Creeper

onsdag, april 12, 2006

Efter debatt

Nyss hemkommen från Göteborg och gårdagens debattframträdande tänkte jag göra en lite mer insiderrapport. Programmet finns att se på webben en månad framåt, jag medverkar i mitten och malmen är med i början. Ruskigt nervös var jag inför tv-debuten, dessutom med direktsändning.

Väl hemma inser man att det hade funnits tusen saker till att ta upp, framför allt eftersom att Berit som jag debatterade mot hade en så fundamentalt abortfientlig syn. Tyvärr hade vi bara åtta minuter på oss, så jag får återkomma i någon debattartikel eller liknande senare. Debatten mellan oss grundade sig på dels om Ylva Johanssons senaste uttalande om att utländska kvinnor skall få rätt att komma till Sverige och göra abort, det vill säga att de regler som gäller för andra vårdingrepp även skall gälla aborter, samt Liberala ungdomsförbundets kampanj om abortturism inför internationella kvinnodagen den åttonde mars tidigare i år, och Ja till Livets reaktion på det.

I övrigt så var debattprograminspelningen intressant. Alla deltagare utom Frida Blom bodde på samma hotell efteråt, och det var lite komik att se en dokusåpakändis, två försvar/konfiktforskare, en stureplansvakt, en ungdomsförbundsordförande, en tv-journalist och justitiekanslern dricka vin/öl ihop. Berit var med i Livets Ord och drack cola. Anmärkningsvärt är också att Linda Rosing och Daniel Nylén som debatterade mot varandra i programmet just nu håller på att skriva Lindas självbiografi ihop. Dessutom är Linda supertrevlig, och definitivt underskattad. JK var otippat social, trots att han har en skum syn på postal 2, och han inte kunde ge en bra förklaring till varför just ängelholmskillen blev pilotfall.

Eftersom att bloggen inte är en skvallerspalt så sparar jag resten till Nylén, rekomenderar en titt på programmet och konstaterar att Göteborgs uteliv brister på utbud en tisdagsnatt.

13 Kommentarer:

Anonymous patrik sa...

Det var riktigt konstigt att se dig i rutan efter att ha läst din blogg så länge.
Med risk för att låta sexistisk eller något så måste jag ju bara påpeka att du helt klart var den finare av er två ;)

Nåja det jag egentligen skulle skriva var att jag tyckte du var bra! :-)

12 april, 2006 15:27  
Anonymous Anonym sa...

Du måste ge oss skvaller Johanna. Jag vill veta allt. Om du inte vill göra det här så ring mig. =)

/Per J

12 april, 2006 15:30  
Blogger Gustafsson sa...

Superbra jobbat i debatt igår, kul och se två liberaler i samma program... Det är så du ska fortsätta att förhandla med din personal.

När blev du ordförande i Väst?

Självklart håller jag med Per J, mer skvaller:)

12 april, 2006 16:28  
Blogger Johanna Nylander sa...

Lennart sa ju fel! Trots att jag rättat honom om det bara nån stund innan programmet... och dom sagt 2:a vice när jag snackade med de mer än en gång på telefon...

Men vilka skvallertanter ni är! Jag som gör seriösa försök till en seriös blogg ;) IRL kanske? eller ring mej ;) (ni måste ju anstränga er lite ;))

12 april, 2006 16:39  
Blogger sakine sa...

Såg debatten nyss via nätet: GRYMT BRA! :o)

Hon från sekten hade ju inte mycket att komma med mer än vanliga verklighetsfrånvända känsloargument.

12 april, 2006 17:49  
Blogger Attila sa...

Bra debatterat! Din motståndare verkade vara ett riktigt päron.

12 april, 2006 19:26  
Blogger Maria Byström sa...

Grattis Johanna! Du var suverän! Bra jobbat!!!

13 april, 2006 01:00  
Blogger louisep sa...

Nu har jag hunnit se det. Mycket bra Johanna! Men är inte organisationen ja till livet ganska marginellt? Iaf än så länge, men man vet ju aldrig.

14 april, 2006 15:19  
Blogger Johanna Nylander sa...

Tackar så mycket allihopa :)

Louise, jo, JTL är mycket marginella, men är väl den enda organisationen i Sverige som försöker vara seriösa i att driva någon form av abortmotstånd, och de har anhängare inte bara inom KD, utan även bland en stor del inom religiösa kretsar. Dessutom så var de remissgrupp för Ylva Johanssons lagförslag om just abortturism.

15 april, 2006 02:28  
Blogger louisep sa...

Hur som helst mycket bra bemött, för det handlar ju en del om att begränsa denna marginella rörelse att växa till sig, med bra och solida argument.

15 april, 2006 12:05  
Anonymous Johan sa...

Hejsan!
Du har inte den där debatten som .avi eller dyl? Lust att göra torrents och dunka upp på TPB? :)
Vill gärna se debatten men svt segar :-(

17 april, 2006 08:05  
Blogger Johanna Nylander sa...

Tyvärr har jag inte debatten som .avi eller nåt hade gärna lagt upp den annars. Men om någon annan känner för att göra den till avi-fil så seedar jag gärna... Själv har jag både för dålig uppkoppling och för lite kunskap för att kunna fixa det nu under påsken...

17 april, 2006 11:40  
Blogger ~Karin Långström Vinge~ sa...

Bra jobbat.

18 april, 2006 21:23  

Skicka en kommentar

<< Home