Creeper

onsdag, november 02, 2005

Bostadsbidrag för att betala TV-licensen?

Radiotjänst knackade precis på dörren. Jag anar ingenting och låter TV:n (som är placerad nästan mittemot ytterdörren) stå på för fullt medan jag går och öppnar. Följande utspelar sig:

(MfR = Mannen från radiotjänst)

MfR: "Johanna Nylander?"
Jag: "Ja, det är jag."
MfR: "Jag kommer i från Radiotjänst, och undrar om din TV som står där." Mannen visar på en lista att det är många i korridoren som betalar för sin TV.

TV:n både syns och hörs i bakgrunden

Jag: "Ja, nej jag har inte betalat någon TV-licens, men jag bor inte här, jag är skriven hemma hos mina föräldrar"
MfR: "Jasså, så du åker snålskjuts på dom?
Jag: "Japp."
MfR: "Du vet att du inte får något bostadsbidrag då?"
Jag: "Ja, det vet jag"
MfR: "Hur mycket är det man får i bostadsbidrag nu?"
Jag: "Ingen aning"
MfR: "Jahadå, tack för mig"

Mannen går


Gubben från Radiotjänst tycker alltså att jag ska skriva mig i Skövde, se till att söka bostadsbidrag, som jag sedan ska använda för att betala TV-licensen.

Är inte det höjden av sosseri? Eller är det bara jag som ser ett systemfel i det?

6 Kommentarer:

Blogger Magnus Andersson sa...

Ta och ge tillbaka lite mindre, eller ge och ta tillbaka lite mer... det är solidariskt fattar du väl? =o)

03 november, 2005 17:19  
Blogger Fredrik Lindholm sa...

Är det bara jag som tyckte att det var lite ful gubbe över det hela?

04 november, 2005 18:11  
Blogger z999 sa...

" Är det bara jag som tyckte att det var lite ful gubbe över det hela?"

*** :-) ***

05 november, 2005 03:35  
Anonymous Björn sa...

Nja, nu tog du väl i lite va? men ful gubbe teorin kan jag köpa. ;-)

22 december, 2005 13:17  
Blogger Jimmyroq sa...

Grundsystemfelet är ju trots allt att man ska betala för innehavet av en pryl men inte för andra, som tex dator, diskmaskin, elektrisk tandborste och braskamin.

31 januari, 2006 19:49  
Blogger Jimmyroq sa...

(förlåt, jag ångrar mig - sistnämnda sak höjer nog taxeringsvärdet, så det var ett dåligt exempel...)

31 januari, 2006 19:50  

Skicka en kommentar

<< Home