Creeper

lördag, september 23, 2006

Sverigedemokraterna och främlingsfientligheten

För den som av någon oförklarlig anledning missat att sverigedemokraterna är ett rasistiskt främlingsfientligt parti som inte respekterar de mänskliga rättigheterna, så föreslår jag läsning av de 33 punkter partiet vill genomföra idag. Expressen i samarbete med tidningen Expo står för granskningen.

De flesta punkterna handlar om hur man vill stänga ner gränserna (punkt: 1, 2, 3, 17, 22, 23 och 24), avskaffa rättssäkerheten för människor som kommer hit (punkt: 7, 8, 9, 11, 16, 17, 18, 19 och 20), och kränka människors personliga integritet på ett antal olika sätt (punkt: 4, 5 och 6).

Utöver allt detta, så vill sverigedemokraterna att:

- Man som invandrare inte ska få gifta sig förän man fyllt 24 (punkt 12)
- Inte tillåta svenskundervisning förän man fått uppehållstillstånd (punkt 13) - samtidigt som alla myndighetspapper och andra handlingar utom "den primära informationen till asylsökande" bara ska finnas just på svenska (punkt 32).
- Inskränka fundamentalt i religionsfriheten (punkt 25&26)
- Inskränka fundamentalt i yttrandefriheten (punkt 21)

och detta är ett parti som nästan fick tre procent i valet.

8 Kommentarer:

Blogger Helena Duroj sa...

jodå, du har bara alltför rätt. för kommentar om liberalism, se även min blogg...

23 september, 2006 20:24  
Blogger Anders Hällzon sa...

Nu har det åtminstone kommit ut vad de vill. Kan vi få inbilla oss att folk kommer ihåg det om fyra år?

23 september, 2006 22:27  
Anonymous Anonym sa...

Har det nu kommit ut precis vad Sverigedemokraterna vill nu när Expressen som alltid avskytt Sverigdemokraterna granskat dem. Hur dum får man vara egentligen? När ska ni sluta tro på allt ni ser på tv och läser i tidningar och börja leva i verkligheten istället. Väx upp, se verkligheten. Om ni bara har hjärndött att säga så tig istället!

25 september, 2006 01:22  
Anonymous SixDays sa...

Likväl som de är en bunt galna rasister så har de ett fåtal vettiga tankar så som punkt
3) "Asylsökan skall göras vid gränsen." Ja det bör ju blir mer effektivt och således borde det även bli billigare.

4) "Fullgod presentation av identitet" Varför ska vi släppa in nån vi inte vet vem det är? Om man läser lite rapporter och uttalanden från folk som säger sig veta, så framkommer det att Sverige är nästan lika bra som Tyskland om man vill bygga upp en terrorverksamhet troligen för att vi (inte jag, jag var fan inte född då) har nåt slags skuldpaket från "vår" feghet under WWII när vi lät tyskarna passera igenom, motståndslöst. Detta måste upphöra. Två fel är inte ett rätt.

6) "Obligatoriska tester gällande hiv [...] tuberkulos..." Bra. Testa ALLA. Det är folkhälsan vi snackar om inget annat.

14) "Ingen valfri bosättning för asylsökanden." Nu tror jag att jag och SD har väldigt skilda åsikter om vad som menas med den här punkten. Jag anser att invandrare INTE skall få flytta till storstäder av den enkla anledningen att de är överfulla samt att det leder till segregation då de hamnar i miljonprojekten. För att motverka det bör man placera ut folk där de kan få stöd i mindre/mellanstora städer, där de snabbt kan komma in i leken istället för att tryckas ned och känna att de inte är välkomna. Sen är det ju bara att flytta vart man vill när man har permanent uppehållstillstånd. Men staten ska INTE ge asylsökande förtur till områden som är överbefolkade. Det är inte logiskt.

19) "Utvisning av utländska medborgare vid upprepad brottslighet." Visst. Förutsatt att de inte riskerar dödsstraff och tortyr. Sen tycker jag att har man gjort nåt jävligt illa så ska man arbeta av det. Man ska inte bara skickas "hem". Sen måste man ta ställning till vad det är för brott det gäller. 8x snatteri känns jävligt fånigt.

20) "Upphävande av uppehållstillstånd då det visat sig att "flyktingen" kunnat besöka det land varifrån han/hon flytt." Om en person bevisat att man inte blir ihjälslagen om man åker till landet X och även åkt dit frivilligt, då är man inte en flykting, iom att man har ljugit har man förverkat sin rätt till respekt.

