Creeper

torsdag, maj 04, 2006

"Olika kulturella och etniska bakgrunder"

Eftersom att en del av min post eftersänds från västkusten, så är det först idag som jag helt och hållet kunnat konstatera att jag är en av "cirka 11000 studenter som får denna (Studentspegeln 2006) enkät."

Brevet konstaterade också att jag har minst ett års studieerfarenhet (jag började plugga i augusti) och inte läser en konstnärlig utbildning (grafik?). Spänd av förväntan, eftersom att min "medverkan är viktig" sätter jag mig och försöker kryssa i det fyrasidiga frågeformuläret från SCB.

Tyvärr så möts jag av stor besvikelse samtidigt som jag frågar mig hur i hela världen den här undersökningen kommer att tolkas i media sedan. SCB vill ha reda på om jag pluggar för att jag måste, hur bra min analytiska förmåga är, hur mycket tid jag lägger ner på mina studier och hur omgivningen är. Typ.

Problemet är att jag inte ens kan svara på vissa av frågorna, för vad svarar man på en fråga om examination när den består av att göra ett spel? Eller vad sägs om frågan: "I vilken utsträckning har din utbildning bidragit till att förstå teorier om sociala och kulturella skillnader mellan kvinnor och män?" Eller om ens lärare har "uppmuntrat kontakter mellan studenter med olika kulturella och etniska bakgrunder".

Räknas den judiska vännen med ungersk pappa med där? Eller tjejen som snackar polska med syrran och har bott i nästan alla länder jag kan komma på? Eller den andra killen som kom hit från argentina som tioåring? Vi har säkert blivit ihoptotade i nåt av alla våra grupparbeten, men Studentspegeln verkar utgå från att jag inte blivit vän med någon av de här av mig själv, eller ens velat söka kontakt. Hade det varit bättre om mina lärare/handledare aktivt hade försökt få olika människor att jobba med varandra på grund av sin etniska bakgrund?

Vad är egentligen kulturell och etnisk bakgrund? Född i ett annat land? Föräldrar som kommer från ett annat land? Bryter i sitt svenska uttal? Outalbart namn? Firar nåt annat än jul? Äter grönkål till köttbullarna på julafton?

Suspekt, felformulerat och totalt orelevant. Nä, jag avslutar undersökningen med att kryssa i uppgifter om mina föräldrars studiebakgrund, hur mycket jag motionerar, hur kåraktiv jag är och ett par andra otroligt relevanta uppgifter. Hittade ett utrymme för "övrigt" och skriver nåt lagom klokt där. I kuvert och på lådan hamnar den i morgon. Mycket tveksam till att jag vill se resultatet.

5 Kommentarer:

Blogger Jimmyroq sa...

Jag har ju inte sett enkäten, så jag ska inte försvara den, men till viss del tror jag ändå att frågan om "uppmuntran" från lärare kan vara på sin plats. Jag är själv universitetslärare och för första gången hade vi år ett gäng med internationella masterstudenter på vår kurs. De flesta från Pakistan, Indien och Kina.

När vi planerade kursen så var man som lärare tvungen att väga just denna uppmuntransfaktor mot andra saker som påverkar. Uppsala universitet är det svenska universitet som har flest utbytesstudenter (vill jag minnas att jag någon gång läst), men ändå brukar det bli så att utbytesstudenterna mest hänger med sig själva. Självklart finns det svenskar som tycker det är kul att träffa nya människor från andra kulturer, men många tycker nog att det är lite för omständigt och kräver för mycket engagemang. Eller så tror de i allafall det.

Så hur gjorde vi på kursen? Vi har gruppträffar varje torsdag och för att göra det enklare för oss själva och de svenska studenterna så samlade vi alla grupper med utländska studenter vid ett och samma tillfälle. Ur "uppmuntrans"-synvinkel är det ju rent förkastligt, men samtidigt vet vi att många är obekväma med att prata engelska, så vi fick väga det mot möjligheten till aktiv dialog på dessa tillfällen.

Så tyvärr, många är nog lite för bekväma för att ha "uppmuntrat kontakter mellan studenter med olika kulturella och etniska bakgrunder" och ja, jag tror det skulle vara trevligt och bra.

04 maj, 2006 23:40  
Blogger Johanna Nylander sa...

Hrm, fast i ditt exempel är det givetvis bra. Dock så tror jag inte undersökningen syftade på utbytesstudenter, eftersom att de tillängnades en helt egen kolumm i frågeformuläret, frågor som; "Har du inom din utbildning samarbetat med utländska gäststuderande i grupparbeten eller liknande?", utan de med olika kulturell och etnisk bakgrund är vanliga svenskar (om än invandrade)...

05 maj, 2006 00:25  
Anonymous Anonym sa...

Jag läser på Chalmers och hade också svårt att svara på enkäten. Man kunde ana ett ideal för undervisningen som liksom inte passar in på matte så att säga. Och man kan undra hur dom tolka kommer att jag är inskriven på 5-9 p men ägnar över 30 h/vecka åt studier för att en del skolarbete inte get poäng.

05 maj, 2006 00:34  
Blogger Johanna Nylander sa...

Absolut, samt sånt där med att läsa extrakurser, eller ha kurser som totalt saknar kurslitteratur och/eller skrivmoment...

05 maj, 2006 00:57  
Blogger Vidde sa...

Att ha enkätundersökningar är på det hela mycket vanskligt. Det är enormt svårt att formulera frågorna så att de som ska svara på dem både har möjlighet att tolka dem (på samma sätt som de som skrivit dem) och möjlighet att svara på dem. Och man får ju tänka på att om man tex frågar "hur blå är du", så får man inte veta hur blå någon är, utan hur blå denna anser sig vara.

Jag har fått många enkäter skickade till mig som varit omöjliga att svara på. Tex skickar mitt arbete ut en enkät en gång om året där de frågar en massa om hur det är för mig att jobba just nu. Tyvärr brukar denna enkät komma när jag är tjänstledig eller annat. Lätt att veta hur chefen betett sig senaste månaden då...

06 maj, 2006 23:05  

Skicka en kommentar

<< Home