Creeper

söndag, augusti 27, 2006

Ännu ett bakslag för skivindustrin

Nu kommer en färsk undersökning som återigen bekräftar att man inte kan skylla skivbolagens minskande intäkter på fildelning. Istället är det dvd-skivan som är boven, och det verkar som att kunderna omprioriterat, och hellre köpt dvd-filmer än musik på cd.

Ytterligare något som musik och skivindustrin borde ta åt sig alltså. Det går aldrig att jämföra piratdelen av fildelning med en köpt vara, det som är tillräckligt bra betalar folk för, oavsett hur mycket de fildelar i övrigt. Det handlar om marknadsanpassning, och är något antipiratindustrin verkar veta mycket lite om...

5 Kommentarer:

Blogger isecore sa...

Nu vill jag se RIAA börja stämma skiten ur MPAA eftersom MPAA uppenbarligen STJÄL deras historiskt berättigade inkomst-källor! Arrgh, dessa hemska filmbolag som STJÄL inkomster från de stackars musikerna. Fy skäms!

(och för er som saknar sinne för humor så är jag bara ironisk)

27 augusti, 2006 14:03  
Blogger A.R.Yngve sa...

Det kan delvis bero på oss som gillar filmmusik: vi brukade köpa filmens "soundtrack" på LP och CD.

Men nu när man kan få originalmusiken med DVD-kvalitet, minskar motiveringen att också köpa CDn...
:)

27 augusti, 2006 14:36  
Blogger rasmus sa...

Ligger säkert mycket i den förklaringen. Precis som eventuella bortfall i dvd-försäljningen precis lika gärna kan bero på konkurrens från spelbranschen som på piratkonkurrens.

Hur som helst, om jag får vara lite petig vill jag ifrågasätta rubrikens utpekande av "musikindustrin". Bakslaget är ju för skivindustrin, som bara är en del av musikindustrin. Andra delar av industrin (musikers egna liveverksamhet, bokningsbolag, festivaler etc) råder det ingen nöd på.
Siffrorna bekräftar tvärtom att den levande musiken har övertagit ekonomiska andelar från den inspelade.
Huruvida det är dåligt eller bra vore en relevant diskussion; för mig är det självklart bra.

27 augusti, 2006 18:07  
Blogger Johanna Nylander sa...

Rasmus, du har givetvis rätt. Ändrar min rubrik från musikindustrin till skivindustrin. Jag är väl inte direkt konsekvent logisk i mina rubriksättningar när jag skriver blogginlägg fem i åtta tidigt på morgonen dagen efter...

27 augusti, 2006 19:28  
Blogger Mikael M sa...

Ett bakslag är också att jag slutade "köpa ut" på 1980talet. Varför? Att jag skulle laddat ned med en Windows 87:a? Nej, frågan är snarare den, när f-n skall man hinna lyssna på alltihopa. Förr var det också mera skrymmande. Otaliga läskbackar med LP-skivor upp tiil fjärde våningen utan hiss, sådan flyttningar finns det fortfarande en del medborgare mitt ibland oss som upplevt.

27 augusti, 2006 19:48  

Skicka en kommentar

<< Home