Creeper

torsdag, april 20, 2006

Könsdiskriminerande reklam äntligen fälld

Jag vet inte om det är min anmälan som bidragit till fällningen, eftersom att det utlovade svaret inte nått min brevlåda (än?). Det är i alla fall den reklamen, inte riktigt min motivering, men fälld blev den i alla fall.

Jag talar om axe:s internetreklam där herrparfymen krävde lättklädda tjejer för att sälja. Om det nu är min anmälan som lett till fällning, och jag får det utlovade svaret, så återkommer jag med en något djupare analys.

6 Kommentarer:

Anonymous P.B sa...

Nu har jag inte sett reklamen (länk saknas), men på din korta beskrivning av den drar jag – den möjligtvis felaktiga - slutsatsen att den blivit fälld pga. kriteriet ”Reklam som på något annat nedvärderande sätt är uppenbart könsdiskriminerande för kvinnor eller män”. Intressant är att en sådan definition inte skulle kunna implementeras i svensk lag, inget kommer alltså att hejda liknande reklam i framtiden om nuvarande riksdagsmajoritet får bestämma.
Nu ska jag se klart på First Blood 2 en film som kan anses vara tämligen schabloniserande gentemot män, god natt

20 april, 2006 23:49  
Blogger Johanna Nylander sa...

Länk finns till fällningen...

Fast det finns de som vill ha med det i svensk lag. Jag är inte en av dem, utan tycker marknaden skall sköta det själv, som de gör nu med hjälp av erk :)

21 april, 2006 00:45  
Anonymous David sa...

Yes! Gud vad jag hatade den reklamen.

21 april, 2006 13:43  
Blogger Johanna Nylander sa...

Tyvärr så fick min motivering; "Att det ska krävas en lättklädd tjej för att sälja herrparfym är att nedvärdera
män" inte någon del i fällningen, jag var tydligen för sent ute att anmäla...

21 april, 2006 14:35  
Anonymous Magnus Strömgren sa...

OK, jag har inte hunnit sätta mig in i sakfrågan än, bara läst de första styckena.

Men vad är det egentligen för språkbehandling? :)

"Den andra filmen visar En ung kille sprayar på ett mynt och kastar det sedan över axeln ned i en fontän."

- "visar En ung kille".
Varför stor bokstav?

- "visar En ung kille sprayar på ett mynt"
Känns liksom som att något fattas här.

- "Internet sidan består av ett antal rum"
Och "Internet sidan" består också av två ord som rimligen på något sätt borde sitta ihop.

Det är liksom, å ena sidan har vi vanliga domstolar som skriver fruktansvärt uppstyltad men förmodligen korrekt svenska, och så detta "utslag", som -- får man intrycket -- inte ens verkar korrekturläst...

21 april, 2006 20:20  
Blogger Johanna Nylander sa...

Det skulle nog behövas en och annan språkfascist i ERK... Men å andra sidan så är språket förståligt på de flesta ställen... vilket är en bedrift i sig :)

21 april, 2006 20:27  

Skicka en kommentar

<< Home