Creeper

onsdag, november 09, 2005

Till de dryga sjuhundra prästerna som vägrar välsigna homosexuella par inför Gud

Till att börja med, ja, jag har gått ur Svenska kyrkan. Av flera andledningar. Framförallt den att jag på ett privat plan är kristen och inte alltid gillade svenska kyrkans syn på saker och ting. Mer om det kan du läsa här. Jag tycker heller inte att politiker i stort ska blanda sig i kyrkans angelägenheter. Därför bör det inte komma till någon lagstiftning om det här, utan vara varje enskild församlings beslut. Som kristen måste jag dock reagera över dessa dryga sjuhundra präster som inte förstår sig på enkel kristen medmänsklighet.

Först av allt, Jesus nämner inte homosexuella alls i bibeln. Han yttrar inte ett enda ord på att det skulle vara fel. Någonting som är anmärkningsvärt eftersom evangelierna är de enda delarna i det Nya testamentet som är en direkt ögonvittnesskildring av Guds ord (genom Jesus), resten av testamentet är det lärjungarna själva som skriver.


Det här är det som står i Nya testamentet (Romarbrevet) om homosexualitet:

Rom 1:26
Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt,
Rom 1:27
likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse.
Rom 1:28
Eftersom de föraktade kunskapen om Gud lät han dem hemfalla åt föraktliga tänkesätt så att de gjorde det som inte får göras,

Lätt analyserande av detta konstaterar jag följande:
Om man inte föraktar kunskapen om Gud borde homosexualitet vara okej. Att "män bedrev otukt med män" borde vara lika med homosexualitet är i sammanhanget helt befängt, eftersom homosexualitet är ett naturligt tillstånd, som dessutom existerar i djurvärlden (som Gud skapat). Någonting annat måste sådeles åsyftas.


En mindre homofientlig och människofientlig bild av bibeln får jag när jag läser följande bibelcitat:

Joh 8:7
När de envisades med sin fråga såg han upp och sade: ”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne.”
Joh 15:12
Mitt bud är detta: att ni skall älska varandra så som jag har älskat er.
Rom 14:22
Låt din egen tro vara en sak mellan dig och Gud. Salig den som inte behöver döma sig själv för det val han träffar.


Varför ska människor döma homosexuell kärlek till någonting ont, varför inte överlåta det till Gud? och varför inte respektera andra människors tro på Gud och även låta det homosexuella paret få vigas inför honom?


kl. 09.44; tillägg:

Eftersom vi fortfarande inte har en könsneutral äktenskapsbalk så handlar det inte om vigsel utan om väsignelse (därför rubriken är ändrad). Min ihopblandning när jag skrev inlägget.

En del av prästerna på listan har ingenting emot att välsigna homosexuella par, utan har skrivit på listan i protest mot de som tagit beslutet i kyrkomötet. De liksom jag betonar att det måste vara upp till varje präst att bestämma efter sin tro, liksom det borde få vara för varje homosexuellt par, och inget beslut som skall fattas av politiker. Politik och religion hör definitivt inte ihop, utan resulterat tyvärr ofta i en bristande respekt över andra människors tro.

36 Kommentarer:

Blogger Krohnman sa...

Själv missade jag att gå ur eländet i år igen, påminnelser till trots. En bra & vettig tolkning av boken som legat och samlat damm i min nattdukslåda i alldeles för många år. Trots att Jesus är min homeboy har jag inte orkat ta tag i hans farsgubbes skrift - efter att ha läst ditt inlägg är jag övertygad om att min kompis kommer ha överseende med det när pärleporten nalkas.

09 november, 2005 01:23  
Blogger z999 sa...

Sexualiteten är den starkaste driften hos människan jämte överlevnad (även de som begår självmord gör det som ett sätt att överleva en svår situation). Som människor så kan vi bemästra drifterna, felet är att vi mår dåligt av det om det görs av andra skäl än livsnödvändiga.

De bibelcitat som Johanna anger här visar hur allvarligt Gud ser på det om människan bryter mot den starka sexualdriften. Som till exempel när homosexuella spelar hetro för att inte avslöja sin läggning. Till och med gifter sig och har sex med "fel" kön av tvång. "Homosexualitet" utvecklas ibland också i enkönade miljöer, och då självklart en kraftigt perverterad form, se en del amerikanska fängelser och även på en del andra håll i världen som de katolska prästerna som lever i "celibat".

Vi vet att barn tar allvarlig skada om en vuxen går in och stör sexualiteten hos det. Är det något som man sedan växer ifrån? En del tycks se det på det sättet, som kristna som vill fördöma handlingen men inte personen, i en del av deras resonemang.

