Creeper

torsdag, september 28, 2006

Det där med religion

För den som vill ha ett litet annat perspektiv på kristen tro än den sterotypa bild som dagligen pumpas ut i media, rekomenderar jag starkt Karin Långström Vinges blogg. Just nu så bloggar hon från det pågående kyrkomötet i Uppsala, och om alla präster vore som henne, så hade jag lätt gått med i svenska kyrkan igen.

Eftersom att jag ser min kristna tro som något rätt privat, och som defintivt inte ska blandas med politik, så är mina inlägg på området få. Det här om hbt-perspektivet och det här om religion vs. politik hör till ett par av de få undantagen.

Den enda frågan om religion som jag vill blanda in i politiken handlar om det snart utrotade begreppet religionsfrihet. Det är grymt viktigt, och något som helt håller på att försvinna i allt från terrorismkamp till enklare frågor som friskolor, och till och med rätten att klä sig hur man vill. Trots att religionsfrihet är en rättighet som är precis lika viktig som både yttrandefrihet och tryckfrihet, och en av grundstenarna i en fungerande demokrati.

7 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Gällande religonsfrihet så borde vi:

1. avskaffa statsreligionen
2. ge statschefen rätt att inneha vilken tro som helst (eller ingen)
3. ta bort helgemånsbönen från TV och skolavslutningar från kyrkan och annat liknande
4. kyrkovigseln skall inte längre vara civilrättsligt giltig men kyrkorna skall få rätten att avvisa de som de inte vill viga

(Förövrigt så borde kungen avskaffas helt, istället så borde vi ha president. Jan Eliasson är tex ledig nu. (och jag röstar blått...))

28 september, 2006 02:00  
Anonymous Anonym sa...

Fundamentalism är starkare nu än kanske någonsin här på vår lilla planet. Religionsfriheten garanterar att jag inte behöver underkasta mig någon slags gud, präst eller dylikt.
http://video.feber.se/2006/09/jesus_camp.html

28 september, 2006 10:27  
Anonymous Ludvig Hoffman, Borgby sa...

till anonyma fegisar:
Religionsfrihet är inte samma sak som "frihet från religion".

Den garanterar inte heller att man slipper underkasta sig Gud (om han nu finns).

28 september, 2006 13:13  
Anonymous Anonym sa...

Ludvig: Du borde kanske lära vad sekularisering betyder innan du spyr ur dig sådana dumheter.

28 september, 2006 13:46  
Anonymous Erik Jonsson-Glans sa...

Religionsfrihet innebär att man får tro på vad man vill. Att vara ateist är också en sorts tro.

28 september, 2006 15:04  
Blogger Johanna Nylander sa...

Anonymous 1: Håller med dig helt på punkt 1, 2 och 4(det juridiska avtal en vigsel innebär borde kunna ske på typ skatteverket eller annan lämplig instutition). På punkt 3 vill jag avskaffa den statliga televisionen, och inte styra över vilka program privata tv-bolag sänder, och var skolor ska hålla avslutningar bör vara upp till varje skola (men elever/föräldrar/lärare ska kunna kräva att den är på en religöst obunden plats).

och jag vill definitivt avskaffa kungen. Han borde förpassas till sagoböckerna igen :)

28 september, 2006 15:30  
Blogger ~Karin Långström Vinge~ sa...

Tack ska du ha! Det värmer!

29 september, 2006 01:03  

Skicka en kommentar

<< Home