Creeper

måndag, juli 17, 2006

Semestertorka i myndighetshanteringen

Det är fortfarande sommar och sol, och min lediga tid har till största delen tillbringats utomhus i gräset med eller utan laptop (det finns för många myror i min trädgård) och i hängmattan med telefonen. Det är sommartorka hos nyhetsförmedlarna, och istället kan man läsa om hur man är efter vilken glasssort man tycker om, eller att man ska campa solo.

Patrik skriver om en av våra totalt onödiga myndigheter, och Sakine om att skriva upp sig i donationsregistret, även om man inte vill donera. Själv finns jag där, och bryr mig inte det minsta om vad de gör med mig när jag dör. Jag är ju trots allt död då.

I semestertider kan man i alla fall konstatera att landet Sverige är uselt på krishantering. Har folk semester så fungerar varken myndigheter eller andra instanser. Vare sig krig eller katastrofer tar någon hänsyn till att svenskar vill vara lediga fyra veckor i juli och en vecka kring jul. När ska styrande makt inse det? Uppenbarligen så lär man sig inte av sina misstag i alla fall.

På den politiska fronten så är Nyamko hetast just nu. Förbud mot slöja och obligatoriska gynbesök för högstadietjejer. Slöjförbudet tror jag är omöjligt att pragmatisera, och totalt onödigt och dumt att lagstifta om ett klädesplagg, det är trots allt symboliken bakom som är det farliga, inte tygstycket runt håret.

De föreslagna gynbesöken är desto klokare. Inte bara för att man kan komma åt eventuella könsstympningar, utan för att lite mer närhet till sitt underliv säkerligen inte skulle skada hos högstadietjejer i stort, liksom ett hiv och klamydiatest, om inte annat bara för att ta bort den där allmänt utbredda skräcken för gynekologer som finns idag. Det är dessutom ett välkommet inslag i svenskt politik att faktiskt ha åtgärder till de problemen som finns, istället för att bara snacka utan att föreslå någon lösning.

Sen tycker jag fortfarande att religiösa friskolor är någonting positivt som inte ska förbjudas, utan ha skarpare kontroll istället. Det gäller ju dessutom alla andra skolor också...

16 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Menar du allvar? Jag känner folk som hellre skulle prostituera sig än gå till gynekologen om inte livet stod på spel.

Om det inte är obligatoriskt förlorar det sin poäng, och är det obligatoriskt vore det en av de största frihetskränkningarna staten skulle ägna sig åt. Med en sådan lagstiftning vore det befogat att skjuta skarpt för att freda sig.

18 juli, 2006 01:07  
Blogger isecore sa...

Det där med den svenska fascinationen för ledighet har jag också skrattat åt/retat mig över (båda i stora doser). Det bästa sättet om man med våld vill ta över landet är att t.ex. invadera Sverige på midsommar-afton, eftersom allting är stängt då, och eftersom alla poliser/militärer/Thomas Bodström-wannabes är hemma och grillar.

Jag väntar bara på att Laila Freivalds ska dras ut ur garderoben och i ett upprört ögonblick säga "men vad skulle jag göra? Jag var ju LEDIG!" när någon petar till henne och frågar varför hon dröjde i Tsunamikrisen.

18 juli, 2006 01:19  
Anonymous Anonym sa...

Det är ju en väldigt liberal tanke med obligatoriska besök hos gynekologien som av många uppfattas väldigt kränkande...
Tänk igenom åsikten en gång till!

18 juli, 2006 11:50  
Blogger Johanna Nylander sa...

Fast det handlar ju om att låta en idag utesluten grupp kunna få ett visst mått av frihet. Men, jag gillar inte obligatoriska saker heller, och att erbjuda alla gynundersökningar (utan återrapport till föräldrarna) är nog en bra början. De som inte vill kommer alltid att komma undan det ändå.

18 juli, 2006 12:19  
Anonymous Anonym sa...

Men Johanna. Varför är det värre att tvinga alla unga tjejer att gyn-undersöka sig, än att tvinga alla pojkar att undersöka om pungkulorna har utvecklats och så inte förhuden är för trång?

Den undersökningen måste alla pojkar genomföra under mellanstadiet och jag har aldrig hört någon kämpa för att det itne ska vara tillåtet. Jag tycker att du gör viss skillnad här faktisk.

Varför är det värre med kvinnliga tvångsundersöknningar än med pojkars tvångunderöskningar?

/Erik Nilsson

18 juli, 2006 12:47  
Blogger Johanna Nylander sa...

Erik, jag kan dessvärre erkänna att eftersom att jag inte är pojke, så har jag inte så mycket vidare koll på den undersökningen, och har därför inte reflekterat så mycket över det. Men om den är medicinskt befogad, så varför inte också för flickor? Även om högstadieåldern där troligen är mer passande. Å andra sidan så kanske inte undersökningen som görs på pojkar är medicinskt befogad att vara obligatorisk, och då borde man ifrågasätta den också.