Jag är dock emot homovigslar så som de kommer att utformas nu bland annat därför att de tar bort en del av en grundläggande mening med vigseln. Jag misstänker att många homopar ser det som att de blir skuldavlastade om de blir vigda av en präst, ett godkännande från både Gud och samhället. Dom får gärna gifta sig för min del men jag tycker att de borde ta sig lite tid att resonera och bena ut lite mer om varför de ska kopiera en heterovigsel. Själva kärleken de känner ska de dock inte analysera sönder utan låta den vara så härligt mystisk och oförklarlig som den är.

09 november, 2005 10:06  
Blogger Fredrik Lindholm sa...

Jag har tittat lite i Prometheus Rising av Robert Anton Wilson. Där skriver han att Jesus envangelium förstördes av Paulus dysvangelium.

Jag är inte tillräckligt bibelsprängd för att kunna bedömma det påståendet, ej heller har jag läst hela boken och gjort några av övningarna [sic!]. Men det låter som ett intressant uppslag...

09 november, 2005 12:34  
Blogger z999 sa...

"Jag är inte tillräckligt bibelsprängd för att kunna bedömma det påståendet"

Jag misstänker att det är ett av dessa otaliga försök att framställa Gud och Jesus som mer civiliserade än vad de är, en avbild av den nutida civiliserade västerländska människan fri från den primitiva brutalitet som härskade i mellanöstern när bibeln skrevs.

Många kristna tycks vilja stryka gamla testamentet och vill läsa in ett nytt budskap i nya testamentet när den kärleksfulle Jesus träder in på scenen. Detta trots att Jesus säger "jag har inte kommit för att upphäva lagen utan för att uppfylla den".

Själv tycker jag att gamla testamentet är klarare och har ett bättre budskap som är mer begripligt, öga för öga - tand för tand förstår de flesta utan vidare förklaring.

09 november, 2005 13:42  
Anonymous Anonym sa...

Ta en grundkurs i teologi, så kanske du fårstår vad kunskapen om Gud i detta sammanhang betyder.

Du har just hjälpt till att bevisa anledningen till att Svenska Kyrkan en gång i tiden inte ville att lekmän skulle läsa Bibeln.

09 november, 2005 14:20  
Blogger z999 sa...

" Ta en grundkurs i teologi, så kanske du fårstår vad kunskapen om Gud i detta sammanhang betyder."

Jag är en av de få personer som har orkat läsa hela bibeln, men det betyder inte att jag anser att jag har något behov av att läras upp vad jag ska tycka om det jag läst. Tyvärr kommer jag nog att anse samma saker även efter en grundkurs i teologi. Om du tar en grundkurs i att skriva så kan väl du skriva mer exakt vad det är du tycker är fel i mina åsikter?

"Du har just hjälpt till att bevisa anledningen till att Svenska Kyrkan en gång i tiden inte ville att lekmän skulle läsa Bibeln."

Gustav Vasa införde att bibeln skulle vara på svenska och inte på latin för att kyrkans makt skulle minska. Längtar du tillbaka till den katolska tiden.

09 november, 2005 15:19  
Anonymous Anonym sa...

Den här lagen kommer nog att ändras nästa år ändå. Visst finns det några liberaler som är för homosexuellas rättigheter, men de flesta borgare jag känner utbrister tvångsmässigt "fy va äckligt!" så fort de ser en bög på tv.

och Carl Bildt sa väl att Ecce Homo var samma sak som en hyllningsutställning om Pol Pot?

trevligt folk där på högern

09 november, 2005 15:41  
Blogger z999 sa...

"Visst finns det några liberaler som är för homosexuellas rättigheter, men de flesta borgare jag känner utbrister tvångsmässigt "fy va äckligt!" så fort de ser en bög på tv."

Det gör jag också, men jag anser inte att svensk lagstiftning ska vila på hur jag känner det. Jag kan även ha svårt ibland att se heterosexuella kärleksscener på film (det är inte porrfilm jag menar).


"och Carl Bildt sa väl att Ecce Homo var samma sak som en hyllningsutställning om Pol Pot?"

Det var ju ett kul uttalande. Är du säker på att tråkmånsen Bildt har sagt det där?

"trevligt folk där på högern"

Jag tillhör extremhögern men jag antar att du menade de så kallade borgerliga partierna.

09 november, 2005 19:39  
Blogger Johanna Nylander sa...

Ska försöka svara på inläggen ett i taget:

Z999:
Anledningen att många kristna vill upphäva gamla testamentet är att det inte är en viktig del i den kristna biblen, för de bud som står där fanns i avvaktan på Guds son.

När han då kom upphävdes allt som var sagt innan och hans ord började gälla.

09 november, 2005 21:24  
Blogger Johanna Nylander sa...

