Creeper

onsdag, juli 19, 2006

Feministiskt självförsvar och piratbyrån

Just det, ett par saker för den som missat det.

- Luf är numera för feministiskt självförsvar i skolan. Det är Sakines förtjänst, och självförsvaret skall givetsvis gälla alla, och inte bara tjejer som vänstern vill. Mer fokus på relationsbaserat våld är bara klokt och nyttigt.

- Piratbyråns webb är uppe igen. Äntligen!

Uppdatering: För feministiskt självförsvar är faktiskt Folkpartiet också. Fatima skriver om det här.

15 Kommentarer:

Blogger Maria Byström sa...

Självförsvarsträning är helt klart något jag rekommenderar :-)

19 juli, 2006 22:03  
Anonymous Anonym sa...

Självförsvar är väl inte fel; jag har själv tränat jiu-jitsu och kom så långt som till grönt bälte.

Vad jag inte har förstått är skillnaden mellan "självförsvar" och "feministiskt självförsvar".

Jag kan rekommendera vem som helst att träna jiu-jitsu eller något liknande men tyvärr måste jag göra taliban-feministerna besvikna när jag säger att den träning jag själv fick var fullständigt könsneutral.

20 juli, 2006 00:45  
Blogger Emil Eklindh sa...

Feministiskt självförsvar är väl mer att man koncentrerar sig på slag och sparkar mot de mest heliga delarna på män.

Aj säger jag bara. OCh att man skriker NEJ NEJ samtidigt som man slår

Jag är inget stort fan av feministiskt självförsvar. OCh inte ens av självförsvar. Våld leder bara till mer våld.

20 juli, 2006 11:49  
Blogger Politiski sa...

Jag är fascinerad över att förbundsstyrelsen är för det... Idioti.
Våld har inget i skolan att göra oavsett vilka mål det må ha.

Hade inte fredrik malm en "ledare" på luf.se där han var emot detta nyss föresten?

20 juli, 2006 14:39  
Blogger Saga Rosén sa...

Patrik och Emil, mig kan ni vara nöjda med. Jag är feministiskt självförsvars mardröm:)

20 juli, 2006 15:34  
Anonymous Anonym sa...

Att se ngn astaggad brud med överspelat självförtroende instruera en att riva sin angripare i ögonen med sina hemnycklar lär ju vara roligare än fotboll iaf.

Men. Det finns inget substitut för ett bra självförsvar, lär ungdomarna lite brasse-jiujutsu istället. Det är ngt som är kul att träna och extremt andvändbart vid självförsvar. Royce Gracie bevisade det när han sopade mattan med flera mkt större motståndare i början av ultimate fighting championship. Och det är inte allt för ovanligt att kvinnor går ut segrare i matcher mellan män och kvinnor i sporten. Men det här inte en diskussion om vad man ska ha för självförsvar, utan om man ska ha feministiskt självförsvar, jag är skeptisk, verkar som ngt paranoida kvinnor kokat ihop med en krav-magainstruktör. Men det är fortfarande roligare än fotboll.

20 juli, 2006 15:42  
Blogger Emil Eklindh sa...

Saga jag vet. Du och jag är som två ekorrar som delar samma hjärna.
Iallafall i vissa frågor.

20 juli, 2006 20:45  
Blogger Johanna Nylander sa...

Feministiskt självförsvar handlar inte så mycket om våld som det handlar om självförtroende och självbild. Det tar också upp det våld som drabbar flest kvinnor, relationsrelaterat i hemmet. Därför jag tror det behövs. Dock så tror jag inte det finns en enda kille som skulle ta skada av en kurs de heller.

20 juli, 2006 21:40  
Anonymous Anonym sa...

Om det inte handlar så mycket om våld, skulle man alltså kunna stryka våldsbiten och ändå ha kvar det väsentliga? Gör det isf.

20 juli, 2006 21:55  
Anonymous Lore sa...

Tja, jag vet inte ärligt talat. Naturligtvis vill jag att tjejer skall kunna känna sig trygga, men på något sätt känns det som att problemet angrips i fel ände. Jag vet inte riktigt vad man skulle ta sig till, men detta är lite som att kapitulera inför att det drar omkring massa puckon på gator och torg (och i hemmet).

Flickvännen gick någon kurs i feministiskt självförsvar och efter vad jag fått reda på genom att fråga ut henne är det ganska allvarliga saker som lärs ut. Effektiva och bra i rätt situation, men vad händer när de börjar användas i bråk tex? En spark mot sidan av knät kan stoppa ett angrepp, men det kan också göra skolkamraten stelopererad.

