Creeper

söndag, oktober 15, 2006

Mixad grädde och ett slopat apoteksmonopol

Det går visst att vispa grädde med en mixer. Till och med laktosfri. Jag har bakat för första gången sedan jag flyttat hemifrån, och resultatet blev någon form av kladdkaketårta. Helt mjölkfri sådan, och efterföljande försenad-födelsedagsfest blev lyckad. Trevliga vänner och otippat besök från huvudstaden.

Så här fin blev tårtan:

och så här fin blev jag:

Under förmiddagen har jag också insett att japansk film är riktigt snygg, i alla fall Casshern. Inte enklaste och bästa storyn, men underbart bildspråk.

---

I övrigt är jag glad över att Göran Hägglund river upp stopplagen i vården. Sjukhus kommer kunna privatiseras, och Apoteksmonopolets dagar verkar äntligen vara över. Lite oroande är det att han drar upp abortproblematiken, när kristdemokraterna alltid varit abortfientliga. Positivt är i alla fall att han inte öppet säger sig vill sänka tidsgränsen för hur sent en abort får göras.

Det är ett allvarligt problem att fler blir oönskat gravida, men diskussionen runt om måste bara gå ut på ökade förebyggande åtgärder, aldrig på att inskränka i aborträtten.

5 Kommentarer:

Blogger SixDays sa...

Asiatisk film överlag äger. När TPB blev raidat så tog snuten den ena burken som utgjorde Asian Dvd Club vilket suger riktigt fett. Jag som bara har ca 200 filmer jag inte har sett, hur ska jag klara mig :D

15 oktober, 2006 18:26  
Blogger fatima sa...

Det var längesen vi sågs, Johanna. Du är förstås lika fin som alltid! Jag noterar att din blogg på drygt ett år snart har haft 100.000 besökare. Det är verkligen inte dåligt.

När det gäller regeringen är jag just nu mest glad över att vi river upp gymnasiereformen GY 07, och ersättter den med bl a yrkesexamina och lärlingsutbildningar. Min son ska börja gymnasiet till hösten och han håller tummarna för att det nya gymnasiet, Halmstad Practica, ska får en lokal så att de kommer igång här till hösten. Utan en borgerlig regering hade han inte fått chansen att läsa en praktiskt linje utan högskolekompetenskravet. Jag har pratat med många fler i hans årskull som är väldigt glada för nya praktiska utbildningar.

15 oktober, 2006 18:29  
Blogger Johanna Nylander sa...

SixDays, jag är inte ett sådär jättefan av asiatisk film annars, men det är rätt befriande att se saker som inte går efter hollywoodnormen... och ang. tpb, så får du väl leta film på andra ställen tills de får tillbaka burken :)

Fatima, tack! Ska höra av mig nästa gång jag är i halmstad längre än över en helg...

Gymnasiereformen är viktigt. Själv var jag när sossarna la upp den, otroligt glad över att jag gått ut gymnasiet då, eftersom den drabbar de teoretiska programmen rätt hårt också.

När jag var ute på gymnasieskolor inför valet, var det en sak eleverna på praktiska program var överrens om, och det var just det negativa i den obligatoriska högskolekompetensen. Så det är inte en dag för tidigt.

15 oktober, 2006 18:35  
Anonymous Anonym sa...

SixDays: ADC är uppe igen sen länge!

15 oktober, 2006 18:38  
Anonymous Mind sa...

Vad är det som egentligen är dåligt med Apoteksmonopolet? Ingen har någonsin lyckats förklara det för mig. Drivs det nuvarande Apoteket med vinstsyfte eller samhällsnytta som mål? För om det blir ändring på det, dvs när det privatiseras så blir det väl vinstsyfte, blir det inte problem för folk som behöver lite mer udda och dyra mediciner då? De privata Apoteken kanske inte tycker det är värt att satsa på mindre grupper eftersom de inte skulle tjäna på det. Blir nog många såna svårigheter... så jag vet inte jag, känns ändå som en slags trygghet som det är nu, kan du förklara vad skillnaden skulle vara med en privatisering?

16 oktober, 2006 11:32  

Skicka en kommentar

<< Home