"Den här lagen kommer nog att ändras nästa år ändå. Visst finns det några liberaler som är för homosexuellas rättigheter, men de flesta borgare jag känner utbrister tvångsmässigt "fy va äckligt!" så fort de ser en bög på tv"

Så spännande då att den borgerliga sidan brukar vinna QX:s omröstningar, och att det var efter liberal kamp som sjukdomsklassningen försvann?

Vad Carl Bildt har för sig lägger inte jag mig i. Han är lite väl innaktuell idag.

"trevligt folk där på högern"

Visst finns det :) Massor.

09 november, 2005 21:28  
Blogger Johanna Nylander sa...

Lindholm:

Jag har inte hört talas om boken innan. Men det låter intressant. Överhuvudtaget så är det mycket som inte är särskilt samstämmigt mellan evangelierna och breven.

Anmärkningsvärt är också att det var en romersk kejsare som bestämde vilka evangelier som skulle vara de "officiella" och varför de som inte finns med inte blev det. Tex. så har vi Maria Magdalenas där.

09 november, 2005 21:32  
Anonymous Anonym sa...

Din rubrik stämmer inte. Dessa präster vägrar inte att viga homosexuella, för det finns inte alls som förslag att de ska göra. De vägrar att välsigna - och det är faktiskt mycket värre att de vägrar.
Kulturbloggare
http://chadie.typepad.com/chadie/

09 november, 2005 22:58  
Anonymous KAS sa...

Inte alla tycker att det är naturligt när en oxe försöker sätta på en kalv eller en oxe sätter på en oxe, jag har set båda sakerna hända.

Du hänvisar till att även djur har detta beteende och det är sant, så är det.

Det verkar ju som om två män eller kvinnor kan bli kära(kåta) på varandra men att ta det som intäkt för att alla måste se det som naturligt är att pådyvla den som inte håller med åsikt. Var och en har sin rätt att besluta vad den skall anse som ett rätt och riktigt( även hetros) men att insinuera att andra skall tycka lika är fel.

Nu är tyvärr naturen sådan att den inte vissa typer av beteenden vidare i nya generationer, vilket glädjer några och är till förtret för andra.

KAS

09 november, 2005 23:53  
Blogger z999 sa...

Johanna:
"Anledningen att många kristna vill upphäva gamla testamentet är att det inte är en viktig del i den kristna biblen, för de bud som står där fanns i avvaktan på Guds son."

Det är en viktig del för att förstå sammanhanget. Plockar man bort GT så finns inte förklaringen till ondskan i världen kvar längre. Det blir långt om jag ska dra allt, så jag avstår.

"När han då kom upphävdes allt som var sagt innan och hans ord började gälla."

Allt upphävdes kanske inte, men planen las om för att göra det möjligt för människan med alla hennes drifter att inte behöva känna sig fördömd längre.
Fokuseringen på vad som är väsentligt ändras i NT.
Alternativet var att detaljstyra människan och köra över hennes fria vilja fullständigt.

09 november, 2005 23:55  
Blogger Johanna Nylander sa...

"Din rubrik stämmer inte. Dessa präster vägrar inte att viga homosexuella, för det finns inte alls som förslag att de ska göra. De vägrar att välsigna - och det är faktiskt mycket värre att de vägrar."

Om du läser rubriken som den är på min blogg, samt tillägget längst ner i inlägget så ser du att jag uppmärksammade detta i morse.

10 november, 2005 00:23  
Blogger Johanna Nylander sa...

KAS:

Precis. För det bibeln föraktar i Romarbrevet är just det beteende som inte är naturligt.

10 november, 2005 00:26  
Blogger z999 sa...

Johanna:
"Precis. För det bibeln föraktar i Romarbrevet är just det beteende som inte är naturligt."

Föraktar är väl lite mycket sagt. Bibeln skrevs på en tid då ordet homosexualitet inte fanns och man inte såg det som någon speciell läggning. Bibeln är skriven på ett generellt sätt för att vara en andlig vägledning, den är inte en historisk vetenskaplig avhandling. Eftersom den är generellt skriven så har inte homosexualitet som läggning någon plats i den, liksom en hel drös med andra detaljer i mänskligt liv. Homovigselmotståndarna säger att de inte har mandat från bibeln att godkänna sådana. Faktum är att de inte heller har mandat att välsigna heterovigslar. Bibeln fördömer (?) homosexuella beteenden hos heterosexuella och det finns flera skäl till det, liksom det finns flera skäl till att bibeln uppmuntrar heterosexuella beteenden.

10 november, 2005 04:55  
Blogger Krohnman sa...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

10 november, 2005 12:05  
Blogger Krohnman sa...

Du anonym som lever i skuggan, liberala ungdomsförbundet var den första partipolitisk anstrukna organisationen i Sverige att sätta homosexuellas rättigheter på agendan - det tog tid innan vänstern följde efter.

