Creeper

onsdag, oktober 11, 2006

TV-licenser, schlager och helyllepolitiker

Den nya kulturministern har inte betalat sin tv-licens i flera år berättar DN. Kanske dags för henne att faktiskt göra slag i saken och avskaffa svt och lägga ut public service på entreprenad (eller ännu hellre, avskaffa det helt).

Själv har jag min egen radiotjänsthistoria här.

Annars känns det faktiskt betryggande över att vi har ministrar som inte varit superperfekta helyllemänniskor sedan barnsben, utan gjort både ena och andra tabben. Hade varit ännu bättre om de också kunde vara totalt öppna med det (något nya handelsministern inte var). Öppenhet är viktigt, och ljugande politiker har vi haft tillräckligt med i svensk politik.

---

För övrigt gläds jag åt att schlagerbidragen äntligen har släppts. Men hur bra melodifestivalen än är, så skulle den lika gärna kunna sändas från någon annan tv-kanal än SVT. Det är ju faktiskt så att oavsett om du är schlagertokig eller inte, så måste du betala för den - bara du har en tv, och hur mycket jag än kommer titta på festivalen i vår, så tycker jag att de som inte vill se den, också ska slippa betala för den. Till skillnad från staten.

13 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Fast hon var ju öppen med det Johanna. Redan första dagen som ny minister sa hon ju att hon hade en barnflicka.

Fast varför har vi med det och göra. På vilket sätt är det viktigt vad hon gjorde för över tio år sedan. Nä jag håller med dig om att det är bra att vi inte har politiker som är helt skruppelfria. Vad för typ av politiker skulle vi annars få? Några perfekta übermänniskor och det är väl inte önsktvärt av någon.

http://jodenius.blogspot.com

11 oktober, 2006 09:22  
Anonymous Anonym sa...

Att hon inte har betalat TV-licensen höjer snarare mitt intryck av henne, för självklart så betalar man inte för den skiten, jag tittar aldrig på SVT eller lyssnar på SR så vad tusan skall jag vara med och betala för skiten för!?

11 oktober, 2006 10:15  
Blogger Johanna Nylander sa...

Per, jag har inget emot att hon gjort fel, mer det där med att hon skyllde på att hon inte skulle haft råd.

De borde liksom lära sig att man ska ut med sanningen direkt.

11 oktober, 2006 10:50  
Blogger Emil Eklindh sa...

Haha Johanna din snyltare.

Jag måste säga att i mina ögon så höjer sig Cecilia jag skulle gärna vilja höra hennes förklaring. Säger hon att hon inte betalar för att SVT är skit så skall jag leta upp henne och kyssa henne.
Har hon en dålig förklaring som den att hon bott utomlands och så vidare då blir jag lite besviken.

Men vem vill betala för att ha en tv. Nej mer reklam i SVT med. Att dom sänder så "smala" program är ju bara skitsnack. PLUS, Debatt och den där jävla Ernst har ju alltid en massa tittare.

11 oktober, 2006 11:02  
Anonymous Anonym sa...

Emil: Hon gjorde det av ideologiska skäl.

Aftonbladet: Hon fuskade medvetet

11 oktober, 2006 12:40  
Anonymous Anonym sa...

Men det var uppenbarligen ideologiskt OK att jobba som krönikör på P1 och att ta betalt för det? Vart kom de pengarna från?

11 oktober, 2006 13:22  
Blogger Peter sa...

Maria Borelius visste att frågorna om att hon hade anställt en barnflicka svart skulle komma, de valde ju att gå ut med det för att förekomma chansen att det skulle komma ut någon gång i framtiden. Trots det så verkar hon inte ha tänkt särskilt länge eller väl på hur hon skall förklara varför hon gjorde det. Utan hon beslås med vad kan anses vara om inte en lögn så iallafall en halvlögn.

Cecilia Stegö Chilò har av ideologiska skäl valt att inte betala tvlicensen, något som Reinfeld hävdar att han aldrig fick reda på. Hon väljer dock att börja betala fem dagar innan hon blir kulturminister. Så gick det med de ideologiska skälen... Hade Reinfeld fått reda på det innan så skulle jag gissa att de hade varit svårt för henne att bli kulturminister.

Svagt av båda två... Kanske dags att införa öpppet köp på ministrar...

11 oktober, 2006 13:41  
Blogger Peter sa...

Och eftersom Cecilia Stegö Chilò har hävdat att hon inte betalade på grund saker runt flytten till och från Tyskland och det nu har framkommit att hon medvetet valt att inte betala så har ju hon också beslagits med en lögn...

11 oktober, 2006 13:58  
Anonymous Anonym sa...

Ush vilken mardömsstart för den nya regeringen. Ministrarna har inte ens hunnit flytta in och redan haglar det skandaler! När salin köpte toblerone blev det ramaskri utan dess like och hon fick avgå, undras vad som händer med dessa två tjejer.

11 oktober, 2006 14:15  
Anonymous Hugo H sa...

Alla som säger att "Det är inte så farligt... hon gjorde det ju av ideologiska skäl" tycker med andra ord att det är okej att sätta sig emot regler och lagar bara för att man har en annan ideologisk syn. Jag tycker att det är ett angrepp på demokratin och en dålig ursäkt från Cecilia Stegö Chilò.

11 oktober, 2006 15:43  
Anonymous Bongoman sa...

Något som ingen frågat sig är varför Radiotjänst granskar våra politiker? Är det inte så att register i statliga bolag är icke-offentliga? Har jag rätt att gå in i registret för att granska mina ovänner? Varför granskas inte de socialdemokratiska politikerna?

Det ligger ett antal hundar begravna här. Om jag minns rätt är (s) i flertal i Radiotjänsts styrelse. När någon med sund inställning till licensen kom till makten skulle denna bort till varje pris. Jobben var ju i fara...

Att skrika misstroendeförklaring när någon smiter från licensen är ett patetiskt dödsryck från en politiker som passerat bäst föredatum för ett antal år sedan. Kungen av dubbelmoral ska inte kasta sten i egen glasmyndighet!

11 oktober, 2006 19:34  
Anonymous Anonym sa...

Bloggaren tycker om att dra igång (ogrundade) rykten om socialdemokraters kärleksaffärer, som hon sedan skriver om i mycket indignerad ton. Men när borgerliga ministrar begår lagbrott är det bara "betryggande", eftersom det visar att de inte är "superperfekta helyllemänniskor".

Egentligen är det inget att förvånas över. Den svenska högern har aldrig utmärkt sig för konsekvens eller intelligens.

12 oktober, 2006 06:19  
Anonymous Gurkan sa...

Såna som Bongoman är ju bara för patetiska i sitt försvarande av borgarna.

13 oktober, 2006 10:20  

Skicka en kommentar

<< Home