26) "Inga fler moskéer på svensk mark." Ett totalt förbud mot att bygga nya kyrkor inne i storstäder (de tar en sån jävla plats) samt att man ska riva alla kyrkor byggda efter 1900 kallt om de finnes stå där bostäder kan byggas låter bättre.

28) "Ingen reguljär undervisning på arabiska eller andra invandrarspråk i skolan." Fattar inte vad de har emot arabiska? måste vara ett för svårt språk för dem, men jag kan hålla med om att det inte finns nån poäng med att ha undervisning i nåt annat basspråk än Svenska. Om man sedan på frivillig basis vill ha kurser i språket x så visst, bara jag slipper betala för det med mina skattepengar.

29) "Förbud att sända barn till koranskolor i hemländerna för att "avsvenskas". Förbud mot att skicka barn till nån form av religiöst läger. Oavsett om det är talibanskola eller frälsningsarmén.

31) " Ingen särbehandling av individer och grupper på grundval av etnicitet." återigen tror jag inte att de vill samma sak som undertecknad. Men min vision är ett samhälle där alla är lika mycket värda. Särbehandling och kvotering kan aldrig vara positiv, och det tror jag även att du skrivit Johanna?

Punkt 7-13, 15-18, 22-25, 27, 30, 32 är mest tragiska.
Punkt 21 är mest komisk. "Repatriering av utlänningar som underordnar svensk lagstiftning och myndighetsbeslut islamska påbud och traditioner" repatriering...vilket jävla ord. Personligen har jag inget emot gud, men hans fanclub oavsett karnivalskläder och fåniga böcker är ofta roten till ondska. Bättre då med en lag som helt förbjuder religiösa påbud oavsett religion och stämplar dem som uppvigling.

Det läskigaste med många av punkterna är dess tvetydighet. Många kan säkert tolka dem som positiva, jag tolkar dem mer som inledande stöveltramp.

25 september, 2006 01:34  
Anonymous SixDays sa...

Uh bummer, på punkt 14, skrev jag invandrare. Menade så klart asylsökande. Trött. Sova. Zzz...

25 september, 2006 01:48  
Blogger Johanna Nylander sa...

SixDays:

Likväl som de är en bunt galna rasister så har de ett fåtal vettiga tankar så som punkt
Fast jag tycker att färre tankar är vettigare än de här.

3) "Asylsökan skall göras vid gränsen." Ja det bör ju blir mer effektivt och således borde det även bli billigare.
En asylansökan kan vara komplicerad och ta tid. Att ha flyktingar stationerade på lägerliknande ställen under tiden är vare sig humant eller särskilt effektivt, och ger heller knappast ett bra mottagande för de som sedan kommer stanna

4) "Fullgod presentation av identitet" Varför ska vi släppa in nån vi inte vet vem det är? Om man läser lite rapporter och uttalanden från folk som säger sig veta, så framkommer det att Sverige är nästan lika bra som Tyskland om man vill bygga upp en terrorverksamhet troligen för att vi (inte jag, jag var fan inte född då) har nåt slags skuldpaket från "vår" feghet under WWII när vi lät tyskarna passera igenom, motståndslöst. Detta måste upphöra. Två fel är inte ett rätt.
Då kommer problemet till de som flyr och inte kan presentera en fullgod identitet eftersom man får har svårt att få ut papper från sitt hemland. Det är inte på många ställen man kan klampa in på passexpeditionen i en diktatur och säga "hej, jag tänkte fly landet, jag vill ha mitt pass och identitetshandlingar tack"

6) "Obligatoriska tester gällande hiv [...] tuberkulos..." Bra. Testa ALLA. Det är folkhälsan vi snackar om inget annat.
Ska vi ha regelbundna test för alla svenskar också? Alla turister? Så fort någon kommer tillbaka efter en utlandsvistelse? Det går att vacinera sig mot TBC, ska det bli obligatoriskt det med? ett TBC-test är dessutom risk för rätt stora biverkningar

14) "Ingen valfri bosättning för asylsökanden." Nu tror jag att jag och SD har väldigt skilda åsikter om vad som menas med den här punkten. Jag anser att invandrare INTE skall få flytta till storstäder av den enkla anledningen att de är överfulla samt att det leder till segregation då de hamnar i miljonprojekten. För att motverka det bör man placera ut folk där de kan få stöd i mindre/mellanstora städer, där de snabbt kan komma in i leken istället för att tryckas ned och känna att de inte är välkomna. Sen är det ju bara att flytta vart man vill när man har permanent uppehållstillstånd. Men staten ska INTE ge asylsökande förtur till områden som är överbefolkade. Det är inte logiskt.
Staten bör inte förse nån med förtur, men om du känner två personer i ett land hade jag varit rätt förbannad om staten hade förbjudit mig att flytta till/eller i närheten av dem om jag velat det.