Du bör inte heller göra misstaget att blanda ihop Z999:s villfarelser med begreppet höger. Z999 har deklarerat att han är Sverigedemokrat. Den riktiga högern skulle således inte ta i honom med tång.

10 november, 2005 12:39  
Blogger z999 sa...

Kronhman skrev såhär:
"Du bör inte heller göra misstaget att blanda ihop Z999:s villfarelser med begreppet höger."

Det är väl riktigt att att han inte ska blanda ihop mina åsikter med borgerliga åsikter trots att jag tillhör extremhögern. Den där höger/vänster-skalan gäller inte när man går utanför riksdagspartierna.

"Z999 har deklarerat att han är Sverigedemokrat."

Det stämmer, fast jag delar inte deras nuvarande åsikter helt. Men det är väl vanligt att man inte delar sitt partis åsikter helt kanske?

"Den riktiga högern skulle således inte ta i honom med tång."

Mjaa, ungefär kanske. Förutom Malmö-moderaten Sten Andersson som gick över till SD för flera år sedan.

11 november, 2005 03:34  
Blogger Krohnman sa...

Z999:

Det är helt riktigt att du tillhör den kategori som vi vanliga benämner som extremhöger. I historiskt & praktiskt syfte innebär detta att du - tillsammans med ditt parti - faller inom kategorin rasister. I praktiskt politik innebär det att ni för en klassiskt socialdemokratisk politik. Rekommenderad läsning kommer från Tidsskriften Expo. Böcker du bör förkovra dig i är "Sverigedemokraterna från insidan" (Stieg Larsson/Mikael Ekman) samt "Den västsvenska extremhögern i valet 2002" (Daniel Poohl/Daniel Olsson). Den torde visa på att ni inte konkurrerar på samma planhalva som högern, utan kompis - som såssarna.

Sten Andersson "gick inte" till SD. Han blev petad från listan hos Malmö-Modsen för att han är cepe-rasist. Jag undrar varför han valde just ditt parti?

Hojta om du behöver rabatt på böckerna i fråga.

12 november, 2005 00:45  
Blogger z999 sa...

Kronhman:
"Det är helt riktigt att du tillhör den kategori som vi vanliga benämner som extremhöger. I historiskt & praktiskt syfte innebär detta att du - tillsammans med ditt parti - faller inom kategorin rasister."

Det stämmer Krohnman. Jag använder själv benämningen extremhöger eftersom alla andra gör det. Det blir lite lättare att diskutera då. Fast sen är kategorin rasister väldigt bred, NSF har knappast samma inställning till invandringen som SD har och ändå så benämns dom också rasister. Nationaldemokraterna har inte heller samma inställning till invandringen som SD har.

"I praktiskt politik innebär det att ni för en klassiskt socialdemokratisk politik."

Njaa, en del brukar säga att SD ligger närmare centern. Men ok, det kan kanske stämma.

Och nej tack till boktipsen från expo. Även om Stieg på sin tid kunde göra en del efterforskningar som var välarbetade.

Jag har haft en del mailkontakt med Daniel Pohl från expo och mår bara dåligt av att läsa dels hans och expos människosyn samt deras usla journalistik. Läs det senaste exponumret så kan du se själv vad jag menar. Det räcker inte med att vara antirasist om man ska se något som helst positivt i det numret, man måste nog vara väldigt hängiven expo för att finna den läsvärd.
Expo har upptäckt stockholmsfotbollen! Faktum är att man fyllt inte mindre än 24 sidor av det nya nummret av tidningen med artiklar om fotboll i allmänhet och läktarkultur i synnerhet. Riktigt vad detta skulle ha med politik att göra framgår aldrig. Förvisso slängs ordet "främlingsfientlig" och "rasist" in här och där, men artiklarna handlar inte mer om politik för det.

Nu skulle ju Expo inte vara Expo om man inte utförde även detta undermåligt. Exporedaktionen har försökt att förklara detta fotbollsfenomen och slänger in en och annan fackterm mellan varven, men det ger bara ett obildat intryck. Det blir lite som om en nyanländ analfabet från Sudan skall försöka beskriva ett högskoleprov, lite ostrukturerat för att vara riktigt snäll.

Uppdaterar dom sidan fortfarande förresten?

"Han blev petad från listan hos Malmö-Modsen för att han är cepe-rasist. Jag undrar varför han valde just ditt parti?"

Därför att sverigedemokraterna i samma veva jobbade med att utesluta dom extrema ur partiet. Jag tror att dom gav ett stabilt intryck på Andersson.

"Hojta om du behöver rabatt på böckerna i fråga."