18 juli, 2006 13:33  
Anonymous Anonym sa...

Den undersökning som genomförs på pojkar är av medicinsk karaktär, för att se så vi utvecklas som vi ska.

Men man kan ju faktiskt använda samma argumentation på flickors. Dvs att de oxå borde genomföra undersökningar för att se så de oxå utvecklas som de ska. Då lär man ju dessutom upptäcka de problem som Nyamko lyfter fram. Nyamko använder lite fel argumentation bara.

/Erik Nilsson

18 juli, 2006 14:50  
Blogger pelpet sa...

Jag skulle tro att pojkarnas undersökning är frivillig, och att det är fritt fram att tacka nej om man så önskar.

Jag tycker inte heller att det känns särskilt lockande att föra in bodströmsamhället i underlivet. Visst finns det en god avsikt (som med all övervakning), men det är ändå bland de djupaste kränkningar av någons integritet som man kan tänka sig.

18 juli, 2006 15:37  
Blogger Politiski sa...

Jag blev tamejtusan aldrig erbjuden den undersökningen ens!
Mummel..

18 juli, 2006 15:45  
Blogger Joel Malmqvist sa...

Det är alltså staten som med hot om polishandräckning ska se till att unga kvinnor "får lite mer närhet till sitt underliv". För att lösa unga brudars skräck mot gynekologer finns bara en effektiv medicin: tvång. Att hålla koll på brottslingar tycker Johanna utgör "en marsch mot Bodströmsamhället", men att staten håller koll på ungdomars underliv är en stor frihetsreform.

Min kommentar här.

18 juli, 2006 17:38  
Blogger Johanna Nylander sa...

Tanken från Nyamko är god, men jag har inte påstått att jag vill ha polispådrag för uteblivna besök, utan tycker att det är något man ska erbjuda, inte tvinga till, och erbjuda utan föräldrars delaktighet i det.

19 juli, 2006 00:23  
Blogger Joel Malmqvist sa...

Johanna,

I stycke fyra skriver du att det handlar om "obligatoriska gynbesök". I stycket efter skriver du att "De föreslagna gynbesöken är desto klokare..." Det är i och för sig bra om du backar från den obligatoriska delen.

Naturligtvis erbjuds femtonåringar gynekologiska undersökningar idag. Ungdomsmottagningen, till exempel.

19 juli, 2006 08:00  
Blogger pelpet sa...

Hela visten med Nyamkos förslag är ju att man skall tvinga flickor i riskgrupper till gynundersökningar för att hindra föräldrarna att låta könsstympa dem. Med riskgrupper avses flickor från kulturer där könsstympning är vanligt, t.ex. Somalia. Tar man bort tvånget så försvinner hela nyttan med förslaget, eftersom flickor som är missnöjda med att ha blivit könsstympade kan gå till polisen redan idag.

Nyamko är dock i gott sällskap. Jag har för mig att Ayaan Hishi Ali har framfört samma förslag. Det gör dock inte att det är ett bra förslag.

19 juli, 2006 10:28  
Blogger Johanna Nylander sa...

Joel, fast besöken på ungdomsmottagningen har knappast den utsatta gruppen någon tillgång till, och är mycket svårare att få kontakt med. Om alla regelmässigt skulle erbjudas gynundersökning som en del i den vanliga skolhälsovården hade troligen fler fall upptäckts.

Pelpet: Vare sig flickor eller pojkar skall dock bli tvingade till en sådan undersökning, men det handlar också om att försäkra sig om att det är barnets val att inte undersöka sig, och inte föräldrarnas. Att ha undersökningar utan tvång kan säkerligen vara effektiva om man gör det på rätt sätt, och helt utan att föräldrar kan blanda sig i.

19 juli, 2006 11:54  
Anonymous Sven Svensson sa...

pelpet skriver "Jag skulle tro att pojkarnas undersökning är frivillig, och att det är fritt fram att tacka nej om man så önskar."

Kanske var/är den frivillig. Jag har personligen inget minne av någon frivillighet, utan det var uttalat obligatorasikt. Visserligen gäller mina erfarenheter sånt som hände för drygt 20 år sedan, men jag tycker ditt resonemang är märkligt. Vilken pondus har en mellanstdiepojke att sätta emot lärarkåren och skolsköterskan?

28 juli, 2006 13:48  
Anonymous Anonym sa...

Jaha. Och hur ska man tvinga någon att undersöka sig då? Kommer polisen och hämtar en om man inte vill? Om NÅGON slipper är det ju inte obligatoriskt. Jag menar då ÄR det ju frivilligt! Skulle detta bli obligatoriskt skulle det innebära att alla som vägrar blir med våld undersökta och min åsikt är att det är sexuella övergrepp.
/tonårstjej som hellre dör än visar privata delar

07 november, 2009 12:27  

Skicka en kommentar

<< Home