Creeper

tisdag, april 22, 2008

Annonsspråk och actionfilm med tjejer

Jag vet inte om det är moralen "och du slipper visa mer än du vill", rumpfixeringen "Diesels nya modell som ger en snygg rumpa" (som står på flashsidan innan texten), eller det urusla språket. Hur många språkfel kan man göra på femtioen ord?

Annonsdumpen kommer från Bilddagboken (nya lunarstorm) och deras JC-kampanj.

---

Sen slutar min lista över actionfilmer där huvudrollsinnehavande tjejer/kvinnor slåss tillsammans (dvs. inte bara en tjej som kämpar mot en annan). Om någon kan lägga till en film på listan, så får ni gärna skriva en kommentar om det. Personligen tycker jag att det borde finnas fler än fem filmer där kvinnor slåss tillsammans...

19 Kommentarer:

Blogger Eklindh sa...

Kan inte den underbara Thelma & Louise räknas in bland filmer där kvinnor slåss. De kanske inte slåss så mycket men jag skulle nog räkna in den i din kategori.

22 april, 2008 23:29  
Blogger Johanna sa...

Thelma & Louise är underbar, men för att det skall vara till hjälp behövs det mer våld. Tyvärr.

22 april, 2008 23:32  
Blogger Fredrik R Krohnman sa...

Bejbsen i Quentin Tarantinos "Death Proof" är ju stekheta. & slåss tillsammans gör dom allt. Stackars Curt Russels karaktär får iaf 'go with style'.

23 april, 2008 00:02  
Blogger Fredrik R Krohnman sa...

Just ja,

vill man ha Thelma&Louise med vapen kan man väl spana in den hyggligt omdebatterade skräprullen >Baise moi.

23 april, 2008 00:06  
Blogger Johanna sa...

Tack!

Den hade jag totalt glömt bort. Den ska definitivt upp på listan :)

23 april, 2008 00:07  
Blogger Johanna sa...

Death Proof i alla fall. Den andra ska jag spana in.

23 april, 2008 00:12  
Blogger Fredrik R Krohnman sa...

Jag skulle göra något annat med tiden än att kika på rullen om jag vore du. Men två huvudkaraktärer skjuter en massa män i alla fall.

Dessutom är filmen fransk. All fransk film är per definition crap (om man inte är en hycklande kulturkofta).

23 april, 2008 00:16  
Blogger David Weinehall sa...

Måste det vara spelfilm? Om inte finns det en hel del anime som passar in på dessa kriterier...

Baise Moi kanske diskvalifieras på grund av genre och Bandidas är nog inte tillräckligt våldsam.

Men om jag minns rätt torde nog Chek law dak gung matcha dina kriterier, liksom Resident Evil (troligen även tvåan).

Deathproof (andra halvan av filmen) tycker jag också förtjänar ett omnämnande.

23 april, 2008 00:23  
Blogger Johanna sa...

David; Jo, det måste vara spelfilm. Bandidas och Chek law dak gung har jag inte sett, men Resident Evil går bort (även om Rodriguez är andra bäst betald i filmen, har hon för mycket av en biroll, och själva gruppen som slåss består till en majoritet av män). Annars hade filmer som Alien också funkat.

Death Proof bloggade jag faktiskt om redan i oktober förra året, så jo, den förtjänar ett omnämnande.

23 april, 2008 00:41  
Anonymous Anonym sa...

Jösses, ångest över att en reklamsnutt har en kommentar om att "du slipper visa mer än du vill"

Finns det ett tjejperspektiv här eller är det bara hat emot dum reklam. Låt bli att köpa då.

23 april, 2008 00:44  
Blogger caldaean sa...

Kan rekommendera att kolla in listan XKCD gjorde över kvinnliga huvudrollsinnehavare kontra inkomst i filmer. Han tar upp just hjälteperspektivet där också, precis som du gör i denna postning.

23 april, 2008 07:27  
Blogger Martin sa...

Death Proof är ju intressant då den (återigen) avslöjar Tarantinos fetisch för att se tjejer spöa killar. En inte helt ovanlig fetisch, skulle jag tro.

23 april, 2008 12:33  
Blogger An sa...

Russ Meyers kultrulle "Faster Pussycat! Kill! Kill!" måste man väl kunna räkna in också. Tydligen (och tydligt) en av Tarantinos favoriter...

23 april, 2008 12:48  
Blogger Eklindh sa...

Tarantino har klart en liten fetisch där han gillar att se brudar spöa killar och annat.

Han gör underbara filmer.

23 april, 2008 19:02  
Anonymous Anonym sa...

Jävla underutvecklade idioter, skit på er för i helvete!!

/Gryggo

24 april, 2008 03:59  
Anonymous Fröken Fredrika Guldpirat sa...

Mina idoler Powerpuffpinglorna, FFS!!!

25 april, 2008 00:46  
Blogger Johanna sa...

Fröken Fredrika Guldpirat, Cool, ska spana in dem. Power Puff Girls är annars en helt okej Marlyn Manson-låt :)

25 april, 2008 00:57  
Anonymous Anonym sa...

Tuffa brudar är Modesty Blaise, Catwoman (med Berry och Pfeiffer) och Black scorpion. Du är ochså cool!

/Randor

25 april, 2008 10:49  
Blogger chall sa...

Själv funderade jag på Bound... (med Jennifer Tilly och Gina Gershon) den har ju iaf lite våld i sig!

Kanske Tank Girl? Och sen den där kinesiska filmen med två kvinnor och en man... kan det vara Hero?

Annars är det nog tunnsått tyvärr.

01 maj, 2008 00:43  

Skicka en kommentar

<< Home