Jag har läst en del utdrag ur böckerna och det räcker. För mycket guilt by association och sånt. Kör dom fortfarande med att SD'are är obildade? Expo anser ju att obildade (vad dom nu menar exakt med det) personer inte borde ha rösträtt och yttrandefrihet. Och dom lever väl fortfarande kvar i det gamla att många SD'are har dömts för diverse brott? Och dom har väl fortfarande kvar sin inställning att den som är dömd för brott är för evigt förtappad oavsett om han avtjänat sitt straff eller inte? Numera kan de räknas i bråkdelar av procent som har nnågon kriminell anknytning inom SD, till skillnad från samtliga andra partier.

12 november, 2005 01:47  
Blogger Krohnman sa...

NSF brukar sällan benämnas som rasister eftersom dom är nazister. Vad det gäller tidningen Expos reportage får du så klart ha synpunker - jag tyckte reportaget om 'Stockholmsfotbollen' var riktigt intressant läsning.

Vad det gäller böckerna i fråga bör du läsa dom, istället för att nöja dig med utdrag. Det finns få tidningar med samma krav som källkritik som Expo, det kan jag lova dig.

Det relevanta är inte att SD har uteslutit ett gäng nazister. Det relevanta är att det behöver göras. Samt att en person med rasistiska värderingar inte bara kan känna sig välkommen - utan även bli toppnamn.

13 november, 2005 14:54  
Blogger z999 sa...

"NSF brukar sällan benämnas som rasister eftersom dom är nazister."

Jag tänkte på att dom brukar åtalas för hets mot folkgrupp och att deras aktioner brukar benämnas som rasistiska.

"Vad det gäller böckerna i fråga bör du läsa dom, istället för att nöja dig med utdrag."

Felet med material från expo angående SD är att de aldrig väger in problemen med att starta ett parti som vill minska invandringen i dagens debattklimat. Det är inte samma sak som att starta ett miljöparti med en riksdag där alla är för en god miljö (?) eller ett feministiskt parti i ett debattklimat där samtliga tongivande kallar sig feminister. Så länge som inte de problemen vägs in när SD analyseras så är det ingen riktig analys av partiet anser jag.

"Det finns få tidningar med samma krav som källkritik som Expo, det kan jag lova dig."

Det är få tidningar som vinklar så kallade reportage lika snävt som expo gör. På deras hemsida just nu så finns det en artikel om en sverigedemokrat som har uteslutits ur transport. I praktiken innebär det att om du arbetar i ett företag där facket är kopplat till transport så har du inte längre någon som förhandlar om din lön samt alla andra fackliga fördelar, något som inte nämns alls i artikeln. Expo skriver om transport som om det var vilken förening som helst där de som bestämmer har fritt att välja vilka som ska få vara medlemmar och inte, inte en rad om betydelsen av att vara med i facket. Transports "analys" av SD's åsikter, som verkligen inte stämmer, citeras samtidigt som expo vet att det inte stämmer med SD's åsikter. Man kan jämföra med att utesluta sossar ur facket med hänvisning till att de skulle vara kommunister. Att inte ha en enda rad som ens antyder att det skulle vara svårt att ha ett normalt jobb och samtidigt bara vara ens passiv medlem i SD gör att jag anser att deras "journalistik" är helt värdelös.

Jag skulle kunna vinkla upp en liknande artikel i något annat ämne så skulle du se hur jag menar, men det vore lite oförskämt att göra det i den här bloggen.

"Det relevanta är inte att SD har uteslutit ett gäng nazister."

Jag anser att det har en väldigt stor betydelse. Och för min del känns det väldigt bra att de tar tag i det till skillnad från V som har rätt många kommunister och som anses acceptabla av de andra partierna. Det är tydligen bara när det gäller invandringen som man kan tycka fel?

"Det relevanta är att det behöver göras."

En mycket enkel anledning är att SD från början inte hade en klar linje i frågan om invandring och utlänningar i Sverige och därmed drog till sig folk som inte passade i partiet. Man fångade upp hela spektret av folk som är negativa till den stora invandringen, allt från folk som brukar säga "jag är inte rasist, men..." till de som ansåg att flyktingar skulle skjutas vid gränsen samt folk med attitydproblem till judar (inte alltid nazister). Även idag så har de inte en klar linje när det gäller invandringen och det beror på forna erfarenheter att det samlar röster, genom att säga att man bara vill EU anpassa invandringen så får man med folk som aldrig skulle ställa upp på ett totalstopp för invandring till Sverige. Men det där är något som håller på att rättas till och det är något som du inte kommer att få läsa om hos expo.

"Samt att en person med rasistiska värderingar inte bara kan känna sig välkommen - utan även bli toppnamn."

Först, det beror på att sådana personer ofta har en klarare argumentering (om du nu menar de personer som jag tänker på) och på det sättet tar de sig fram i partiet som starka företrädare.

