Creeper

onsdag, januari 25, 2006

Noterat det omvända

Microsoft öppnar äntligen upp källkoden till Windows Server efter påtryckningar från EU (de är bra att ha ibland), endast för licensinnehavare dock, men ändå. Äntligen, eller vad man nu säger...

Google däremot går i Microsofts spår och lanserar en censurerad version av sina tjänster i Kina. Några röster höjs och påstår att det är ett steg mot bättre informationsflöde där. Jag tror på det motsatta, att det istället gör det mer accepterat att västerländska företag går med på censur istället för att protestera. Att kina har långt kvar till demokrati är i alla fall klart och tydligt.

7 Kommentarer:

Anonymous Peter Jönsson sa...

Äntligen? Vem fan vill se källkoden till en Windows-version. :D

Om man vill se vacker kod så finnes den vid närmaste *BSD-spegel.

Förresten så genomförde jag en mycket icke-vetenskaplig undersökning om vad svenska studenter tycker om att det är flera kvinnor än män som för studier på högre nivå. Ingen såg några problem med det! Tror det bara är du som rädd för saker och ting! :)

27 januari, 2006 02:43  
Blogger Johanna Nylander sa...

Jag hade allt velat se den, bara för att, men visst, BSD har sin charm :)

Hrm, men det är ett problem att kvinnor tjänar mindre väl ute i arbetslivet, eller hur? Själv är jag väl inte direkt rädd för det, upplever ju dagligen det helt motsatta. Skulle kunna göra någon fin poäng bland de spelprojekt som vi håller på med nu, vilken skillnad det är mellan grupper som innehåller tjejer, och de som bara har killar, fast jag väntar nog med den analysen till ett nytt blogginlägg.

27 januari, 2006 15:53  
Anonymous Peter Jönsson sa...

Den snea könsfördelningen mellan olika program kan ju ses som ett problem.

Datavetenskap är ju ingen höjdare ur den synvinkeln direkt. 20 killar i ett studentrum på 25kvm - det gör ingen förfest. :D

Sedan vill jag bara säga att mitt tidigare inlägg skrevs efter fem öl och jag hade varit uppe i över 20 timmar. Om det var lite osammanhängande med en massa smileys kan det ha med saken att göra.

27 januari, 2006 17:35  
Blogger Johanna Nylander sa...

Där har vi ju det positiva med att det går få tjejer på datautbildningar.

Inte lärt dig att man inte ska blogga/kommentera efter öl? Blogger kanske skulle införa blåstest efter kl. 23 :)

27 januari, 2006 18:11  
Anonymous Peter Jönsson sa...

Nej, ibooken står liksom och väntar på mig när jag kommer instapplandes efter snöbollskrig med fransyskor.

Dock så kan du vara lugn i en vecka. Beger mig till de nordliga breddgraderna för lite rekreation. :)

28 januari, 2006 00:59  
Anonymous Henric sa...

Alltså, den politiskt korrekta åsikten just nu är ju att Google säljer ut våra västerländska värderingar, jag är inte all säker på att jag håller med. 1. Den levererar en beställd produkt till den kinesiska regeringen, i så fall borde man rimligen gnälla på ALLA de som är villiga att skräddarsy produkter för den kinesiska marknaden. 2. De kinesiska användarna kan i de allra flesta fall fortsätta att använda den internationella tjänsten som innan!? Vad är det att bråka om att Google liksom alla frihandlare gör sig nån krona på "tingens ordning"? Och vad skulle det vara på bekostnad av?

31 januari, 2006 02:05  
Blogger Johanna Nylander sa...

Henric, hade jag haft tid och orkat så hade jag gnällt på alla :)

Den internationella tjänsten går inte att nås från Kina. Internet i Kina är skarpt censuerat. Där finns dock den enda (som jag sett det hitintills) positiva effekten, dvs. att kinesiska googleanvändare som åker utomlands känner till google och använder den internationella ocensurerade versionen där.

Risken som finns är att kinas system blir mer och mer accepterat och att censur i allmänhet får fotfäste igen. Någonting jag i alla fall inte vill ha mer av.

01 februari, 2006 20:33  

Skicka en kommentar

<< Home