Creeper

måndag, december 01, 2008

Det där med luciafiranden

När jag var femton år, elevrådsordförande på min högstadieskola och därmed arrangör av den traditionella lucia-tävlingen var min feministiska gärning att vi jämsides med lucian röstade fram årets Staffan. Minst lika mycket popularitetstävling som luciavalet, och killen som väl blev vald vågade till sist inte gå med i tåget, utan tvåan blev skolans stalledräng istället. Om det var så smart vet jag inte, och jag har ingen aning ifall traditionen dog ut snabbt, eller finns kvar.

För övrigt borde alla som frivilligt sätter på sig en obekväm metallkrona för att både le, sjunga och läsa utantillverser med stearindroppar i hårbotten förtjäna någon sorts cred. Pojkar som flickor.

Etiketter: ,

2 Kommentarer:

Blogger Anton W sa...

Ja, fy sjutton för det genusfixerade samhället vi lever i.

02 december, 2008 07:25  
Anonymous Anonym sa...

Lucia traditionen kommer från den sedan länge döda och historiska Italienska kvinnan Lucia vilket ni kan söka vidare på om ni nu är så konfunderade av varför en man inte passar som just denna Lucia.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucia_(helgon)

Om inte,varför går då inte dessa ibland jämlikhetssökande kvinnorna omkring i herrkalsonger !?.

Pelle

02 december, 2008 10:44  

Skicka en kommentar

<< Home