Sen vill jag tala om att jag är uppväxt med att ordet rasism betyder att man anser att människan kan delas in i raser och att dessa sedan kan värderas, samt att det berättigar moraliskt till att behandla vissa människor hur illa som helst. Om du med rasism bara menar att man är negativ till invandring till Sverige på grund av ekonomiska skäl och för att man vill ha en positiv styrning på utveckingen i landet så får du kalla även mig rasist (och det är ok om du vill det, ordet är så urvattnat idag att det inte rör mig i alla fall). Vad jag menar är om du kunde möjligen precisera vilka toppnamn som är rasister och helst varför du kallar dom rasister.

13 november, 2005 21:39  
Blogger z999 sa...

Krohnman, lägger till den här länken till diskussionen
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,66071898_852__,00.html

13 november, 2005 22:27  
Blogger z999 sa...

Krohnman, efter uteslutningen av Jimmy Windeskog så stöder jag inte längre SD, bara så att du vet och inte lägger för mycket energi i onödan på att svara på mitt inlägg.

Jag anser inte att man är nazist för att man härmar John Cleese från Fawlty Towers. Liksom Jimmy så anser jag att man ska uppfylla kriterierna för rasism enligt nationalencyclopedin samt som föreningen Sverige Mot Rasism definierar den.

Det är helt uppenbart att SD kastar ut Jimmy och går ut i media med det för att flumma till sin invandringspolitik och dra in röster från folk som vill minska invandringen men som är rädda att bli kallade för rasister. Samma misstag som förr när de försökte få in röster både från nazister och från folk som definitivt inte går ihop med nazister.

Står erbjudandet kvar om rabatt på böckerna från expo :-)

14 november, 2005 19:23  
Blogger Johanna Nylander sa...

Hrm, det var långa och många kommentarer att läsa efter helgens frånvaro från bloggande. Kanske en del lite off-topic? Jag håller helt på Krohnmans linje i SD och expofrågan, min erfarenhet säger mig att den informationen är mer grundad.

Intressant att ett blogginlägg som handlade om religionsfrihet och en prästdeklaration kunde svänga till denna diskussionen.

14 november, 2005 20:23  
Blogger z999 sa...

Johanna:
"Jag håller helt på Krohnmans linje i SD och expofrågan, min erfarenhet säger mig att den informationen är mer grundad."

Att hänvisa till expo är som att jag skulle hänvisa till nationaldemokraterna. Jag hänvisar till mer neutrala ställen därför att det är ganska meningslöst annars. Eller som att hänvisa till NSF för att "bevisa" att det finns en judisk konspiration mot oss arier.

"Intressant att ett blogginlägg som handlade om religionsfrihet och en prästdeklaration kunde svänga till denna diskussionen."

Varför inte? Präster som är emot homovigslar, homosexuella räknas numera som folkgrupp enligt svensk grundlag. Och det ena ger det andra. Fast det som gjorde att kedjan blev off topic är förståss min och Krohnmans diskussion om mina sympatier för sverigedemokraterna, som jag nyligen har övergett.

14 november, 2005 21:45  
Blogger Krohnman sa...

Jag tänkte på att dom brukar åtalas för hets mot folkgrupp och att deras aktioner brukar benämnas som rasistiska.

Jo, även nazister kan åtalas för hets mot folkgrupp.

I övrigt missar du en hel del vad det gäller Sverigedemokraternas historia. Visst kan man alltid skylla på barnsjukdomar - nybildade partier har alltid en tendens att dra till sig tokstollar (mp drogs med stora problem i partiets gryning). Skillnaden mellan Sverigedemokraterna & andra partier i sammanhanget är att partiet, sin ringa ålder till trots, fortfarande dras med en och annan riktigt suspekt filur. Och att partiet härstämmar ur raka led ur rasistiska rörelser såsom BSS - Bevara Sverige Svensk.

Det är inte så konstigt att rasism floreras i ett parti där flera av ledande personer har tillhört andra klassiska mörkerrörelser (även om det börjar bli bättre).

Hårklyverier som att SD inte är för ett rasbiologiskt institut i Uppsala (läs: ordboksdefinitioner) & därmed inte kan vara rasister får falla under kategorin haveristiskt trams. Det är bara att spana på flygblad, kampanjer, uttalanden och annat som partiet gjort genom sin moderna historia.

Vad det gäller ekonomin finns det väl ingen ekonom av självaktning som tror att Sverige skulle ha klarat sig utan stor arbetskraftinvandring - de flesta verkar överens om att det kommer behövas en ny stor våg igen.

Slutligen: jag har följt expo mer än väl. Jag har aldrig sett ett faktafel (som inte korrigerats). Med viss insyn i tidningens arbete kan jag lova dig att källkritiken är rigorös.

14 november, 2005 23:38  
Blogger z999 sa...