19) "Utvisning av utländska medborgare vid upprepad brottslighet." Visst. Förutsatt att de inte riskerar dödsstraff och tortyr. Sen tycker jag att har man gjort nåt jävligt illa så ska man arbeta av det. Man ska inte bara skickas "hem". Sen måste man ta ställning till vad det är för brott det gäller. 8x snatteri känns jävligt fånigt.
Där håller jag med, samt vid grova brott. Tror dock inte att SD delar din och min "förutsatt att de inte riskerar dödsstraff och toryr"-del.

20) "Upphävande av uppehållstillstånd då det visat sig att "flyktingen" kunnat besöka det land varifrån han/hon flytt." Om en person bevisat att man inte blir ihjälslagen om man åker till landet X och även åkt dit frivilligt, då är man inte en flykting, iom att man har ljugit har man förverkat sin rätt till respekt.
Här är det skillnad mellan flyktingar och invandrare. De som idag inte har flyktingskäl utan stannar av andra skäl finns det ingen anledning att förhindra rörelsefriheten för. Åker man tillbaka frivilligt och är här pga. flyktingskäl så låter det som att man borde förlora sin flyktingstatus. Sådant kan ju ändras i en tidsperiod också.

26) "Inga fler moskéer på svensk mark." Ett totalt förbud mot att bygga nya kyrkor inne i storstäder (de tar en sån jävla plats) samt att man ska riva alla kyrkor byggda efter 1900 kallt om de finnes stå där bostäder kan byggas låter bättre.
Haha, det där tar jag inte seriöst, och ska jag det så gillar jag det där med religionsfrihet och äganderätt (vill jag bygga en kyrka på min mark ska jag få det!)

28) "Ingen reguljär undervisning på arabiska eller andra invandrarspråk i skolan." Fattar inte vad de har emot arabiska? måste vara ett för svårt språk för dem, men jag kan hålla med om att det inte finns nån poäng med att ha undervisning i nåt annat basspråk än Svenska. Om man sedan på frivillig basis vill ha kurser i språket x så visst, bara jag slipper betala för det med mina skattepengar.
Jag är inte så haj på modersmålsdebatten, men som jag förstått så är det en viktig del att få just modersmålsundervisning för att klara av andra ämnen (ska öka studieresultatet). Oavsett om modersmålet är arabiska eller finska. För övrigt läser man ju tyska, franska och spanska rätt flitigt i skolan idag.

29) "Förbud att sända barn till koranskolor i hemländerna för att "avsvenskas". Förbud mot att skicka barn till nån form av religiöst läger. Oavsett om det är talibanskola eller frälsningsarmén.
Nu är jag ju för religiösa friskolor, men i sverige har vi ju skolplikt, vilket borde innebära att skolorna sd menar inte skulle innefattas av den. Vart familjer firar semester, eller vilka läger barn åker på loven till, tycker jag inte heller att staten ska lägga sig i. Så länge ingen faller illa, men det gäller ju allt.

31) " Ingen särbehandling av individer och grupper på grundval av etnicitet." återigen tror jag inte att de vill samma sak som undertecknad. Men min vision är ett samhälle där alla är lika mycket värda. Särbehandling och kvotering kan aldrig vara positiv, och det tror jag även att du skrivit Johanna?
Helt rätt.

I övrigt så håller jag med, och hoppas på att det granskas mer om deras egentliga åsikter inför nästa val. De är läskiga.

25 september, 2006 02:02  
Anonymous Gubbdjäveln sa...

Har läst dom beryktade 33 punkterna och tycker att det ser väldigt förnuftigt ut. Det var på tiden att någon tar tag i dom här problemen på ett seriöst sätt.
Vad är för resten din uppfattning om demokrati? Är det att "mångfalden är bra, så länge åsikterna stämmer överens med mina???"

25 september, 2006 08:14  
Anonymous SixDays sa...

@Johanna
Inser att jag inte definierade vad jag menade tillräckligt väl. Snabbciterar lite istället för att skriva ut allt:
3) Jag menade att man skulle initiera asylsökan så tidigt som möjligt. Inte att man skulle bygga upp några (koncentrations)läger, utan mer att göra allt effektivare. Ju snabbare man startar en process ju snabbare kan man komma till ett beslut.

