Creeper

söndag, december 24, 2006

Den obligatoriska julbloggen

Sådär. Någon timma in på julafton, och det är dags för den obligatoriska julbloggen. Det är nu jag skall skriva något nostalgiskt, helst inbegripande mina tre f-ord, men utan att vara för politisk.

Julen är den där högtiden alla åker hem till familjen, du träffar gamla barndomskompisar, och du äter mat som det finns en anledning till att du bara äter en gång om året, och du känner dig vuxen, när du som jag, för första gången faktiskt äter upp den där obligatoriska högen sill du alltid lagt på tallriken, men som alltid tidigare förblivit orörd.

Julfirandet och alla traditioner gör att vi annars så jämställda och moderna svenskar lätt faller in i förlegade könsroller. Mammor gör mormors köttbullar, pappor är jultomtar, och barnens julklappar går alldeles för ofta i antingen blått eller rosa. Frågan är kanske inte om könsrollerna är fel, utan varför det krävs så mycket för att bryta dem, och hur mycket man egentligen tjänar på att göra det. Det kanske är politiskt inkorrekt att hävda, men bara man gör medvetna val, gör det faktiskt sak samma ifall resultatet blir tråkigt traditionellt eller inte.

Julafton innebär också oftast klappar och paket. Bland de hårdare lär spel, musik och film ligga högt på listorna, och när rapporterna från handeln kommer om försäljningsrekord av olika slag på dessa varor, bör det kommas ihåg till nästa debatt om fildelandets konsekvenser.

När väl alla klappar utbytts, och tv-klyschor uttalats, är det bara att förbereda sig för mellandagsrean, byten av misslyckade julklappar, och funderingar över vad man skall göra med den där orangea hemmastickade tröjan. Jag tänkte i alla fall ta min bil (med avgasröret på rätt plats), köra till småland, hoppas på lite mera snö, fira en till jul, och träffa vänner jag inte sett på alldeles för länge.

Till alla som orkat följa bloggen under året, eller bara surfat in av ren slump, önskar jag en riktigt god jul (vare sig du firar den eller inte)!

2 Kommentarer:

Blogger Jenny Travis sa...

God Jul på dig!

Jenny

24 december, 2006 11:42  
Blogger Maria Byström sa...

Önskar dig också en God Jul!

24 december, 2006 21:51  

Skicka en kommentar

<< Home