Creeper

tisdag, september 26, 2006

Landstingspolitk och 40 kryss

Sådär, nu är samtliga personkryss räknade för min del, och min förvåning var på topp när jag tidigare idag insåg att jag fått flest kryss i - landstingsvalet (eller regionen som det är i västra götaland). Med 29 kryss till riksdagen, och 15 kryss till kommunen, trodde jag att jag skulle få nåt däremellan på de blåa lapparna, men räknade istället hem hela 40 kryss. Jag kommer inte in någonstans, men får ändå tacka för alla kryss jag fått.

Mitt brinnande engagemang kanske heller inte ligger direkt i landstingsfrågor, vill främst se fler privatiseringar (det är inte konstigt att kvinnor har det sämre på lönemarknaden när man inte får starta företag inom en av de största kvinnodominerande sektorerna), och så bättre kollektivtrafik. Vet inte hur många gånger jag varit riktigt arg på västtrafik, och jag gissar på att det kommer komma fler arg-på-västtrafik-tillfällen i framtiden. Men logik och kollektivtrafik verkar inte gå ihop. Som när jag i söndags skulle hem från Göteborg, det är bokmässa i stan, och givetvis är tåget fullproppat med litteraturnissar som ska till stockholm (tågets slutstation). Verkligen rätt tillfälle att köra med ett tåg som har en vagn för lite, så att inte ens de som bokat plats får någonstans att sitta.

---

Väl inne på boktemat så kan jag rekomendera Stieg Larssons "Män som hatar kvinnor". Förutom att jag är dödskär i karaktären Lisbeth Salander, så är det en riktigt bra bok.

---

En vän uppmärksammade mig på temat bloggbeundrarbrev. Jag har inte fått nåt på länge... maila!

---

På dataspelsfronten har vi workshops med en av lead designerna till Battlefield 1942. Vi ritar storybords till animerade kortfilmer. Bådar till bästa föreläsningsveckan på länge.

7 Kommentarer:

Blogger Saga Rosén sa...

Pilutta dig, jag ska blogga på skoltid! :)

26 september, 2006 20:21  
Anonymous Slabbe sa...

Vad är det som säger att lönerna stiger bara för att man privatiserar "kvinnoyrkerna" (fann inte rätt stavning). Konkurrens skriker en del som botemedlet och som lösningen. Men där offentlig sektor har blivit privatiserad tidigare så har lönerna sjunkit, när det gäller kvinnodominerade yrksgrupper. En konsekvens av att man som arbetssäljare får konkurera med sin lön...

26 september, 2006 21:41  
Anonymous Slabbe sa...

Däremot har jag också hatat bristen på logik i Västtrafiks tabeller. Logistik är ett ord som ledningen där behöver lära sej.

26 september, 2006 21:43  
Blogger Johanna Nylander sa...

Saga; jag spelar spel och läser serier på skoltid ;)

Slabbe; Hrm, kanske är överdrivet optimistisk när det handlar om just lönerna, men att arbetsvillkor och arbetsförhållanden kan bli bättre, tror jag är större chans vid fler privatiseringar. Ser man på tex. friskolor vs. privata skolor så trivs lärare generellt bättre på att jobba vid friskolor.

Men det handlar också om möjlighet till entreprenörskap och att kunna driva sitt eget företag. Ser man i övrigt på den offentliga vs. privata marknaden i stort så är lönenivåerna faktiskt betydligt högre på den privata...

26 september, 2006 21:55  
Anonymous Slabbe sa...

Ja i stort är lönenivoerna högre i privat sektor än i offentlig. Men i de kvinnodominerande sektorerna i privat sktor är lönerna usla. Se handels och hotel och resturang-kvinnorna. Där är också arbetsmiljö och arbetsvillkor sämts i alla brancher.

26 september, 2006 23:23  
Blogger SixDays sa...

bara du ser till att dina framtida kreationer funkar under linux och har vettigt pris (max 50:-) annars blir att slänga upp det på bukten :P

27 september, 2006 01:22  
Blogger Saga Rosén sa...

Dessutom måste vi diskutera fildelning för att få godkönt på kursen.

27 september, 2006 14:28  

Skicka en kommentar

<< Home