Creeper

onsdag, januari 25, 2006

När jag var fjorton, bodde utanför Växjö och fick vara ute längre än till elva...

När jag var fjorton år så bodde jag i en liten by som hette Sjöatorp(Hjortsberga) utanför Alvesta, Småland, ungefär två och en halv mil från Växjö.

Som fjortonårig lantistjej fanns det inte så mycket att göra om man inte kände för att hänga utanför den lokala grillen, sommartid badplatsen vid den lilla sjön, och tråna efter de femtonåriga killarna med moppe intagandes folköl eller hembränt. Eftersom att jag aldrig tyckt att snus är särskilt sexigt, och föredragit fyra framför två hjul, så var det där inte riktigt min grej, utan jag var utelämnad åt andra fredagsnöjen.

Ville man heller inte slåss på dansgolvet med de små sjuorna på det lokala kommunalt arrangerade högstadiediscot (som titt som tätt fick nazistbesök och hade ett brandlarm som gick för att folk tjuvrökte på toaletten), så var en tripp in till stora staden Växjö och ett niobiobesök med tjejgänget eller den där snygga killkompisen det ultimata sättet att tillbringa fredagskvällen på. Ofta föregicks biobesöket med måltid på McDonalds, och man tog den tidiga nattbussen hem eller tvingade en stackars förälder att hämta.

Nu vill en vänsterpartist i Växjö ta bort fredagsnöjena för alla fjortonåringar och yngre efter klockan tjugotre. Utan att lita på föräldrars ansvar för sina barn, eller att tänka på de fjortonåringar som faktiskt sköter sig, så vill de istället se till att förbjuda fjortonåringar att växa upp till ansvarstagande människor som faktiskt kan bestämma själva.

Förslaget är både otroligt korkat som ogenomtänkt. Det innebär slutet för nio-bions fjortonåriga besökare. Det skulle innebära stora svårigheter för alla ungdomsgrupper att kunna ha verksamhet längre än till elva och sedan skicka hem ungdomarna själva. Ännu färre ungdomar skulle således ha någonting att göra, något jag före detta ungdomsledare fick erfara när man såg hur många det är som inte har föräldrar som kommer och hämtar en fredagkväll. Ett förslag som alltså kommer att slå på de som sköter sig och de som redan är utsatta. Korkat och fånigt.

2 Kommentarer:

Anonymous en Martin sa...

"När jag var fjorton..."

När jag läste det fick man ju för sig att det skulle vara länge sen, men du är ju 19 och var alltså 14 år 2001!
2001 är ju i förrgår för en annan. :D

Det är intressant det där med tiden. Ligger nog något i det där med att tiden går fortare och fortare. Jag hänger i alla fall inte med längre. Jaja. Hade ju inte så mycket med det du skrev att göra...

Hälsningar från en inte allt för bitter 27 och 1/2-åring. :)

08 februari, 2006 21:10  
Blogger Johanna Nylander sa...

Inte riktigt, fyllde 14 redan 2000 :)
Det är lustigt det där. Jag tycker att det var länge sen jag var 14. Å andra sidan fyllde min bror det för någon vecka sedan, och han är helt plötsligt jättegammal.

Och med ålder kommer visheten, eller hur det nu är men säger... :)

08 februari, 2006 21:23  

Skicka en kommentar

<< Home