Creeper

måndag, november 06, 2006

Singelliv, flatlobby och motionshumor

Några reflektioner så här en måndagskväll:

- Singlarna är i mediefokus. Kvällens 19:30 Rapport hade ett längre reportage om den bortglömda gruppen. Som ensamboende och singel är det rätt välkommet, men mest intressant är det att tvåsamhet och kärnfamilj som utgångspunkt i ekonomi ifrågasätts.

- På tal om singelliv har jag idag köpt mig en levande vän. Den kostade en hel femma och hette "Billig" på ikea. Jag tror att det är nån sorts ormbunksväxt, men står just nu i en lika billig kruka (som också hette billig) i mitt fönster, och om den av någon oförklarlig anledning skulle överleva fram tills jul har jag lovat mig själv att investera i en snyggare (och större) kruka. Det är vuxenpoäng på hög nivå, men troligen har min tiokronorsinvestering försvunnit redan om någon vecka. Den behöver ett par deciliter mer jord också. Finns det så små blomjordspåsar?

- Faktum har ett "Hur mycket är du värd"-test. Hittade det via Jonas Morian, men blev "mysvänster och/eller - liberal" med 50 poäng. Tolkar det som ett bra resultat. Annars gillar jag det blåa "nya" sådär fint ovanför kinatv-loggan i programmet (fast det är faktiskt orange text i originalet).

- När kommer "Flatlobbyn" på tv? Det kanske är fruktansvärt politiskt inkorrekt att hävda, men gayvärlden är inte jämställd. Jag tippar på att vi har ett par år kvar.

- Avslutningsvis lite motionshumor. Erik Hultgren har samlat ett antal av de mest suspekta. Min personliga favorit är nog den om söndagsstängt i alla butiker. Ska jag ta upp en folkpartimotion så är nog den här bland de mer udda, fast mer i den mening att det verkligen inte borde vara något man behöver motionera om alls, utan borde gå och fixa enkelt ändå...

7 Kommentarer:

Blogger AndersML sa...

Som ensamboende och singel är det rätt välkommet, men mest intressant är det att tvåsamhet och kärnfamilj som utgångspunkt i ekonomi ifrågasätts.

Vet inte om man ska dra så stora växlar på det, men är det inte mer ett förstadium till ifrågasättande som lyser genom artikeln? Av det DN skriver känns det lite som att de just upptäckt att det finns en exotisk folkgrupp som inte bor tillsammans, och som lever mitt ibland oss. Hur klarar de sig? Hur tänker de? Det enda artikeln saknar är ett pratminus från Åke Daun.

07 november, 2006 00:45  
Blogger Norpan sa...

Helt korrekt uppfattat, tycker jag. Det är alltid lite mer fel att vara flata än bög. Var i Polen i somras och där var det helt extremt. Under priden hade de ett seminarium om hur bögar och flator skall kunna samarbeta i homosaken. Bögarna tog för mycket plats enligt flatorna och de anklagades för att vara för politiska, för att inte kunna slappna av och festa. Fördomar överallt, men kan delvis förklaras av normer som håller flator och bögar fångna i roller för att passa in i respektive grupp.

07 november, 2006 00:49  
Blogger David sa...

"ensamboende och singel"
Är inte det samma sak?

07 november, 2006 02:42  
Blogger Mikael M sa...

Knutbypastorn är singel....

07 november, 2006 10:29  
Blogger Johanna Nylander sa...

Anders ML, Nu hade inte Rapport sina inslag på nätet när jag skrev inlägget, men där tog de upp singlarna som politisk målgrupp i Sverige och i USA (det senare med tanke på dagens kongressval). Men visst, det ligger nog fortfarande på ett förstadium.

Norpan, bara så trist att det ska vara så. Böglobbyn är säkert en bra satsning annars.

David, är du gift men är särbo så har du delvis en annan ekonomisk situation, men ändå ensamboende. Du kan också vara singel, men dela lägenhet med någon annan. Det finns massvis av familjekonstelationer, så jag valde att skriva båda.

07 november, 2006 10:46  
Blogger Mikael M sa...

...skulle kanske tillägga; "har jag tvingats läsa på en av kvällstidningarnas löpsedlar idag. Hans singelboende är garanterat en dyr variant och genom skatten är vi alla med och subventionerar hans nya kontaktförsök. Fossmo! Fossmo!Fossmo!Friskt humör är det som susen gör. Från det ena till det andra; Aftonbladet griper nu in när det gäller klimatförändringarna. Aftonbladet!Aftonbladet!Aftonbladet!

07 november, 2006 18:48  
Anonymous Mind sa...

Tja... fast jag vet inte om söndagsstängt var en så dålig idé egentligen. Vårat samhälle skulle må bra av att stressa av litegrann istället för att alltid jaga den heliga vinsten. Oavsett vilka moraliska värderingar man vill lägga på det så behöver kroppen och hjärnan vila ibland. Sen om det stressade samhället beror på söndagsöppet kan man ju diskutera =), att handla på söndagen är säkert ett fritt val (kanske), däremot att jobba på en söndag är nog inte alltid det. För att sammanfatta så är det väl det som är min poäng. Diskutera det åtminstone innan man viftar bort det. Det finns ju dock en hel del andra förslag om arbetstider, t.ex att max ha 3 arbetsdagar på raken. Försök med det har tydligen gett mycket goda resultat och ökat produktionen trots att den totala arbetstiden blev en gnutta lägre.

19 november, 2006 08:16  

Skicka en kommentar

<< Home