Creeper

onsdag, december 20, 2006

Datorspelscitat i juletider

"Äh, det görs ju spel för de som köper det"
- Thomas Ahnroth, spelrecensent i Godmorgon Sverige, angående huruvida det fanns sportspel för tjejer eller inte. Menar han att det inte behövs någon förändring på spelmarknaden?
"Det gäller ju verkligen för vuxenvärlden att ha koll på läget"
- Solveig Hellquist (fp) i svt:s Argument förfasar sig över våld i datorspel. Hon vill att barn skall ta del av kultur, men bara kultur i form av dans, musikaler och teater. Om Solveig Hellquist skall debattera datorspel i tv, kanske hon kan skaffa sig koll på läget först?

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Trist när någon ifrån 'mitt' parti går ut med sådana åsikter.
Jag börjar känna mig mer och mer frågande inför hur folkpartiet propagerar för valfrihet och andra liberala värden.

20 december, 2006 10:02  
Anonymous Saint sa...

Jo, det är lite skrämmande. Gillade Strömbäcks svar, däremot; "Jag vet inte riktigt vad det är, men jag tycker inte om det och det är finare med böcker" ... Sen tyckte jag Patricia Kempff Var ovanligt klarsynt för någon från Fairplay, och det är ju uppfriskande.

20 december, 2006 13:58  
Anonymous RZN sa...

Sportspel för tjejer? Jag måste erkänna att jag inte riktigt kan föreställa mig vad det skulle vara. Jag har kvinnliga bekanta som är nog så intresserade av sport; det är spelandet de tycker är meningslöst...

Sedan var det (för ganska länge sedan) många datorspelande tjejer som tyckte att Tomb Raider var jättebra eftersom det äntligen hade kommit ett spel med en kvinna i huvudrollen. Moralens väktare förfasade sig dock. Över vad förstod jag aldrig men jag tror att det hade att göra med att Lara Croft har bröst och det var tydligen skamligt.

Jag är nog för gammal för det här men detta är en strid spelföretagen aldrig kan vinna eftersom det finns aldeles för mycket folk i maktpositioner som har bestämt sig för att spelande är dåligt. Finns det inga bra argument så hittar man på några eller drar upp det faktum att många som spelar är killar och att det därför är diskriminerande i sig.

20 december, 2006 20:07  
Anonymous Anonym sa...

Spelföretagen kommer att vinna det här. Marknadsekonmin och åldrandet sköter det.
Sen kommer det något nytt som dagens generation kommer att förfasa sig över.

21 december, 2006 15:16  

Skicka en kommentar

<< Home