Creeper

onsdag, maj 10, 2006

"en manligare variant av TV3"

Det beskrev Hasse Breitholtz, sin nya kanal, tv6 som. Eftersom jag har får in kanalen i lägenheten, så får vi väl se om tv6 tappar mig som tittare. Det verkar ju uppenbarligen vara deras målsättning.

Satsta på mer sport och film, visst, men varför ska man behöva kalla det för manligt? Ett par av mina favoriter bland tecknade serier; simpsons och family guy ligger ju idag på kanalen, kommer de flyttas bort de med? Eller är de manliga? Vad skulle en kvinnlig kanal vara fylld av? Romantiska komedier? Gissa vart pengarna skulle hamna vid den uppdelningen...

Tråkig målsättning av tv6. Kvinnor är uppenbarligen inte en prioriterad målgrupp, kanske dags att upplysa Breitholtz att vi är drygt hälften av befolkningen?

10 Kommentarer:

Blogger figge sa...

Alla vet ju att det bara är män som konsumerar film och sport. I Breitholtz värld är det nog bara såpoperor á la Days of our Lifes som gäller.

10 maj, 2006 00:39  
Anonymous Robert sa...

Kvinnor är visst en prioriterad målgrupp. TV3 har länge haft kvinnor som primär målgrupp och faktiskt lyckats mycket bra. En stor majoritet av kanalens tittare är kvinnor.

TV6 ska, vad jag har förstått, utgöra den 'manliga' motsvarigheten. TV6 fanns ju back in the days också, och då var den utpräglad kvinnokanal, om jag inte minns fel.

Att kvinnor inte skulle vara en prioriterad målgrupp är oerhört mycket bullshit. Det är pengar som styr och de som spenderar prioriteras - precis som det ska vara. (Och kvinnor och män spenderar ungefär lika mycket pengar.)

10 maj, 2006 07:24  
Blogger Johanna Nylander sa...

Fast borde vi inte kommit längre än att vi ska ha en tv-kanal för män, och en för kvinnor? Är det inte så att rätt mycket program attraherar båda könen?

För i den nya kanalen så är det uppenbarligen män som gäller.

10 maj, 2006 07:44  
Blogger Alexander sa...

Snälla Johanna, kan du inte bara bli glad för att ännu en kanal börjar sändas med dessutom massa bra serier?

Jag har storlek 41-42 på skor vilket gör att jag ofta kan välja damskor. Detta tycker jag är skitbra då ibland är dessa snyggare (jag pratar om sneakers och skidpjäxor, inte högklackat) men inte skapar blir jag upprörd för att det står dampjäxor på en skylt ovanför?

10 maj, 2006 08:22  
Blogger Johanna Nylander sa...

Fast när det gäller sneakers så brukar det ju inte stå nåt alls, å så är storlekarna 36-45...

Jag tycker mest det är tråkigt att den typen av program som kommer att visas på tv6 skall klassas för manliga. Varför i hela världen behöver man dela upp det efter kön?

10 maj, 2006 08:37  
Blogger Läkerol sa...

Det är det här som all kommersiell tv (och i viss mån SVT) utgår ifrån: Målgrupper.

Det är lättast att mäta målgrupperna efter ålder och kön, så därför utgår man från dessa när man köper in och gör program. Alla de fem största kanalerna har mer kvinnor än män som tittare, TV3 är den kanal där skillnaden är störst: Under 2005 såg kvinnor på TV3 under 18 minuter per dag. Samma siffra för män var bara 13.

Genom att vrida innehållet i TV6 åt det lite manligare hållet hoppas Breitholtz locka män, och därmed försöka hitta en nisch med en "manlig" kanal när alla andra kanaler är "kvinnliga". Detta görs genom att man lägger in mycket sport etcetera.

Det är dessa referensramar som Viasat, Kanal 5 och TV4 säljer annonser utifrån. Reklam bygger oerhört mycket på könsroller. Under "manliga" program kan man göra bilreklam, under "kvinnliga" kan man säga att det är skönt med bindor. De bryr sig inte så mycket om sådana som du och jag som gillar jämställdhet. Jag har aldrig hört talas om en reklamare som är feminist.

Dock kan det vara värt att poängtera att TV6 inte bara är för man, och TV3 är inte bara för kvinnor. De sexistiska nischningen är egentligen ganska svag för båda kanalerna, det går "könsneutrala" program på båda kanalerna. Jag tror till och med att jag såg en hudkrämsreklam på sexan igår.

10 maj, 2006 15:49  
Blogger Saga Rosén sa...

Äsch du gillar ju konkurrens, starta en egen kanal für alle.

10 maj, 2006 17:48  
Blogger Fredag sa...

Håller med, det är urdumt att stämpla en tv-kanal, som dessutom har ett allmänt utbud (hallå, det är ju ZTV med annat namn), som "manlig". Ännu argare hade jag blivit om de petat in "erotik" (läs: porr) i kanalen och sedan motiverat det med att det lockar män. Där hoppas jag inte kanalen hamnar.

Och sen hittar jag inte nya ZTV i mitt kabeltevenät. Dåligt.

10 maj, 2006 21:10  
Blogger EllaBella sa...

Jag håller med dig och Fredag, det är jättedumt att ens kalla en kanal för manlig. Det är bara att fortsätta blåsa på den sexistiska och uppdelade glöden som finns kvar ännu.

Och jag hoppas också verkligen att erotik INTE blir en del av tv 6, då har det verkligen gått för långt!

11 maj, 2006 12:42  
Anonymous Anonym sa...

Första gången kanalen tv6 skapades lanserades den väl som en kanal för kvinnor om jag inte minns fel...

17 maj, 2006 20:49  

Skicka en kommentar

<< Home