Creeper

tisdag, maj 26, 2009

Sjukhusen vill inte ha mitt blod, trots att det saknas

Jag var blodgivare tills den här föreskriften gick igenom. Nu får jag inte längre, men hoppas på att reglerna ändras snabbt. Det lär behövas. I dag rapporterar media att operationer har fått ställas in på grund av blodbrist, och det finns inte tillräckligt med blod på något av landets universitetssjukhus.

Men, det gör ju sak samma att jag har pinfriskt blod i den ovanligare av de efterfrågade blodgrupperna (B+), bor på gångavstånd till ett av bristsjukhusen och mycket väl hade kunnat tänka mig att skänka bort fyra-fem deciliter blod i utbyte mot ett glas apelsinjuice, en karta järntabletter och en pocketbok*.

Nu har socialstyrelsen redan bestämt sig för att mitt blod inte duger, och för min egen del klarar jag mig utan att vara blodgivare. Frågan är om landets sjukhus med alla blodbristlarm klarar sig utan alla de blodgivare som ställs utanför med rådande regler. Det verkar inte riktigt som så.

---

*Sist jag gav blod fick jag en pocketbok och trettio kronor i ersättning för bensin. Det är värdefullt det där med blod...

Etiketter: , ,

8 Kommentarer:

Anonymous Johan sa...

Förstår inte riktigt. Det där förslaget verkar ju vara ett steg i rätt riktning, dvs att även homosexuella ska få lämna blod, inte vara avstängda på livstid. Varför får inte du lämna?

26 maj, 2009 15:12  
Blogger Johanna sa...

Oj, kanske inte klargjorde ordentligt, socialstyrelsen talar om att ändra reglerna, men länken beskriver även de som inte får lämna blod. ("Tidigare" hänvisar alltså till rådande regler) Så här skriver de: "Tidigare var män som haft sex med män (MSM) och kvinnor som haft sex med en man som har eller har haft sexuellt umgänge med en man permanent avstängda liksom personer som haft sex i utbyte mot pengar, droger eller annan ersättning. " och om jag inte missminner mig helt fel är personer som haft sex med någon som uppfyller något av kraven i sista stycket också permanent avstängda. Så det är långt ifrån bara män som har sex med män som inte får lämna blod.

26 maj, 2009 15:24  
Blogger Martin sa...

http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=6 Där är väl inte regeln för kvinnor som haft sex med man som i sin tur haft sex med man med?

26 maj, 2009 16:31  
Blogger Shaun sa...

Inte mitt heller.. Jag tycker det är märkligt då det sägs att alla blodsorter behövs. mitt är smittat med en hög dos av Efexor, något som egentligen inte borde påverka någon, och substansen går ut ur blodet efter tvåveckor.. max.

Mitt blod är alltså värdelöst, även för andra användare av Efexor?

26 maj, 2009 16:31  
Blogger Johanna sa...

Martin, jag vet inte varför geblod.nu skyltar med gamla regler. Socialstyrelsens senaste föreskrifter hittas här, bilaga 5.

26 maj, 2009 16:38  
Blogger Larsa sa...

En annan intressant sak är ju ersättningen för att lämna blod. Det är ju roligt att den sjukt låga ersättningen motiveras med att det ska hindra kommersialism i en eller annan form (jag har läst det nånstans, det kanske inte var ordagrant återgivet men kontentan av resonemanget). Men vad jag vet så har ju blodcentralerna rätt bra koll på när man lämnat blod senast, så det lär väl knappast ragla runt anemiskt bleka människor som tappar sig var och varannan dag, alternativt missbrukare som behöver stash till en fix/pava Rosita. Om man kollar på vad det kostar att köpa in blod så inser man ju att det vore billigare att ge några hundringar för att lämna blod, med alternativet att direkt skänka det till välgörenhet eller så.

27 maj, 2009 10:50  
Anonymous Niklas Smith sa...

Menar du att den här länken beskriver en förändring som har inte tagit effekt? http://www.socialstyrelsen.se/Aktuellt/Nyheter/FirstPage/2009/Q1/nyhet090124.htm

För att jag läser det som att reglerna HAR ändrats - så att man behöver bara vänta 6 månader efter "risktillfället" (t.ex. att som kvinna ha sex med en man som har haft sex med en man förut). Jag citerar:

Socialstyrelsen menar att en permanent avstängning inte går att motivera. Allt blod testas. Om minst 6 månader gått sedan senaste risktillfälle upptäcks eventuella smittämnen som kan överföras via blod med mycket god marginal.Dom har ju rätt (för en gångs skull)!

27 maj, 2009 15:49  
Anonymous Niklas Smith sa...

Förlåt mig, jag är så dum! Det är ett förslag på remiss! När ska de bestämma?

27 maj, 2009 15:51  

Skicka en kommentar

<< Home