Creeper

tisdag, augusti 01, 2006

Johanna dementerar: Jag har ingenting med Unika partiet att göra

I går ringde telefonen och jag fick mitt mest bisarra telefonsamtal på mycket länge. Det var Aftonbladet som ringde och samtalet löd ungefär så här:

AB: "Känner du till Unika Partiet?"
Jag: "Ja, jag har läst lite löst om det. Hur så?"
AB: "Ja, för du känner Linda Rosing va?"
Jag: "Jag har träffat henne en gång"
AB: "Känner du Cecilia Beckroth då?"
Jag: "Det är hon som hoppade av piratpartiet va? Nej, jag vet inte vem det är"
AB: "Men har du någonting att göra med unika partiet?"
Jag: "Nej det har jag inte"
AB: "Men Linda säger ju att hon har politiskt insatta personer bakom sig i det här projektet. Är inte du en av dem?
Jag: "Nej det är jag inte"
AB: "Så du är inte en av de två politiskt erfarna personerna hon har bakom sig då?"
Jag: "Nej det är jag inte"
AB: "Och du har inte pratat med Linda någonting om Unika partiet"
Jag: "Nej det har jag inte"
AB: "Okej, tack för mig då"

Om nu aftonbladet får för sig att koppla ihop mig med Unika partiet, så får jag allt göra en dementi och berätta för samtliga att jag inte har någonting med Unika partiet att göra. Det verkar istället vara de här som är namnen bakom. I morgon är det presskonferens. Media lär vara där.

Uppdatering:
Svt:s nätkoll tar upp min dementi här.

13 Kommentarer:

Anonymous Mattias Lönnqvist sa...

Så nu ör du officiellt kändis; när får vi se dig i Robinsson VIP och liknande kvalitetsprogram? ;)

På en mer seriös tangent så säger det väl ganska mycket om vilken typ av journalistik som Aftonbladet (och all kvällspress, med Expressen som det mest flagranta exemplet) bedriver.

Jag är mest nyfiken på om Linda Rosing på allvar tror att hon ska komma in i riksdagen. Visserligen har det kommit förvånande valresultat förut (junilistan) men vore jag bookmaker skulle jag lätt våga sätta oddset 100:1 för att de ska väljas in i riksdagen.

01 augusti, 2006 16:49  
Blogger Jonas sa...

Oj! Ja journalister är inte riktigt kloka ibland.

01 augusti, 2006 18:38  
Blogger Politiski sa...

Men till mig sa ju du att det var du som låg bakom.. Nu fattar jag ingenting

*väntar vid telefonen* ;)

01 augusti, 2006 19:57  
Anonymous Blogge Bloggelito sa...

Hon verkar smartare än bimbolooken medger. Syftet är inte att komma in, utan att synas, att skapa debatt, att dra till sig uppmärksamhet och pengar.

Synd bara att hon snor big brother-proletariatets röster från piratpartiet. Vissa tar tillfället i akt att så splittring bland missnöjespartierna.

01 augusti, 2006 21:17  
Blogger Tobias Struck sa...

Vilket tjat det är om "bimbos" intelligens. Vem ifrågasätter att en vältränad kille kan vara teoretisk fysiker? Varför skall det vara en sådan svår ekvation att en intelligent kvinna kan vilja leva upp till blonda skönhetsideal?

Jag tycker att Linda Rosing har varit jobbig med sitt gnäll över rollen som hon har tagit. Det verkar som hon vill att alla skall veta att hon vantrivs med att vara sexobjekt. Ändå fortsätter hon.

Personligen dömer jag ingen som vill tjäna pengar, så länge det görs fair. Och det är väl fair att visa upp sig?

Innan hon förändrar världen, skulle hon dock kunna reda upp i sin ambivalens. Men visst, hon kanske behöver resan. Frågan är bara vilka lagförslag som kommer ur en sådan resa. Jag önskar henne lycka till. Hon vill i alla fall något, det märks.

02 augusti, 2006 04:45  
Blogger Johan sa...

Unika partiet lär knappast komma in :)

02 augusti, 2006 09:02  
Blogger Ali Esbati sa...

Jaha, är det Ingerö då?

02 augusti, 2006 09:45  
Anonymous Peder sa...

Jag läste att man måste ha anmält partiet redan i februari för att få ställa upp, så hur kan det hela uppmärksammas först nu?

02 augusti, 2006 10:12  
Anonymous Mattias Lönnqvist sa...

Peder,

tiderna för valmyndigheten handlar om vilket skydd man vill ha.

För att skydda partinamnet så ska registringen ha inkommit senast den sista februari.

I det här fallet så innebär det att även andra partier kan använda sig av beteckningen "Unika partiet" men man måste inte registrera en partibeteckning för att ställa upp i val.

Ett parti med ett registrerat namn kan dessutom anmäla kandidater. Detta skulle ha gjorts senast den 24:e april.

Ett parti som anmäler kandidater skyddar sig mot att andra namn skrivs till på listan.

Som ett exempel: Folkpartiet har anmält kandidater i alla riksdagsvalkretsar. Om någon skriver till "Linda Rosing" på en av våra valsedlar så räknas det som en röst på folkpartiets lista, dvs samma effekt som en valsedel utan kryss.

Unika partiet har å andra sidan inte anmält namn. Ett annat parti (eller en kandidat) kan då försöka få igenom andra namn. Om tillräckligt många skriver "Bert Karlsson" som namn så skulle han kunna bli invald för "Unika partiet" istället för någon av de kandidater som partiet självt vill ha.

(Allt under förutsättning att Unika Partiet samlar minst 4% vilket jag i ärlighetens namn inte tror att de gör)

02 augusti, 2006 12:01  
Anonymous Anonym sa...

Onekligen vore det roligt om det fanns ett flertal partier som ställde upp med namnet Unika partiet.

02 augusti, 2006 22:23  
Blogger Magnus Persson sa...

Du är inte ensam Johanna. Sofia Karlsson har blivit beskylld för att sitta i styrelsen för Feministiskt Initiativ, eftersom hon hette Sofia K, hade ungefär förväntad ålder och kallade sig feminist. Nu finns (fanns? har ingen koll på dem) det visserligen en Sofia Karlsson i FI. Med den lilla skillnaden att den Sofia som är FI-are inte är drivande vad gäller feministiska tankegångar i CUF och Centerpartiet...

02 augusti, 2006 22:30  
Anonymous Peder sa...

Mattias Lönnqvist: Tack, då förstår jag bättre.

03 augusti, 2006 10:18  
Anonymous Anonym sa...

Någonting är väldigt skumt med Unika Pariet:

http://www.flashback.info/showpost.php?p=4730204&postcount=272

06 augusti, 2006 00:05  

Skicka en kommentar

<< Home