21 juli, 2006 02:48  
Anonymous Anonym sa...

Att hemliga livsfarliga tekniker kommer ut vanliga människors slagsmålarsenal behöver vi inte oroas över, de existerar helt enkelt inte.

Istället för självförsvarträning för tjejer borde det kanske vara antivåldsundervisning för pojkar?

21 juli, 2006 03:45  
Blogger Emil Eklindh sa...

Vem bryr sig om vad som lärs ut och inte. Det handlar fortfarande om våld. Skall vi lära ut det i skolorna? Om det är så att vi ska göra då så tycker jag att vi har hamnat snett. Varför inte ha vapenträning i sjunde klass. Lär dig använda en Ak4. Det kan ju faktist bli krig.
Jag är helt för att man skall träna upp folks mentala styrka men jag har väldigt svårt att se hur man gör det med hjälp av sparkar och slag.

21 juli, 2006 10:21  
Anonymous g sa...

jag tycker det verkar helt vansinnigt att vara emot feministiskt självförsvar. hur kan det vara bättre att vara ett hjälplöst offer än att kunna försvara sig? shit. och de studier som gjorts visar att det generellt är mkt bättre att slå tillbaka än att bara gnälla "snälla döda mig inte". många våldsmän är så inställda på att tjejer är harmlösa att det räcker med ett kraftfullt "nej" för att de ska komma av sig.

åtminstone när jag växte upp (är född -83) fick tjejer lära sig att "ignorera det" när vi blev tafsade på, attackerade av killar med ord eller fysiskt våld. typ "han gör det bara för att han gillar dig". när vi borde fått lära oss integritet, att sätta gränser och slå tillbaka när de gränserna inte respekteras.

och i filmer, på tv osv. framställs allt för ofta män som nåt slags monster och kvinnor som offer galet ofta. sällan, sällan får man se exempel på en kvinna som försvarar sig. därför behövs exempel! man måste få öva på realistiska situationer. män som slåss i filmer brukar köra knytnävsrally och det är väl sällan en bra idé för en kvinna att försöka oskadliggöra en attackerande man baserat på överkroppsstyrka enbart. men man måste få exempel och få testa själv. många tjejer har skitsvårt att göra en sån enkel sak som att säga nej och ta bort någons hand som är på fel ställe, av någon slags inpräntad rädsla av att "vara taskig" eller vara "pinsam".

och många män, i synnerhet liberala män, verkar vara fullkomligt blinda för många, många tjejers verklighet. om man inte orkar försöka se bör man istället ta ett steg tillbaka i all blygsamhet istället för att tro att om man inte ser så finns det givetvis inte, oavsett vad tjejer själva säger.

så: mer power to you johanna. självförsvar är en förutsättning för liv, egendom och strävandet efter lycka!

21 juli, 2006 11:47  
Blogger Emil Eklindh sa...

Och om jag verkligen vill överfalla en kvinna. (Gud vet varför) Så skulle jag nog se till att klara av det iallafall.

Man väljer ju offer. Jag går inte ut på stan och försöker våldta någon som är 2 meter lång och väldigt stora muskler. Då tar jag ju hellre någon som är liten.

Man lär fortfarande ut våld. Vilket jag tycker är förkastlig oavsett om det är feministiskt eller inte. Och jag lever i samma värld som ni andra som säger att våld mot kvinnor är vanligt, oavsett i vilken form. Andra retar sig på att det är feministiskt självförsvar andra försöker att försvara det med att man lär ut självförtroende och självbild.
För mig är det fortfarande att man skall lära ut våld i en skola. Jag har inte något emot att man rekomenderar en bra kurs i Judo eller något annat hocus-pocus våld. Men i skolan skall man inte göra det. Inte ens på frivilliga kurser. Allt sånt skall ske utanför skoltid.

21 juli, 2006 17:28  
Blogger Maria Byström sa...

Jag tycker det läggs alldeles för stor vikt när det talas om feministiskt självförsvar på själva våldsbiten/fysiska attacker. Det är ju det minsta man går igenom.

Det som är viktigt är träna upp mentaliteten "jag ÄR VÄRD att försvaras", jag VET var min gräns går och är tydlig med den, JAG bestämmer vem som tillåts peta på mig etc.

22 juli, 2006 20:42  

Skicka en kommentar

<< Home