Creeper

måndag, juli 24, 2006

Marstrandstal och Skövdeåterkomst

Att vara borta från bloggandet i två hela dagar (okej, nästan tre) gör uppenbarligen att folk reagerar. Den utlovande Marstrandstaletkommentaren kommer här, och jag är vid liv. Istället har jag haft underbara dagar med ett liv IRL, och är tillbaka i Skövde efter en tripp längs nästan halva svenska västkusten, och trevligt besök på hemmaplan. Studentlivet börjar komma tillbaka, med fler och fler hemvändande studenter, och grillplatsen fylls upp med folk kvällstid.

Leijonborgs Marstrandstal har säkerligen redan blivit sönderanalyserat av etablerad media. DN skriver att "FP vill tvinga unga brottslingar till eftervård", när det handlar om att ta itu med ungdomsbrottsligheten. Jag skulle säga att det intressanta i talet var delen som handlade om psykvården, ungas hälsa, och samhällets oförmåga att ta hand om killar och tjejer som skär sig. Barns utsatthet från föräldrar som inte kan ta hand om dem, var en annan sak som togs upp, och något som lätt glöms bort på grund av kärnfamiljsfördomen.

Höjdpunkten i Marstrand var dock inte Leijonborg, utan Åsa Fång som sjöng Edit Piaf (som för övrigt var artisten som sjunger på min senaste inköpta analoga CD-skiva) alldeles otroligt. Bra smak av Folkpartiet.

4 Kommentarer:

Blogger Maria Byström sa...

Just frågor kring ungas psykiska ohälsa är en av mina hjärtefrågor och jag tycker det var kanon att han/fp trycker på dessa frågor.

Bra att du tog upp det här.

25 juli, 2006 11:44  
Blogger Redaktör Slätt sa...

Men hur ser LUF:are på hans/partiets förslag på att tvångsvårdade kids som inte följer sin plan ska hotas med nytt straff? Likabehandlingsprincipen? Varför skäller ni inte?

25 juli, 2006 15:30  
Blogger Johanna Nylander sa...

Maria, jo det finns alldeles för lite av det i svensk politik.

Slätt, Det är ofta jag undrar varför vi inte skäller...

25 juli, 2006 16:07  
Anonymous Kalle sa...

Kan bara inte låta bli att fråga var man får tag på analoga CD-skivor? Och vad man sedan spelar upp dem i? ;-)

27 juli, 2006 22:35  

Skicka en kommentar

<< Home