Creeper

måndag, maj 08, 2006

Snällfällan, folkpartiet och liberalismen

Först tänkte jag faktiskt strunta i gårdagens dokument inifrån om folkpartiet, men kom fram till att det kanske inte var helt fel att kommentera det ändå.

Jag är fortfarande medlem i folkpartiet, men min bas är definitivt ungdomsförbundet, som tycker rätt i (nästan) alla frågor där partiet tycker fel. Luf är emot övervakningen, är tydliga feminister och är för fildelning. Det är liksom lite mera jag. Folkpartiet är trots det, det parti som fortfarande ligger mig närmast, och det är, inte bara för de starka företrädare som finns där (Birgitta mfl.), utan också för att de för en rätt sjysst ekonomisk politik i kombination med att ta parti för invandrare och flyktingar, för hbt-frågor, och är de helt klart tydligaste feministerna inom borgerligheten, samtidigt som de inte tappat fötterna till ett samarbete med de maktgalna sossarna och vänsterflummet.

Gårdagens program handlade istället om strulet kring förra valet, om språkkravet, och om nån sorts taktik om att ta väljare från moderaterna. Det programmet verkade ha glömt bort, var att valet 2002 var moderaternas valstuge-år, när Janne Josefsson gjorde reportage om moderater som stod och snackade skit om invandrare så fort de fick en främlingfientlig fråga. Det om något vore faktiskt en mycket stor andledning för mänskliga moderater att rösta på fp.

Att folkpartiet fortfarande är ett av de få partier som kan kännas trovärdiga när det gäller ett stöd för invandrare och flyktingar glöms också bort i programmet. Fp var för en allmän flyktingamnesti, kräver titt som tätt att mänskliga rättigheter faktiskt efterföljs, och att människor som riskerar dödsstraff faktiskt skall få stanna, även om det handlar om homosexuella iranier. Att samtidigt vilja verka för en fungerande integration, där människor får jobb och lever i samhället, istället för att vara hänvisade till bidragsberoende i miljonprogamsområden, är knappast heller det främlingsfientligt.

Sen har programmet givetvis rätt i att folkpartiet tappat en del av liberalismen, men det skulle jag hävda främst handlar om Björklunds intrång i skolelevers privatliv och mobiltelefonsfundamentalism, eller Johan Pehrssons buggningskrav (som troligen mer sprungar från hans privata vänskap med herr justitieminister) och övervakningsiver.

Där om någonstans handlar det om att gå ifrån liberalismen.

12 Kommentarer:

Blogger figge sa...

Skulle inte bli lika "bra" TV om de tog upp massa bra saker. Alla partier får ta mkt crap i den där serien. Hade vart trevligt om dom kunde göra en serie som visar alla partiers bra sidor istället. Blir lite risk för "Aftonbladet" stuk på serien

08 maj, 2006 21:12  
Blogger Johanna Nylander sa...

haha, men visst är det så, finns garanterat mycket mer skumt om alla partier än vad serien visat bild av... och jag gillar granskningar, men istället för att slå på folks fördomar, så skulle den kunna slå på frågor som gjort att partierna fått ta backning, och omvärdera sina ställningstaganden.

08 maj, 2006 22:55  
Blogger Anders Wallner sa...

Jag är fortfarande medlem i folkpartiet, men min bas är definitivt ungdomsförbundet

Det här är så tråkigt, varför ska de riktiga liberalerna harva runt i ett ungdomsförbund. Varför släpps ni inte in i partiet? Jag är stolt över att vara medlem i det enda ungdomsförbund vars åsikter man kan rösta på.

09 maj, 2006 12:32  
Blogger Johanna Nylander sa...

Fast det där handlar ju om den grundläggande synen på ungdomsförbund överhuvudtaget. Om det är nåt som skall finnas för att föra fram enbart partiets åsikter, eller om det skall finnas för att också kunna påverka partiet.

Om ett parti och ungdomsförbund tycker samma sak, så är det väl en ännu större fråga varför medlemmarna inte släpps in i partiet?

09 maj, 2006 15:00  
Blogger Rick Falkvinge sa...

Alltså, Johanna, jag är ledsen - jag kan aldrig rösta på folkpartiet så länge de har Pehrson som justitieministerkandidat. Han är PRECIS lika repressiv som Bodström...

Det faktum att (fp) och (s) gjorde upp om buggningslagen är väl tecken nog i tiden.

/ Rick Falkvinge

09 maj, 2006 18:12  
Blogger Johanna Nylander sa...

Fast jag hade kanske inte räknat med att just du skulle rösta på fp...:)

Visst är Pehrsson lika illa, men han är inte minister än, och han har många emot sig. Inte minst i partiet. När det gäller övervakning har också partiet tagit ett steg ifrån sin ideologi, men jag hade gärna velat säga att det var annorlunda.

09 maj, 2006 19:40  
Blogger The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman sa...

Jag har definierat mig som folkpartist de senaste 20 åren, och varit medlem av och till. Även om jag inte alltid har hållit med folkpartiet i alla sakfrågor, så har jag ändå kännt att det finns en liberal kärna där. Fast nu börjar jag undra, jag tycker att man naggar den i kanten på så många ställen, där det viktigaste väl är buggningslagen.

Så för någon månad sedan gjorde jag ett politiskt test på Aftonbladet (tror jag det var), och slutresultatet var att jag var (borde vara) Centerpartist. Jag har nu återhämtat mig från chocken, och funderar allvarligt på att rösta på Centern i höst. Mest för att visa folkpartiet att om man sviker sina grundläggande liberala värderingar för att attrahera nya grupper, så kan en konsekvens bli att de liberala kärnväljarna sviker partiet.

09 maj, 2006 22:40  
Anonymous tb sa...

Även jag tycker Centern verkar mest vettigt just vad det gäller frågan om intergritet. Jag vägrar leva i Bodströmsamhället. Inga andra frågor har någon egentligen betydelse, men bland de valbara riksdagspartierna är alterntiven få, i alla fall om man vill rösta höger.

10 maj, 2006 15:08  
Anonymous tb sa...

och det heter integritet, så ni vet ;)

10 maj, 2006 15:09  
Blogger Johanna Nylander sa...

Fast även om centern försökt vara lite mer integritetsvänliga än FP, så är de likväl för buggning, och har ungefär samma krav, om än inte visar det lika tydligt...

10 maj, 2006 16:47  
Blogger Mikael M sa...

Slutsats : Varen alltid med i ungdomsförbundet - det är bekvämare än att ta i praktiken utanför. Så mycket monster och oäktingar det finns där ute.

10 maj, 2006 17:47  
Blogger Anders Wallner sa...

Fast det där handlar ju om den grundläggande synen på ungdomsförbund överhuvudtaget. Om det är nåt som skall finnas för att föra fram enbart partiets åsikter, eller om det skall finnas för att också kunna påverka partiet.

Ja, om ungdomsförbunden ska kunna vara radikala alibin eller om ungdomar får förändra den förda politiken. Om ungdomsförbunden ska få lura förstagångsväljare att rösta på partier som inte tycker samma sak som ungdomsförbunden...

13 juni, 2006 16:35  

Skicka en kommentar

<< Home