Krohnman:
"Vad det gäller ekonomin finns det väl ingen ekonom av självaktning som tror att Sverige skulle ha klarat sig utan stor arbetskraftinvandring"

Du syftar på den invandring som förekom under de goda åren på 60 och 70-talet antar jag? Jag levde på den tiden och jag kan tala om för dig att det var rätt sällsynt med invandrare då, vad man såg i alla fall. Fast det kan ju också bero på att det inte var så extremt många utomeuropeiska.

Om du istället syftar på hur det varit de senaste 15 - 20 åren blir det en helt annan sak. Jag vet inte hur många gånger jag har lagt den här länken till antirasister som hävdar på allvar att invandringen skulle vara lönsam
http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_2577372.asp
och en kortad version som ska kopieras in och läggas i browsern, samma länk
http://www.svd.se/
dynamiskt/brannpunkt/
did_2577372.asp

Nästa länk om invandringens kostnader
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=217880
och en kortad version att lägga in i browsern för de som inte kan se länken
http://www.dn.se/
DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=217880

Och sedan har Pär Nuder sagt såhär
http://di.se/Nyheter/?O=Index&page=%2fAvdelningar%2fTelegramShow.aspx%3fnopopup%3d1%26dreTN%3d252690

Jag citerar Pär Nuder från den artikeln:
"Att få fler personer med utländsk bakgrund i arbete är "helt avgörande" för att säkra den svenska välfärden, anser finansminister Pär Nuder."

Eftersom det inte kommer att inträffa så (förvärvsfrekvensen hos utomeuropeiska invandrare i Malmö är 15% ungefär) är det alltså kört med den svenska välfärden. Utöver det så planeras en sänkning av kvaliten på utbildningen i Sverige för att anpassa utbildningarna till folk som inte kan språket.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=460954&previousRenderType=6
och en kortare (samma länk som ovan)
http://www.dn.se/
DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=
460954&previousRenderType=6

Om inte teknikintensiva branscher flyr fältet så är det något fel i deras planering.

" - de flesta verkar överens om att det kommer behövas en ny stor våg igen."

För att klara pensionerna va? Tror du på allvar att folk med utbildning som är beredda att jobba och inte leva på bidrag söker sig till ett land med världens högsta skatter? Jag tror mer på att man får hoppas att det finns tillräckligt med skattebetalande pensionärer som kan betala den enorma arbetslösheten bland invandrare. En arbetslöshet som inte beror på rasistiska arbetsgivare.

15 november, 2005 01:05  
Blogger z999 sa...

Krohnman:
(delade upp mitt svar till dig)
"Skillnaden mellan Sverigedemokraterna & andra partier i sammanhanget är att partiet, sin ringa ålder till trots, fortfarande dras med en och annan riktigt suspekt filur."

Exakt det där som får mig att undra lite hur självutnämnda antirasister egentligen tänker. Till skillnad från andra partier? Att Ohly kallade sig kommunist fram till för bara några veckor sedan är helt ok för dig alltså? Betyder det att du anser att kommunism och kommunistiska massmord på oliktänkande är ganska ok?

"Och att partiet härstämmar ur raka led ur rasistiska rörelser såsom BSS - Bevara Sverige Svensk."

Nu stod ju inte BSS för någon rasism om man använder nationalencyclopedins definition eller föreningen Sverige mot rasisms definition. Inte vad jag hann uppfatta av dom i alla fall. Min uppfattning om dom färgas av att jag skulle vilja ha bevarat den svenska inriktningen Sverige hade i början på 80-talet.

"Det är inte så konstigt att rasism floreras i ett parti där flera av ledande personer har tillhört andra klassiska mörkerrörelser (även om det börjar bli bättre)."

Jag vet att det har förekommit nazister inom SD, men idag så är SD det emst hatade partiet av nazister i Sverige. Expo borde ha nämnt något om det?

"Hårklyverier som att SD inte är för ett rasbiologiskt institut i Uppsala (läs: ordboksdefinitioner) & därmed inte kan vara rasister får falla under kategorin haveristiskt trams. Det är bara att spana på flygblad, kampanjer, uttalanden och annat som partiet gjort genom sin moderna historia."

Du kunde inte ge något exempel möjligtvis eller är det väldigt knökigt att rota fram?

15 november, 2005 02:30  
Blogger Krohnman sa...

Vad det gäller kostnaden för invandringen hänvisar jag till en replik i samma tidning som du finner här. Den siffran du hänvisar till är - helt uppenbart - orimligt hög.

Det blir lite meningslöst att föra diskussionen vidare om du vill att jag ska börja med att citera allt ur t.ex. "Extremhögern" (Larsson/Lodenius) för att beskriva BSS mysiga historia.

