare med i SSU, och jag måste säga att LUF känns oväntat mycket vänster.

Kolla gärna in min blogg, la upp lite bilder från kongressen,

http://calleb.blogg.se/

13 augusti, 2007 18:40  
Blogger Johan Ingerö sa...

Vad är en "oaktsam våldtäkt"?

13 augusti, 2007 19:38  
Blogger Johanna sa...

Oaktsam våldtäkt (luf-juristerna benämnde det så), skulle innebära att när gärningsmannen borde insett att offret inte var med på noterna, så skulle han (eller hon) fortfarande kunna dömas, även om man hävdade motsatsen. Ett borttagande av uppsåtet om jag inte har helt fel.

Är inte riktigt hundra i den juridiska biten dock, men var ungefär så resonemanget och argumentationen gick.

13 augusti, 2007 20:50  
Anonymous Johanna Hallman sa...

Jag gråter!

13 augusti, 2007 20:58  
Anonymous Anonym sa...

Bra att LUF inte blev definitivt för mjukvarupatent i alla fall...

13 augusti, 2007 21:40  
Anonymous Mind sa...

Här är vad mjukvaruföretag tycker om mjukvarupatent:

http://www.economic-majority.com/testimony/index.en.php

Det kanske vore något för LUF att läsa?

14 augusti, 2007 03:33  
Anonymous AG sa...

Hmm, jag är inte säker på om jag förstår ett av de där förslagen. Var förslaget att de som är utsatta för relationsvåld skall få vapenlicens för att kunna skydda sig själva?

14 augusti, 2007 14:09  
Blogger Johanna sa...

AG, japp, ungefär.

15 augusti, 2007 00:13  
Anonymous Alexandra sa...

Jag åkte ju också hem på fredagen och jag känner mig riktigt blåst, det här är inte ett liberalt ungdomsförbund längre det är nästan en SSU kopia... Vilket är skrämmande. Det enda som inte får mig att gå ur är att det finns vettiga människor kvar, LUF Borås kommer att komma ut med ett eget HP inom kort det blev klart igår och ska skrivas rent sen släpper vi det och där är vi inga stoppa under mattan ungdomsförbund och sen ska väst antagligen göra ett skugg HP som jag tycker att du ska vara med på. Lev väl, kämpa vidare! Det behövs!

16 augusti, 2007 12:07  
Blogger Marcus sa...

Om tom de liberala ungdomsförbuden börjar bli för sossiga, så finns ju alltid Liberala Partiet. De är garanterat befriade från allt sosseri.

18 augusti, 2007 03:33  
Blogger Nils sa...

Johanna, utveckla gärna om möjlighet att lämna staten. Platon menade att man, i och med att man har möjlighet att emigrera, automatiskt legitimerar sin stat och dess görande och låtanden, men du menar att jag ska kunna bo kvar i min trea och sluta följa lagen. Eller? Jag är så rysligt intresserad. Länka gärna till dokumentet.

18 augusti, 2007 15:02  
Anonymous Johan Richter sa...

Jag tycker nog också vi är lite väl sossiga. Mest är jag över att vi fortfarande inte har någon åsikt om penningpolitik.

Och att vi inte ger HP ett mer passande namn :-)

23 augusti, 2007 00:26  
Blogger Zäta sa...

Jag undrar lite kring dessa uttalade önskningar om radikalare hållning, vad är det ni vill att LUF:are skall likställas med? Radikala vänsterfalanger? För mig är inte ordet "radikal" speciellt positivt klingande, att bruka det som betydelsen att bara vara "nytänkande" är väl något som torde vara självklart för alla politiska partier. Det borde vara ett naturligt steg, åtminstone för ungdomsförbund.

04 september, 2007 12:55  

Skicka en kommentar

<< Home