Creeper

torsdag, maj 11, 2006

Samtyckeskrav i tv4 öresund/halland

Liberalen, feministen, och vår nästa riksdagskvinna Fatima Svanå från Halmstad, pratade idag i tv4:s nyhetsmorgon för Öresund/Halland om den nya sexualbrottslagstiftningen. Som en av få politiker, så vågade hon också dra upp kravet om samtycke vid sex som en nödvändig reform (även om jag inte vill se kontraktsformen) för att få ett vettigt fokus i domstolarna.

Det borde faktiskt vara en självklarhet i dagens sverige att man bara har sex med varandra om de är säkra på att båda parter vill. Allt annat hör till det medeltida feodalsamhället, och andra partiarkat.

5 Kommentarer:

Blogger Alexander sa...

Allvarligt talat så är kontraktsidén inte så dum. Mycket enklar men tar bort lite av spänningen. Bra raggningsknep...

11 maj, 2006 17:57  
Blogger figge sa...

Tror inte det funkar med kontrakt. Hur ska ett sådant utformas? Ska det bara vara ett visst datum? Eller ska man kunna skriva årskontrakt? Detta skulle kunna missbrukas...
..."Men vadå, det står ju att hon vill ha sex med mig den 7e"...

Sen så tycker jag att samtycke vid sex är en självklarhet. Sen handlar nog inte våldtäkter så mycket om sex ur förövarens ögon, utan det är ett typ av maktutövande över kvinnor.

11 maj, 2006 18:28  
Anonymous Nisse sa...

Jag tror inte bekymmret för rätten idag är ifall det finns en lag om samtycke. Utan jag tror bekymmret är och alltid kommer vara att bevisa bristen på samtycke. Ifall två personer befinner sig på samma plats och det sker ett samlag. Hur skall man kunna bevisa att samlaget var ofrivilligt? Det är där problemets kärna ligger.

Naturligtvis kan man förbättra det bemötande som våldtagna flickor möts av inom rättsväsendet. Men fortfarande gäller det ju att bevisa att det faktiskt var en våldtäkt som skedde. Och finns det inga konkreta bevis så kommer det ju alltid vara ord mot ord. Och då spelar faktiskt lagstiftningen mindre roll.

Dessutom vill jag avsluta med följande tankeställare:
Om två personer är jättefulla och det slutar med att de har sex. Ingen minns riktigt vad som har hänt. Men båda två känner att samlaget är inget som någon av dem skulle gett medgivande till. Är det då våldtäkt? Vem är då skyldig? Är det alltid killen som har ansvaret?

11 maj, 2006 19:22  
Blogger Johanna Nylander sa...

Kontraktsidén är helt klart att dra det lite för långt.

Det det handlar om är att båda parter skall vara fullständigt överrens om vad de gör. Isåfall behöver inga missförstånd ske. Det skulle också vara en annan utgångsvinkel i domstolar, eftersom man idag måste bevisa att kvinnan sagt nej, eftersom försvar som "jag trodde hon ville", ka räcka för en friande dom idag.

12 maj, 2006 00:10  
Anonymous Nisse sa...

Som sagt så håller jag med dig om att båda parter skall vara överrens. Jag menar bara att det är frukansvärt svårt för domstolarna att dömma när ord står mot ord. Finns det då inga konkreta bevis så kommer domstolarna även i fortsättning bli tvungna att fria våldtäktsmän. Detta för att faktiskt skydda de som blir oskydligt anklagade.

Jag hoppas att du håller med mig om att alla skall räknas som oskyldiga tills dess att motsatsen bevisats.

12 maj, 2006 18:46  

Skicka en kommentar

<< Home