Creeper

onsdag, juli 19, 2006

Ryktesspridningar och ungdomsförbundskultur

Om man ibland tycker att världen är liten, så är den politiska delen av den ännu mindre, och är man också medlem i ett ungdomsförbund, så krymper avstånden till minimalistiska. Djungeltrumman används flitigt, och senast för ett par dagar sedan blev jag uppringd av en vän som ville varna mig för rykterna som gick.

Under Almedalsveckan så märktes det ännu tydligare. Jag fick reda på av en tills dess helt obekant person att jag i hemlighet planerar att ta över liberala ungdomsförbundet, bli ordförande och kuppa bort ett par andra obekvämheter. Telefonsamtalet med vännen berättade om en helt annan hög position som jag tydligen aspirerade på, tänk bara om jag hade vetat det själv?

Rykten som låg närmare sanningen damp under samma vecka ner för kommentar i min mailbox, från en för mig obekant riksdagskandidat från annat parti. Inte lika mycket blodigt allvar, men med samma snabba djungeltrumma.

Jag tror inte att mitt ungdomsförbund är det enda där rykten sprids fort. Joel Malmqvist, som kallar mig för luf-pamp(!) skriver om ryktet om mitt förmodade fmsf-medlemskap, och han kan gärna få skriva på (det går rykten om malmqvist också, dock inte lika ihopkopplande med fmsf), det som är oroande är när rykterna blir en del av verkligheten, när kompisband blir viktigare än kompetens, och när det är viktigare med vem man är vän med och vem man säger vad till, än vilka budskap man vill föra fram.

Politik skall handla om åsiker, ideér och handling, inte om person och kompisskap. Skitsnack och ryggdunkande är gammalt och förlegat, och ofta starkt förknippade med ett styrande patriarkat.

9 Kommentarer:

Blogger Joel Malmqvist sa...

"...det som är oroande är när rykterna blir en del av verkligheten..."

Jag vet inte riktigt hur man ska tolka det inlägget, Johanna. Är det någon sorts ursäkt för ryktesspridningen om Lars Danielsson? Där blev ju verkligen din och Ingerös ryktesspridning "en del av verkligheten".

Hur ligger det förresten till med FMSF-medlemskapet? Du säger ju inte hur det ligger till med den skaen i inlägget. Man kanske kan tillägga att otrohet är starkt tabubelagt i vår kultur, medan medlemskap i FMSF, trots allt, inte är det.

Du sitter ju i ledningen för ett av Luf:s tyngsta distrikt, så Luf-pamp funkar ganska bra tycker jag.

19 juli, 2006 21:40  
Anonymous picke79@hotmail.com sa...

"Politik skall handla om åsiker, ideér och handling, inte om person och kompisskap. Skitsnack och ryggdunkande är gammalt och förlegat, och ofta starkt förknippade med ett styrande patriarkat."


Detta var något av det finaste som skrivits i en blogg sen falun brann...... /P

20 juli, 2006 03:10  
Blogger Elizabeth sa...

Det er jo fantastisk at det er mulig å finne opp slike rykter... Har hørt noen slike rundt folk i ungdomsorganisasjoner her i Norge, men ingen på samme nivå som den du viser til her... Heldigvis... Men blir ikke overrasket dersom slike faktisk finnes....

Elizabeth
- snart sommerleir- så Gøteborg:D

20 juli, 2006 14:43  
Anonymous Anonym sa...

Newsflash: sossar smutskastar motståndare, kastar skit på dem och hoppas att så mycket som möjligt ska fastna! Tidigare via anonyma mail från sveavägen men numera via trogna bloggare. News at eleven!


Tillbaka till hundkojan nu Joel tills husbonden kallar igen. Alla vet att det var kvällstidningsjournalister som började sprida ryktet om Danielsson och att "alla" visste det i mediasfären. Sedan att godsherrens parti lyckades, med hjälp av unga, nyttiga idioter inom pressen vända bort diskussionen från "Var höll Danielsson hus? Varför ljuger han? Vad döljer han?" till "Elaka bloggare!" var inte oväntat. En halv miljard bara från LO räcker långt.

20 juli, 2006 14:56  
Blogger Johanna Nylander sa...

Joel: Jag bad om ursäkt för rykterna redan när Eduards dementerade dem. I övrigt så förstorade Ulvskog upp dem på ett sätt som var totalt överdimensionerat, och aftonbladet-artikeln jag hänvisade till var värre. Dessutom skulle jag kalla den historien rätt överspelad nu.

Ang. fmsf-medlemskapet så måste jag ta reda på mer. Det är inte något "numera" utan har varit det sen någon gång i höstas, dock så dimper inte svensk linje ner i brevlådan, så om jag formellt tekniskt är medlem är jag osäker på. Någon mer organisation du undrar om jag är medlem i? när vi ändå håller på?

Pamp är för mig nån med betydligt mer makt än mig. Men tycker du det, så visst. Är inte du departementsanställd? Inte det pampigt?

P: Tack!

Elizabeth: Får hoppas att det inte tar sig dit... Välkommen till göteborg snart!

20 juli, 2006 21:56  
Anonymous Lore sa...

Jag vet inte, jag kanske är naiv, men är det något jag förknippar just politiken med så är det ryggdunkande och kompisskap (eller kontakter kanske?). Jag känner på något sätt att det är på den vägen man avancerar inom politiken idag, inte genom ämbetsspecifik kompetens.

Kalla mig gärna cynisk om ni vill.

21 juli, 2006 02:30  
Blogger Johanna Nylander sa...

Lore, jag tycker det är skillnad på kontaktskapande, och på att låta kompisskap gå före kompetens. Sen är väl den kulturen utbredd precis överrallt, vare sig det handlar om arbetslivet eller om politik, och jag tycker trots den stora utbreddheten att det är något man borde minimera så gott det går.

Men det är inte konstigt att politikerföraktet är stort...

21 juli, 2006 21:51  
Blogger Joel Malmqvist sa...

Den där Aftonbladet-artikeln säger inget alls om en otrohetsaffär. Danielsson och Eduards är på samma bild och det står nåt om att Eduards var en vanlig middagsgäst på kvittona från Bryssel. Ingen rimlig människa kunde tolka vad det handlade om. Det var du och Ingerö som gav vidare spridning åt ett rykte som dittills bara förekommit i trängre media- och politikkretsar.

Visst är jag departementsanställd, men knappast pamp. Detta epitet avser ju snarare valda personer och du är ju förtroendevald i Luf och har valts att stå på riksdagslistan för ditt parti.

22 juli, 2006 18:46  
Anonymous Anonym sa...

FMSF som i False Memory Syndrome Foundation? :)

30 juli, 2006 07:07  

Skicka en kommentar

<< Home