Creeper

torsdag, maj 25, 2006

F! och verkligheten

Jag vet att det inte är något nytt, men det tåls att återupprepas:

"Fi ska verka för att namnlagen ändras så att alla människor har rätt att ta förnamn utan att det styrs av biologiskt kön. Denna rätt skall även gälla för föräldrar när de namnger sina barn."

Det kanske inte är ett så dåligt krav egentligen, i alla fall inte första meningen, men att ha det som ett "prioriterat politikområde", visar på hur stor verklighetsförankring Feministiskt Initiativ har.

12 Kommentarer:

Anonymous Johan sa...

Det är inte alls ett dåligt krav. Jag stödjer det helhjärtat, faktiskt. Men det är kanske inte vad jag skulle prioritera högst, nej.

//JJ

25 maj, 2006 17:42  
Anonymous Anonym sa...

Stackars små barn...

25 maj, 2006 18:22  
Anonymous bergh sa...

tycker att det är ett klockrent förslag: det kostar knappt något och skulle troligen ha mycket stor effekt på lite sikt.

se ex.vis denna länk:

http://berghsbetraktelser.squarespace.com/blogg/2006/5/18/om-feminism-patriarkatet-samt-betydelsen-av-pojk-och-flicknamn.html

25 maj, 2006 23:11  
Blogger Johanna Nylander sa...

Fast skall man verkligen behöva byta namn för att bli tagen på allvar?

Jag gillar fria val, och har ingenting emot ett sådant lagförslag. Tycker väl mest att det är sorgligt att det skall behövas, och det är definitivt inte ett av de viktigaste att prioritera i ett val.

Ska man dessutom ändra i namnlagen, så tycker jag man kan skrota den helt och hållet, och inte bara det där med namn efter kön!

26 maj, 2006 00:00  
Anonymous David sa...

Fi:s prioriterade politiska områden baseras på vad medlemmarna har röstat fram. Bättre att ha det så än att gissa på vad som gör att folk röstar på en ^^ *host folkpartiet*

26 maj, 2006 14:39  
Anonymous Lore sa...

Ser inte direkt poängen om jag skall vara ärlig. Jag antar att allt plötsligt blir jättejämställt om vi har pojkar som heter Berit och flickor som heter Arne. Ligger väl ungefär lika högt i kurs som det där om att byta ut skyltarna vid övergångsställena.

26 maj, 2006 21:13  
Anonymous karl sa...

ändra lagen, men jag tror fortfarande att pojkar kommer att heta karl och anders, flickor kommer fortfarande heta johanna och sandra.

26 maj, 2006 21:17  
Blogger Fredrik Lindholm sa...

F! är den "tjattrande klassen" enligt standardformulär 1A.

27 maj, 2006 00:29  
Blogger Mikael M sa...

Någonstans läste jag att det räcker med ett nummer, det vore väl individuellt. Jag menar´, det kan ju redan 1000 personer som heterr Sluggo, av alla kön.

27 maj, 2006 14:14  
Anonymous Elin sa...

Fast namnlagen som den ser ut idag ställer också till problem för personer som byter kön. Om jag skulle byta kön, skulle jag tvingas behålla mitt namn (Elin) ända tills könsbytet formellt gått igenom. Det innebär en lång period då jag på alla sätt framstår som man, men heter Elin. Väldigt effektivt om man vill visa att jag är "annorlunda" i och för sig.

27 maj, 2006 17:10  
Blogger pelpet sa...

Köns- och antalsneutrala äktenskap, avskaffad namnlag, monarkins avskaffande..
Visst, principiellt vettiga idéer men fullkomligt oanvändbart för att få röster. Troligen är den vanligaste reaktionen bland folk att avfärda de som för fram dessa idéer som skumma och verklighetsfrånvända tomtar, hemmahörande i samma fack som de miljöpartister som vill avskaffa privatbilismen och leva på biodynamiska morötter.

28 maj, 2006 00:21  
Blogger Mikael M sa...

Usch, vad slarvigt jag skriver, tappar ord m m (förra inlägget) kan bero på chocken att jag kände igen mannen i kommentaren ovanför som försökte råna mig en annan kommentatorshytt. Namntjafset var det ja - tänk jobbigt att ha en blind-date med en Sluggo - som visar sig vara en tax! Därför nummer, olika nummer, kanske nationalitetsbeteckning, så, personnummer kanske inte var så korkat trots allt. Men visst, tråkigt. Hela förslaget osar akademiskt hypotiserande, utanför alla protokoll kan man ändå kalla folk för vad man vill. T ex vet jag flera stycken som heter Skitstövel. Idiot. Där platsar det säkert med nummersystem.

28 maj, 2006 10:16  

Skicka en kommentar

<< Home