Jag föreslår att om du vill ha exempel på Sverigedemokratiska förehavanden att du surfar in på Expo.se, sök på Sverigedemokraterna -> klicka dig fram till 'Researchpaket Sverigedemokraterna' och börja läsa.

Bland annat kan man hitta notiser om när paritets folkvalda företrädare i Örebro ägnar sig åt att ringa upp Sveriges Radio för att skrikandes uppmana som "att sluta spela den där jävla blånegern".

Inte för att Ohly har något med rasism under Sverigedemokratisk flagg att göra, men för att lugna dig en smula kan jag meddela att jag har jag bloggat om det här och här.

15 november, 2005 12:35  
Blogger z999 sa...

Krohnman:
" Vad det gäller kostnaden för invandringen hänvisar jag till en replik i samma tidning som du finner här. Den siffran du hänvisar till är - helt uppenbart - orimligt hög."

Den siffran som du hänvisar till bygger på att invandrarna enbart betalar invandringens kostnader och inte betalar en enda krona till övriga infrastrukturen i samhället. Den siffran, 30 miljarder, godtog Daniel Pohl i en mailväxling jag hade med honom och han ansåg att det var en acceptabel kostnad. Nu råkar de där siffrorna ha några år på nacken och kostnaden borde vara högre nu eftersom vi har fler arbetslösa invandrare och dessutom flera andra problem med invandringen som har ökat.

"Det blir lite meningslöst att föra diskussionen vidare om du vill att jag ska börja med att citera allt ur t.ex. "Extremhögern" (Larsson/Lodenius) för att beskriva BSS mysiga historia."

Det var väl inte riktigt så detaljerat jag hade tänkt mig. Jag var inte så engagerad i invandringen på BSS's tid men jag kan tänka mig att majoriteten av de som var medlemmar på den tiden kämpade för en svensk ras eller nåt sånt. Ett BSS som står för att bevara svensk kulturinriktning och behålla oss inom den västerländska kultursfären skulle jag stödja direkt.


"Jag föreslår att om du vill ha exempel på Sverigedemokratiska förehavanden att du surfar in på Expo.se, sök på Sverigedemokraterna -> klicka dig fram till 'Researchpaket Sverigedemokraterna' och börja läsa."

Jag ska kolla igenom. Fast jag misstänker att expo har missat SD's nya giv att slumpmässigt kicka folk för att bevisa en antirasistisk linje.

"Bland annat kan man hitta notiser om när paritets folkvalda företrädare i Örebro ägnar sig åt att ringa upp Sveriges Radio för att skrikandes uppmana som "att sluta spela den där jävla blånegern"."

Ett klart övertramp om man ska företräda SD.

"Inte för att Ohly har något med rasism under Sverigedemokratisk flagg att göra, men för att lugna dig en smula kan jag meddela att jag har jag bloggat om det här och här."

Puh! Tack Krohnman, fick tillbaka tron på mänskligheten igen. Och det var bra skrivet tycker jag.

16 november, 2005 18:40  
Blogger z999 sa...

På tal om uttalanden så kan jag ju citera Tobias Hubinette (är inte han engagerad i expo?)
"Att känna eller t o m tycka att den vita rasen är underlägsen på alla upptänkliga plan är naturligt med tanke på dess historia och nuvarande handlingar. Låt den vita rasens västerland gå under i blod och lidande. Leve det mångkulturella, rasblandade, och klasslösa ekologiska samhället! Leve anarkin! "

Och mer angående expo, deras "reportage" om vad som hände under salemdemonstrationen 2003 ligger helt i klass med hur öststaterna försökte dölja en del negativa fakta. Men skillnaden är att öststaternas tidningar hade monopol på nyheterna på den tiden de var diktaturer.

18 november, 2005 22:46  
Blogger Fredrik Lindholm sa...

Näh, den galgfågeln har tydligen aldrig varit engagerad i eXpo.

Nästa fråga är: Har eXpo skrivit en artikel med udden mot honom? Det yttrandet är ju om något ren rasism. Sahlins fjanterier i Euroturk om hur trist Sverige är borde också få en artikel.

19 november, 2005 13:43  
Anonymous Anonym sa...

Läste lite av det första inlägget (av Johanna) och har inte läst de andra (så jag vet inte om detta är kommenterat), men jag ville ändå påpeka att det som står i bibeln (NT) om att utöva homosexualitet (obs! inte att vara homosexuell) och som brukar diskuteras är främst (enligt vad jag hört) 1 Kor 9-11;
"Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män,

inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare — ingen sådan får ärva Guds rike.

Så har somliga av er levt, men ni har låtit tvätta er rena, ni har helgats och gjorts rättfärdiga genom herren Jesu Kristi namn och genom vår Guds ande."

Citatet är urklipp ur bibeln.se (Bibel 2000).

26 februari, 2006 22:33  

Skicka en kommentar

<< Home