Creeper

lördag, juni 06, 2009

Personer att rösta på

För ett par veckor sedan skrev jag ett längre blogginlägg där jag rekommenderade EP-kandidater från de flesta av de partier som ställer upp. I morgon är det valdag, och jag tänkte därför fräscha till listan med vettiga kryssalternativ:

Marie Wickberg - "Integritescertifierad" centerpartist som är mer av ungdomsförbundet än partiet.

Olle Schmidt - folkpartistisk krutgubbe* som på plats slår de flesta andra parlamentariker med hästlängder i både integritetsfrågor och lyhördhet.
Om man nödvändigtvis inte känner för att kryssa en vit heterosexuell medelåldersman är Anders Ekberg och Catrine Norrgård två andra vettiga liberala kandidater på fp:s lista.

Zaida Catalán - miljöpartist som har ett helhetsgrepp över mp:s frågor som står på integritetens sida. Miljöpartiet behöver fler som Zaida.

Christoffer Fjellner - han är tillsammans med Pia Kinhult lite som jag tycker att moderaterna borde vara. Båda är namn värda att kryssa, men Fjellner på typ valbar plats, och Kinhult längre ner.

Både Christian Engström och Amelia Andersdotter är kryssvärda piratpartister. Christian är höger och Amelia vänster, men båda skulle göra bra ifrån sig i Bryssel. Även om jag vill kunna rösta på ett parti som både kan garantera integritet och sjyssta ställningstaganden i andra frågor, faller mina sympatier i EP-valet nära piraterna. Inte minst för att se till att de andra partierna vaknar upp tills nästa riksagsval och förändrar både beslut och politik.

Evin Cetin har sossarnas bästa kampanj. KD-Ella står långt ifrån mig, men hör nog ändå till de bättre på deras lista, och hos vänstern förtjänar Erik Josefsson alla kryss.

Personligen ligger mina sympatier närmast (nämnda) kandidater från moderaterna, folkpartiet och piratpartiet. Jag tror inte ens jag behöver skriva ut vem av dem jag röstade på.

---

*krutgubbe ett epitet jag bara menar väl med. Tyvärr är det väl lättare att marknadsföra Marit som krutgumma...

---

Det är nationaldag i dag. Här är en låt från fd. dyslesbisk-fredrik

Etiketter: , , ,

4 Kommentarer:

Anonymous E-mannen sa...

Jag tycker Ardalan är personen att kryssa hos Socialdemokraterna:

http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/29/socialdemokratin-maste-byta-fot-om-ipred

Evin nämner inget om IPRED och integritet på sin hemsida. Men det är ju med min utgångspunkt. Hon är säkert bra på andra sätt. Precis som Kristdemokraterna som också är för IPRED :-)

06 juni, 2009 14:37  
Anonymous Tor sa...

Om man vill se en bättre balans i upphovsrättslagstiftningen ska man nog inte kryssa Anders Ekberg eftersom syftet med upphovsrätten som han ser det är att skydda upphovsmännen snarare än ge en samhällsnytta genom att olika intressen vägs mot varandra. Då är Olle Schmidt ett betydligt bättre alternativ. Schmidt är ju också emot mjukvarupatent.

Marie Wickberg verkar bra, men jag undrar om hon verkligen skulle prioritera integritetsfrågorna. Det finns ju en skillnad mellan att stödja en linje och att driva den.

06 juni, 2009 16:50  
Anonymous Rikard sa...

Så här svarar Olle Schmidt i en enkät från SAMI:

"Jag anser att Ipred-lagstiftningen möjliggör det för artister och andra upphovsmän att vidta lagliga åtgärder mot illegal fildelning. Det är också glädjande att se färska siffror som visar att den illegala nedladdningen minskat till följd av lagen."

på frågan: "Hur ska artister och musiker skydda sig mot icke ersatt kommersiellt nyttjande av musik på nätet (dvs pirater)? "

Här

Min kommentar är:

Rösta i EU-valet. EU-politik är också politik. Jag röstar Pirat.

06 juni, 2009 18:27  
Blogger Johanna sa...

E-mannen, jag har sådär allmänt svårt att lita på Ardalan - liksom sms-lån som viktigast fråga?!, men, jag kommer nog aldrig att rösta på sossarna oavsett kandidat. Däremot imponerar Evin ordentligt på mig med sin kampanj... Synd att hon inte skriver något om Ipred bara...

Tor, listan är väl lite tänkt för den som vill stödja ett specifik parti, att också hitta en vettig kandidat, beroende på vilka preferenser man har. Wickberg verkar tex. vara centerns bästa kandidat, och jag tror att både Ekberg och Norrgård är långt bättre än tex. Cecilia Wikström i fp som står långt tidigare på listan.

Rickard, och då har ändå Olle gjort fantastiskt mycket för tex. telekompaketet. Själv har jag inte en enda kandidat på min lista där jag kan köpa alla åsikter rakt av. Ändå skriver jag listan, och ändå har en av dem fått mitt kryss.

06 juni, 2009 21:14  

Skicka en kommentar

<< Home