Creeper

måndag, december 04, 2006

Kubalördag och luf-kongress

MaeLiz Rodríguez skriver idag på expressens sidan fyra med anledning av SvT:s kubakväll. Läs det.

---

Helgen präglades av Liberala ungdomsförbundets kongress. Saker och ting gick inte riktigt som jag ville, men det blir säkert bra till slut ändå. Jag kommer troligen trappa ner lite på mitt partibundna politiska engagemang framöver. Har varit aktiv lite för länge just nu, och fokus kommer vara större på liberalism och ideologi i allmänhet.

1 Kommentarer:

Anonymous Mattias Lönnqvist sa...

Jag tycker att det var synd att LUF inte ville (eller vågade, beroende på synsätt) ta en mer ideologisk väg.

Det är ungdomsförbundet som ska stå för en viktig del av den ideologiska debatten; att föra fram de lite mer "udda" idéer som moderpartiet inte riktigt vågar ta i. Detta för att partiet senare ska kunna lyfta upp dessa ideologiska diskussioner och förnya sig. I korthet en ideologisk fackla i baken på moderpartiet.

Det behövs dessutom i folkpartiet några som faktiskt våggar stå upp för liberalismen, en liberalism som de senaste åren mer tycks ha övergått till att betyda "frihet för partiets ledande personer att tycka vad som helst så länge som det ger röster".

Visst kan man ha olika åsikter om olika saker, exempelvis buggning, men ett parti kan inte både kalla sig liberalt och samtidigt hävda att buggning är bra. Man kan (även om jag inte delar åsikten) se det som ett nödvändigt ont, där en frihetsinskränkning skyddar andra friheter, men det blir aldrig bra och aldrig liberalt.

Bara det faktum att Centerpartiet numera är det främsta liberala alternativet i svensk politik borde vara en varningssignal om något och både Folkpartiet och LUF behöver ledande personer med integritet som brinner för liberalismen som ideologi.

Denna chans tycker jag att LUF missade helt, och för en utomstående (jag har aldrig varit medlem i LUF, däremot är jag fortfarande medlem i Folkpartiet) verkar det ibland som att LUF numera enbart är en karriärväg för blivande karriärpolitiker. Synd.

05 december, 2006 10:28  

Skicka en kommentar

<< Home