Creeper

lördag, juli 22, 2006

Ett bortgjort spelmonopol

Svenska spel gör bort sig (jag länkar av princip inte till tidningen som gjorde originalartikeln) och försöker inta marknaden i öst. Önskar man sig spelmonopol över hela Europa måntro? Hela poängen med monopol på spel har varit borta för länge sedan, och särskilt missbruksbotande är det inte. För något år sedan deltog jag i en undersökning om just spelmissbruk (som beställts av svenska spel), som tack för hjälpen fick man välja mellan blomstercheckar och två... -tada- trisslotter. Som att det hade hjälpt mitt missbruk om jag nu hade något.

En vän till mig hävdar att spelmonopolet endast finns till som extraskatt för dumma... Fast de orden får stå för min vän.

Annars så har ju sossarna numera tagit ställning för en avreglerad marknad, genom a-lotterna som är för. Kanske dags att visa det i riksdagen med?

Jag är för övrigt exakt på dagen lika gammal som trisslotten. Vi fyller tjugo i höst :)

---

På väg till Marstrand mellanlandade jag i Lysekil (kanske inte riktigt en genväg, men ändå), ett akut påfyllande av olja, en underbar 120-väg, och regn lagom tills jag ska börja vara ledig. Typiskt. Dessutom anser jag fortfarande att bensinskatten borde sänkas.

8 Kommentarer:

Blogger Mikael M sa...

Du är förmodligen mer vinstgivande än den andre jubilaren - men det beror på förstås, vad som menas med vinst. Tips: Rösta inte på Spelpartiet.

22 juli, 2006 06:39  
Blogger Emil Eklindh sa...

Jag undrar ju så klart om du valde trisslotterna eller blomsterchecken?


Vill du ha trisslotter i födelsedagspresent i höst då eller?

22 juli, 2006 13:02  
Blogger Henrik Hall sa...

Andra åker ifrån Marstrand idag. Fast om det beror på Leijonborg eller det taskiga vädret låter jag vara osagt.

22 juli, 2006 20:05  
Anonymous rune sa...

funderar mest på vad dina argumentationer för sänkt bensinskatt är... Förutom att det gynnar dig personligen då såklart, eftersom du slipper anstränga dig för att hitta alternativa färdmedel eller drivmedel.

22 juli, 2006 20:46  
Anonymous Gunilla sa...

Märkligt att du är mot bensinskatten.. snarare borde den höjas drastiskt, ur ett marknadsekonomiskt perspektiv. Bensinkonsumtionen är ett marknadsmisslyckande. Bensinen orsakar stora externa kostnader vid användande, i form av miljöförstöring, nedsmutsning, etc - skador på andras egendom helt enkelt. Dessa skador är inte beaktade i bensinpriset - priset är alltså för lågt och konsumtionen högre än vad som vore marknadsekonomiskt optimalt. Bensinskatten korrigerar denna överkonsumtion på ett ganska förnämligt sätt - speciellt iom den gröna skatteväxlingen där skatten på arbete sänks. Man höjer skatten på något som är dåligt - miljöförstöring, och sänker den för något som är bra - att folk arbetar. Ganska smart va?

Att borgarna sen är emot denna reform är bara ytterligare ett bevis på att de är ett gäng hycklare.

23 juli, 2006 01:03  
Anonymous Hycklare sa...

Gunilla: borgare gillar inte att det sitter ett gäng politiker och bestämmer att varje liter bensin kostar samhället x kr. Det finns inget sätt att mäta denna omkostnad på.

23 juli, 2006 20:39  
Blogger pelpet sa...

Bensinpriset är högt redan nu, och kommer knappast att sjunka på lång sikt heller. Det behövs ingen drastisk skattehöjning på bensin för att påpeka för folk att de borda köra bränslesnålare eller överväga andra drivmedel.

24 juli, 2006 08:44  
Anonymous Peder sa...

Klart vi skall ha högre skatt på drivmedel, men jag vill även ha flera vägtullar på alla motvägar och ordentligt höga avgifter, samt inte att förglömma minst 100-faldig ökning av bilskatten, det skall kosta att ha bil!
Jag har själv råd med detta och det skulle vara så skönt att slippa kreti och pleti på vägarna som alltid åker i gamla bilar samt alldeles för sakta samt slickar mittlinjen (ibland önskar jag att man hade missiler i fronten på bilen).

Så ja fram för cykel och/eller häst o. vagn åt alla som inte tjänar minst några miljoner i månaden.

/me med viss mått av ironi

24 juli, 2006 11:41  

Skicka en kommentar

<< Home