Creeper

torsdag, juli 03, 2008

Rapport från FRA-demonstrationen i Malmö

I dag var det stor demonstration mot FRA-lagen, på Gustav Adolfs torg i Malmö. Enligt polisen var drygt 1000 personer på plats, och med Jason Diakité (Timbuktu) som konfrencier var samtliga riksdagsanknytna politiska ungdomsförbund på plats, samt piratpartiet med talare. Även Peter J Olsson från Kvällsposten, Brokep från Piratebay och undertecknad stod med på talarlistan.
I normala fall hade jag lagt ut texten till talet jag höll, men eftersom det här var en demonstration med folk som faktiskt kunde någonting om teknik, går det att lyssna och titta själva:



Fler filmer finns här, och mer högkvalitativ film kommer säkerligen dyka upp på nätet senare.

Henrik Schornack var flitig fotograf och har tagit stillbilderna i inlägget. Henrik brukar lägga ut sina bilder enligt en CreativeCommons BY-NC-ND licens vilket innebär att vem som helst får använda bilderna i icke-kommersiella sammanhang så länge han anges som källa. Blogge har fler demonstrationsbilder, och jag tippar på att det kommer dyka upp fler.

Till sist vill jag tacka alla för fantastiskt bra respons, och till er som var på plats: tack för att ni var där. Jag vill dessutom tillägga att jag alltid är nervös i början av tal. I synnerhet om det står tusen grymt bra engagerade människor i publiken.

---

Parallellt med Malmö-demonstrationen hände det en massa saker mot FRA-lagen i Stockholm under dagen. Läs rapporter här.

---

Uppdatering: Här finns alla bilderna Henrik tog under demonstrationen, och här finns den högkvalitativa filmen, cred till Pomle. Filmen ligger som råmaterial under Creative commons. Klipp ihop den någon!

Etiketter: , ,

12 Kommentarer:

Anonymous Audi A3 Sportback 2.0T Q sa...

Tack!

Stoppa F - R - A!

Stoppa F - R - A!

Stoppa F - R - A!

03 juli, 2008 23:03  
Blogger repi sa...

Bra gjort!

03 juli, 2008 23:52  
Blogger Daniel sa...

Lite överraskad över att uppslutningen var såpass stor, glädjande. Visst lät du något nervös, men det gick ju bra, trevligt att få hälsa på dig också! Tydligen fanns både Blogge och Charlotte/Kamferdroppar på plats, hade gärna tackat de två också om jag fått chansen.

03 juli, 2008 23:54  
Anonymous Pomle sa...

Högkvalitativ film finns här nu: http://thepiratebay.org/tor/4274512/R__video_fr__n_FRA-demonstrationen_i_Malm__

Tack för de fina orden idag!

03 juli, 2008 23:58  
Anonymous Rhodin sa...

Johanna,

Starkt gjort och bra jobbat! Du är ett föredöme. All heder åt dig.

04 juli, 2008 00:02  
Anonymous Henrik Schornack sa...

Alla 16 bilder jag lyckades ta innan batterierna dog har jag lagt upp här: http://picasaweb.google.com/Schonke/FRADemonstrationMalm

04 juli, 2008 00:07  
Anonymous Duke sa...

Ahh missade början av demonstrationen och ditt tal. Skulle också komma fram och tacka för en jättebra blogg och dra nåt skämt om fildelningen med Bodström men jag hade inte tid att stanna så jag får göra det här istället =D
Tack för en mycket bra och informativ blogg. Har följt den ett tag och kommer fortsätta med det. Ha det bra.

04 juli, 2008 00:09  
Blogger Johannes sa...

Riktigt bra jobbat!

PS. du är gudomligt söt :)

04 juli, 2008 02:19  
Anonymous Anonym sa...

Tv4 öresunds inslag, välj dagens avsnitt.

http://nyhetskanalen.se/2.139?selId=1.6086&subId=13

04 juli, 2008 15:18  
Anonymous Scaber Nestor sa...

Mycket bra tal.

Och vilket demonstrationståg :)

Jag har nog aldrig tidigare sett representanter från hela den politiska skalan på samma plats, som dessutom demonstrerat mot samma sak :)



Kan du så kom till Kristianstad den 19 Juli, demonstrationen är utannonserad på FRApedia.

05 juli, 2008 03:47  
Anonymous johan sa...

Vad har hänt med foten? :)

06 juli, 2008 01:08  
Blogger Johanna sa...

Allihopa: TACK!

Johan: kombinera inte bulgariska trottoarkanter med högklackade skor

06 juli, 2008 01:24  

Skicka en kommentar

<< Home