4) Självklart måste man göra undantag. Men jag, som har en bakgrund inom IT säkerhet och fysisk säkerhet/bevakning är lite kinkig med att släppa in kroggäster utan leg samt att köra mjukvara som jag inte uttryckligen inte begärt, "This is some really cooool software" ah just det. Samma principer kan och bör man applicera på asylsökande. Jag förstår att det kan vara i princip omöjligt att kunna identifieras om man helt saknar papper och ens by i landet X är utraderad eller liknande. Då ska man beviljas inträde, men först efter rigorösa säkerhetskontroller. Ingen skall lämnas ute i kylan, men ingen ska heller komma in under falska premisser.

6) När det gäller HIV: Varför inte. Som jag skrev testa ALLA. När det gäller TBC etc så har jag ingen erfarenhet/kunskap om det så jag kan inte uttala mig och jag hinner inte läsa på om det.

14) Visst. Men då kan du ju flytta in hos dem om du verkligen vill bo där. Inget är absolut. Men det går inte att förneka att vi har ett segregationsproblem i storstäderna som vida överstiger de problem som finns i mindre städer.

19) Jag har aldrig trott att SD delar nåt med mig ^^

20) Självklart. Menade mer "under rådande omständigheter".

26) Jag är seriös. De flesta kyrkor som är yngre än 100+ år är för jävla tråkiga och fula och de tar en massa plats. Om folk ska få ha kristna kyrkor vill jag även ha kyrkor där jag kan be till asarna eller till satan om det så faller mig in, med djuroffer och allt vad det innebär. Men jag tror bestämt att folk skulle ha nåt att säga om det. Iom att abrahamiter är en bunt skenheliga får när det gäller nån annan religion. Då är det helt plötsligt inte ok att tycka/tro vad man vill.

28) Har jag svårt att tro. Det är skillnad på en lärare som talar 2 språk och som kan hjälpa folk att komma in i svenskan. Men skattebetalarna ska inte behöva betala för att en liten minoritet ska sitta och pladdra bort skattemiljoner för "hemspråk". Jag tror verkligen inte att det bidrar ett jävla skit till integrationen heller. Snarare tvärtom. Om man inte tvingas byta till det nativa-språket så kommer de flesta heller inte att göra det. Personligen tycker jag varken eller om blattsvenska. Beroende på vem som talar det så låter det antingen ok, eller patetiskt. Sen ogillar jag verkligen termen "Hemspråk". Låter som "Välkommen hit. Här lär ni er det språk era föräldrar talar och som ni oxo ska tala. För sverige är INTE erat hem. Tro för fan inget annat. Ni kommer alltid att vara 2a klassens medborgare eller så åker ni HEM". Det är vad det säger mig iallafall. Oavsett om jag lär mig finska idag och flyttar till finland för att min morsa kom därifrån så är Sverige mitt hem. Det är bara dumt med hemspråk.
Om det inte finns så kan heller inte föräldrar tvinga barnen att lära sig ett språk de kanske inte är intresserade av att lära sig.


29) Ja men du är inte jag. Jag ha satanistiska friskolor där man får lära sig att bränna kyrkor, bada i fårblod och kopulera för att åkalla anti-krist. Sen är det så att folk far illa. Religion är något som oftast tvingas på folk. Särskilt när det gäller abrahamitiska religioner där man ska banka in "vett" i folk till vilket pris som helst. "Det finns bara en gud, och min är den rätta". Religion kan vara ok om den är friviliig. Problemet är att det inte finns nåt skydd för barn som skickas till fundamentalistiska skolor/träningsläger. Barn måste ha rätt att säga nej och det måste finnas klart och tydligt i lagen. Även om det är något som av naturliga skäl knappast kommer att appliceras särskilt mycket måste det finnas så att ett barn t.ex. kan gå till kuratorn på sin skola eller säga till sin lärare att de inte vill åka iväg på nåt religiöst bootcamp och då ska man kunna stoppa det. Jag är öppen för det mesta. (tänkte skriva liberal, men det ordet är förstört) Men det finns gränser när folk behöver skydd av lag eller skyddas från sig själva. Samma gäller barn.

Jo de är läskiga som fan. Jag hoppas att deras väljare mest är folk som missnöjesröstat och att de tappar dem i nästa val. Det gör mig fett sur att de får 45 mille medan PP inte får ett skit. PP borde rent procentuellt fått 8 mille, men nu blir det inget. Hatar det här "demokratiska" skitsystemet.

25 september, 2006 14:18  

Skicka en kommentar

<< Home